HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssnar du med höger eller vänster hjärnhalva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:38:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

så NIN känner en människa som bara har 50skivor och dyr anläggning men du och många med dig påstår att det är många som har det så och att vi hifi-intresserade skiter i musiken i princip

jag fattar inte riktigt hur man tänker för att få ihop den ekvationen

Hmmm vem var detta riktat till `???

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:40:29  Show Profile Send ekman a Private Message
står ju NIN i början av inlägget so take a wild guess =)
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:41:35  Show Profile Send nin a Private Message
ekman, ja jag tycker vi släpper detta. Det finns fler, men jag tror dom flesta har ett musikintresse i första hand. Själv så ligger jag väl på runt 1200 skivor och det blir fler och fler (beställde nyss 14 st nya LP's, Nile, Mando Diao, David Bowie, Röyksopp, mm). Musik ska vara kul.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:41:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Karen...-The engineering staff and I prefer to listen over the long term - no one can go for hours conducting A/B tests and make any real progress. We make a change and then live with it over a period of time, and then go back to the original cable. A/B tests nearly always lead you down the wrong path, because you invariably focus on a single or several specific elements of sound quality.

Det här stycket säger det som jag och en del andra använder som metod för att verkligen veta om något är värt att lägga pengar på till anläggningen. Då känner man om det är något som man vill införliva i sin egen anläggning eller ej.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:45:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

står ju NIN i början av inlägget so take a wild guess =)

Varför så aggresiv ??? ställde bara en fråga

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:50:02  Show Profile Send ekman a Private Message
fanns väl ingen aggresivitet i det?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/28 :  00:05:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

fanns väl ingen aggresivitet i det?

Jo om man läser mellan raderna, men strunt samma

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  00:06:56  Show Profile Send ekman a Private Message
sorry om det uppfattades som så det var inte min avsikt
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/28 :  00:14:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

sorry om det uppfattades som så det var inte min avsikt

Ingen fara det är redan glömt, funderar förresten på att
"konvertera" till rör

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  00:30:44  Show Profile Send ekman a Private Message
to each his own inte min grej dock =) skriv gärna lite åsikter i ett pm eller på forumet sen skulle va kul att höra vad du tycker...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/28 :  00:42:09  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tror att vi hamnar fel om vi försöker peka ut vissa personer som teknik freaks som inte är intresserade av musik. Det kan finnas sådana och de kan vara mycket nöjda med det. Problemet är snarare att man lätt hamnar fel i sökandet efter bättre ljudkvalitet. Det kostar en hel del att uppgradra och man vill göra det rätt. Man kollar olika produkter, läser recensioner etc. Sedan kanske man får hem något och testar, kör igenom 20 skivor och lyssnar efter skillnader. Blir ändå inte nöjd och kör samma procedur på någon annan komponent. Sedan visar det sig att den första trots allt var bättre än den andra, fast man då inte tyckte det var värt pengarna. Då funderar man på om man kanske ändå skulle köpa den första eftersom den är bättre än vad man har. Eller prova en tredje.
Lägg sedan till ett lager av krav att man skall förstå fysikaliskt varför något är bättre innan man köper det, för att vara på den säkra sidan. Och sedan att det inte är blindtestat så att man kanske bara inbillar sig. Då kan man verkligen irra runt i den tekniska djungeln och glömma bort musiken.
De som är verkligt hard core blindtestare måste ha det värst. Extremt osannoligt att man hittar ett blindtest på det man är intresserad av och då måste man ju vänta tills det kommer ett sådant. Man kan spara en hel del pengar på sådan skepticism, men sitta kvar med en anläggning från 70-talet. Eller köpa något på OnOff - vad jag vet är inte deras anläggningar blindtestade mot high-end så det är ju inte bevisat att anläggningen från OnOff inte är lika bra.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/28 :  00:48:06  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Att det finns någon enstaka snubbe med få skivor är kanske inte det vi egentligen snackar om utan jag pratar mer om att moralpredika för "mätnissarna" och andra med dyrare grejor hur lite intresse dom har för musiken. Jag riktar inte detta till någon speciell utan kan bara konstatera att oavsett hur mycket teknikintresse kontra musikintresse så finns dom där båda två hos alla audiofiler jag hört talas om. Dock har jag hört många gånger att vissa borde lyssna mer på musiken än att mäta, att folk byter grejor i stället för att lyssna på musik med mera. So what, säger jag då. Särskilt när det inte har med verkligheten att göra utan bara används som moralkaka för hos vissa finns det tydligen något omoraliskt i att inte lyssna på musik.

Jag har själv fått det åtsagt till mig att jag inte lyssnar på musiken, bara mäter med mera. Detta blir lite komiskt eftersom jag lyssnat sedan barnsben, spelat sedan jag var tio, spelar i ett band idag, är hifi-intresserad och jobbar med musik och ljudteknik och går på flera konserter varje år. Det blir faktiskt lustigt att då råda mig att lyssna mer på musik för jag orkar inte mer.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/28 :  00:56:36  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
De som är verkligt hard core blindtestare måste ha det värst. Extremt osannoligt att man hittar ett blindtest på det man är intresserad av och då måste man ju vänta tills det kommer ett sådant. Man kan spara en hel del pengar på sådan skepticism, men sitta kvar med en anläggning från 70-talet. Eller köpa något på OnOff - vad jag vet är inte deras anläggningar blindtestade mot high-end så det är ju inte bevisat att anläggningen från OnOff inte är lika bra.

Det går ju att blindtesta själv. Man måste inte låta andra göra det. Du har fått det om bakfoten att allt som inte är bevisat att det inte är bra direkt kan anses vara bra. Man testar saker och står dom pall för ett gediget test och inte visar svagheter så kan dom antas vara bra. Men om en sak inte testats vet man ingenting om den vilket inte betyder att den duger som stand-in till det som är bra.

John

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/28 :  01:06:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
John, jag har inga moraliska synpunkter på om man vill lyssna på musik eller är intresserad av tekniken. Det är säkert så att lyssna på musiken kan bli en moralkaka. Som jag ser det är problemet att man kan driva över för mycket i de tekniska aspekterna. Det finns också teknikföraktare som bara vill lyssna på musik och inte förstår hur mycket bättre det skulle bli med ett fåtal tusenlappar satsade på en bättre anläggning (typ 500 skivor och en anläggning för fem tusen). Jag tror att det går att förena båda aspekterna, det jag mest var inne på är att man ibland kan driva bort från den gyllene balansen.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/28 :  01:34:28  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
I ärlighetens namn får man ganska ofta också höra motsatsen, i stil med 'ni borde mäta lite mer innan ni uttalar er'. En slags moralkaka det med? ;)

Tycker man mätning är roligt go for it! Men om det känns som en börda, why bother?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/28 :  04:47:14  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
John, jag har inga moraliska synpunkter på om man vill lyssna på musik eller är intresserad av tekniken.

Det tror jag inte heller. Det finns andra på detta forum som använder detta förfaringssätt ibland. När jag talar om dessa moralgrejor tänkte jag överhuvudtaget inte på dig. Jag är med på detta med att ha lite balans kan vara bra. Detta med moralgrejorna är en helt annan sak än sunda balansgångar. Det handlar om att det är omoraliskt att inte lyssna på musik. Det är fult så att säga. Inte bara lite slagsida på ett område utan en synd. Detta visar sig på andra sätt. Rätt var det är börjar någon bedyra att musiken minsan är det viktigaste. Då startar en våg av sådana bedyringar och det verkar som att när alla sagt att dom är överens om det mest självklara av allt att musiken är viktigare än annat inom vår hobby så fortsätter debatten. Det är som att om någon inte tyckte det så vore denna person en syndare och borde inte tas på allvar med mera och kanske inte ens kan anses vara en bra person. Det används ibland också som en samtalssabotagegrej. I stil med; Jaja du kan hålla på med dina tester men musiken är i alla fall det viktigaste. Detta är ett vanligt sätt att dra sig ur en diskussion med ett påstående som är lika malplacerat som onödigt(eftersom det är så självklart/vanligt) i en diskussion gällande något annat än musik. Ofta sägs detta då argumenten tagit slut och kanske till och med börjar visa sig vara felaktiga. Då kan det dras till med något sådant att musiken är det viktigaste. Det är inte ovanligt att fler hakar på i detta mantra.

quote:
I ärlighetens namn får man ganska ofta också höra motsatsen, i stil med 'ni borde mäta lite mer innan ni uttalar er'. En slags moralkaka det med? ;)

Är inte det en helt annan sak. Att lyssna på musik tillräckligt ofta för att uppnå något slags moraliskt minimum kan väl inte vara av något intresse för andra i en debatt. När uttalanden om dom mest fantastiska egenskaper olika produkter sägs ha så kanske något i stil med det du säger kan slängas ut i debatten. Det har då åtminstone med diskusionen att göra. Mer än att bara tala nedsättande om den andre så att säga. Men visst har du en poäng i att det är dumt att säga åt folk vad dom ska göra. Så går det dock till i vardagligt tal när man menar att den andre inte har tillräckligt på fötterna för sina uttalanden. Detta kan nog läsas mellan raderna. Men att lyssna på mer skivor är ju ett helt befängt uttalande i regel. Det menas att det är omoraliskt att inte lyssna på musik. Att någon borde mäta på en sak han uttalar sig om är lite mer en fingervisning om att uttalandet tros vara uppåt väggarna fel och det skulle upptäckas om vederbörande bara ansträngde sig med en mätning. Jag tror inte detta med att folk säger åt andra att dom borde mäta mer är ens i samma division av malplacerade uttalanden om det nu inte är omoraliskt att inte lyssna på musik. Det hjälper inte att det finns andra saker som är lite snett så att säga. Det finns många saker som kunde bli bättre och en väg kan ju vara att titta på det rakt upp och ner. Vad säger du Hatoil har du bedyrat i någon tråd att musiken minsan är det viktigaste och där var och varannan plötsligt börjar bedyra detta som om det fans dom som inte tyckte så och att det kanske skulle vara obehagligt om andra trodde att man var av annan åsikt? Detta händer aldrig gällande mätningar! Alltså, att säga att någon borde mäta mer är inte motsats till att säga att man borde lyssna mer på musik. Jag kan inte komma på någon motsats men att blanda in detta med att folk påstår att andra borde mäta mer för att väga två lägers motsatser är inte helt i linje med vad jag menar. Det kan även leda bort fokuset från det jag talar om snarare än att tillföra något som ska göra saken bättre genom att fördela synden jämt mellan två läger och därmed släta över nivån eftersom alla gör fel och inte bara vissa. Visst görs det många fel hit och dit. Jag talar om detta med musikmoralkakegivandet och tror att det går att göra det utan att behöva hitta andra saker för att släta över det. Det är ett såpass intresant fenomen. Lite pinsamt kanske.

John

Edited by - John Stalberg on 2002/10/28 05:05:53
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/28 :  10:51:13  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag blir nedstämd när folk, i denna tråd signaturen nin, i inlägg efter inlägg kommer med påståendet att musik, dvs organiserade ljud, inte är något fysiskt och objektivt utan bara något subjektivt som är olika för olika människor. Det är sant att vi beroende på hörsel, stämningsläge och grad av (o)nykterhet upplever musik och ljud olika men den fysiska, ljudande verkligheten är densamma! Den är den vi medelst mikrofoner försöker koda för att lagra elektriskt/magnetiskt på band, gör skivor av och försöker återskapa hemma. Det kanske inte blir 100% likt verkligheten, men med rätt metoder kan man komma häpnadsväckande nära. Att denna feluppfattning om ljud har spridit sig får, åtminstone till viss del, skyllas på att hifi-pressen inte i tillräckligt hög grad har utbildat nya generationer musikälskare om sakernas tillstånd. Den subjektivism som följer av detta motverkar också krav på framsteg i ljudåtergivningskedjan, eftersom fel (frekvens, klang, dynamik mm) kan ursäktas på olika grunder. "Underbar apparat för jazz och opera" eller "låter det bra så är det bra", typ. Gå till närmaste bibliotek och upplev den fantastiska kunskapskälla som t ex Radio & Television utgjorde under sent 50- och tidigt 60-tal.

Angående antalet skivor skulle jag kunna hävda att bara upplevelsen av EN av mina girl group-samlingar väl återgiven är skäl nog att ha en god anläggning. Men nog skulle mitt liv bli en smula fattigare om jag inte hade mina knappt 1 000 CD att välja mellan. För att inte tala om de minnen som är förknippade med alla de LP-skivor och singlar jag införskaffat på resor runt om i världen.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/28 :  12:01:32  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by nin

Pjotre, ja det är sant. Hellre färre men bra skivor än många och dåliga. Men det jag ville få fram var väl att det finns folk som är mer intresserade av själva tekniken än själva musiken. Helt upp till dom, men jag är här för musikens skull, tekniken är bara där för att förmedla den.

Tackar Bland

Om man inte köper många skivor, hur ska man då veta om de är dåliga ????

Det är väl huhr lätt som helst att veta vad som är bra och vad som är dåligt ?????

Dra ca 40 mp3album om dagen och lyssna satan, huur lätt som helst att veta vad som är bra och vad som är dåligt !!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:37:25  Show Profile Send LCohen a Private Message
Någon som slås utav att Karen resonerar som Linn?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:44:37  Show Profile Send ekman a Private Message
du kanske får köpa transparentsnokar till din linnanläggning då =)

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/29 :  00:29:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Någon som slås utav att Karen resonerar som Linn?"

Jo, jag tänkte på det. Det ligger nog en del i vissa av de grejer hon säger, särskilt det där om hifiupplevelse kontra musikupplevelse. Man går ju inte på konsert och tänker: "Jäklar, vilken ljudbild, vilket perspektiv, vad svart det är mellan musikerna" o.s.v. Åtminstone gör jag inte det.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/10/29 :  13:27:42  Show Profile Send bjorn a Private Message
- Vilket antal skivor legitimerar en high-end anläggning?

- Hur många mil måste man köra per år för att "få" äga en Ferrari?

Båda frågorna är för mig lika absurda!

Det viktiga är väl att man njuter när väl anläggningen, eller bilen, nyttjas?!? Om det sedan är i sällskap av den enda favoritskivan eller samma 10 km av härligt slingrande vägar, eller den personliga kopian av Sveriges Radios grammofonarkiv eller 10 000 mil på autobahn, är väl upp till var och en?

Tycker jag...

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/29 :  13:34:36  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller av princip med Björn här. Låt folk göra vad helst de vill. Om man skulle irritera sig på alla saker folk gör som inte överensstämmer med vad man själv skulle göra, skulle man snart inte göra något annat än irritera sig. Ganska onödigt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000