HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 golvare från tyskland i fyratusenkronorsklassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/10/27 :  10:37:48  Show Profile Send olle a Private Message
Hejsan allihopa,
vill väl som alla andra ha mycket grejor för lite pengar. Har ingen anläggning alls nu, hade en Nad+Dali tidigare.

Jag tänker försöka leta upp en stärkare begagnad i mina trakter (linköping). Är intresserad av en renodlad integrerad tvåkanalare och tycker att jag borde kunna hitta någon sådan för dryga 2000 spänn.

Sen högtalare då då. Hade golvare tidigare (Dali 505), vill ha golvare nu med. Är lite tveksam mot att köpa begagnade, vill hellre göra ett bra klipp på nya. Jag är inte ute efter den rent definitionsmässigt "perfekta" ljudåtergivningen. Vill snarare ha något jag tycker är kul att lyssna på, framför allt inte påfrestande att lyssna på! Ett par rejäla högtalare bör det vara, de ska fylla ut ett ganska stort vardagsrum. Och det ska vara bra tryck i dom :)

Till saken då då. Bra klipp verkar man kunna göra genom att skicka prylar från tyskland, gjorde en sökning här på forumet och hittade bra länkar till olika postorderfirmor. Priset ja, fyra tusen cirkus kan jag lägga på högtalarna. Jag har sammanställd några högtalare som verkar intressanta nedanför, om du tycker att "ja jisses det där är ju grymma högtalare till reapris, köp för bövelen" eller "vilket skräp akta dig kisen!" så säg gärna det! =) Är tacksam för all hjälp. Även andra tips på högtalare mottages tacksamt.

Jag är medveten om att det handlar om personliga preferenser. Säg så här, jag vill absolut inte att det ska låta för "vasst", hellre lite mysigare och varmare då :) Hellre för mycket bas än för lite. Jag har lättare att motivera att slänga upp en tusing till om det är ett riktigt "lågt" pris (jämfört med produktens orginalpris exempelvis), så andrahandsvärdet står sig lite bättre osv.

Blev jag klassad som hopplös direkt nu eller? :)

Tack för hjälpen!

(alla priser är per par)

€358 Acoustic Research Status 50
http://www.hifi-schluderbacher.de/oeffentlich/produktdetail.cfm?artid=211

€398 JBL TI 600
http://www.hifi-schluderbacher.de/oeffentlich/produktdetail.cfm?artid=152

€298 Magnat Vector 77
http://www.dieboxhifi.de/enter.html?target=BoxenMagnat.html

€398 Magnat Vintage 420
http://www.dieboxhifi.de/enter.html?target=BoxenMagnat.html

5000:- Yamaha NS-300
- www.netonnet.se

5000:- Heco Mythos 500
- www.hembiobutiken.se

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/27 :  11:02:00  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har inte hört alla modeller du nämnde, men Magnat har brukat vara sällsynt prisvärda. Det är frågan om rätt välbyggda, välljudande högtalare med rätt god kvalitet för ett verkligt vettigt pris. MEN;

Lyssna själv igenom alternativen noga!!!! Det är det bästa sättet att undvika dåliga inköp. Sen är det väl också så att garantin inte gäller i Sverige om man köper från Tyskland.....

Personligen tycker jag att man i längden vinner mera på att bygga upp ett förhållande med sin handlare och köpa sina komponenter i hemlandet, än att blint stirra på prislappen.....Skillnaderna i pris är ändå inte så astronomiska, åtminstone här i Finland skulle jag kunna köpa t.ex. Magnat för priser som ligger mycket nära de tyska...

Lycka till med sökningen.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:38:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Annars så finns mina Acoustic Energy Ae109 tillgängliga för ynka 3000:-!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:46:51  Show Profile Send olle a Private Message
har kikat efter mer information nu, framför allt här:
http://www.audioreview.com/Main,Speaker/Acoustic,Research,Status,S,40/PRD_119008_1594crx.aspx

det verkar som att många är överens om att Acoustic Research Status 50 är mycket högtalare för pengarna, särskilt till det pris man kan få tag på dom nu (verkar kostat det dubbla förr?)

är det någon annan som vet något mer om dessa högtalare? prismässigt är det ju helt perfekt eftersom de, med frakt, borde landa några hundra under de 4000:- jag ville.

vad kan vara lämplig förstärkare (vanlig stereostärkare, begagnad 2000kronorsklassen), att driva dessa högtalare med?

är fortfarande lite inne på heco högtalarna också. såg något väldigt positiv recension på mythos 500 högtalarna på någon svensk site, men utöver det har jag läst väldigt lite om den. såg att någon på forumet hade deras nyare argon 50 högtalare, den kan man ju få från tyskland ganska billigt (några hundra mer), har något något att säga om den?

tack så jättemycket på förhand,

mvh olle

Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:09:59  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Hej!

Släng ett öga (eller två öron) på svenska Qln (www.qln.se). Deras 606 alternativt 612 om du vill ha mastodontbas borde passa dig. Qln är rätt kända för sitt "icke aggressiva" ljud vilket i praktiken innebär en liten svacka i övre mellanregistret. Inga vassa ess-ljud alltså.
Om jag inte missminner mig kan man få 606:an för runt 7000 kr. 612 är en smula dyrare.

/ Niklas

Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:16:47  Show Profile Send olle a Private Message
tack för tipset,
tyvärr kommer vi då för långt utanför prisramarna. 606:an kostade 8000:- hos hembiobutiken och det är det dubbelt upp mot vad jag tänkte ju.

men hade jag en större budget så hade de säkert varit trevliga. och så ser dom ju trevliga ut med =)

/olle
Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:43:44  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
oops, tänkte inte på det, sorry.

Det enda raka svar på din egentliga fråga jag kan ge är att hålla dig undan från Yamaha högtalare. Har inte hört exakt den modell du nämner men de brukar inte låta mjukt och silkeslent precis...

Jag går nu lite off-topic... Kanske du trots allt kan tänka dig "subwoofer + stativare"-linjen? Finns ju en del trevliga stativare! T.ex Chario's Syntar 100 för 2.895 kr (www.sontec.se) låter charmigt och fint. Qln har sin 601 för ca 2000 kr. Någon av dessa i kombination med t.ex AudioPro Sub-Evidence för ca 1800 kr borde vara en trevlig kombination. Nu blev det lite närmare budgetgränsen =). En kombination strax över och en strax under.

/ Niklas
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/10/27 :  22:46:57  Show Profile Send olle a Private Message
stativare och subwoofer.. hmm..

spontant så undrar jag väl om de skulle klara av att fylla ut ett stort vardagsrum lika bra som ett par rejäla golvare. om de nu gör det så är följdfrågan vad jag vinner på det. placeringsmässigt blir det inte enklare utan tvärtom besvärligare, eftersom jag i mitt fall blir troligtvis tvungen att köpa stativ till dom, och då åker ju notan upp en bit.

vad är det jag har mest att vinna på en sådan setup tror du, jämfört med t.ex. AR S50 högtalaren ovan? (som jag verkat snöa in på av någon anledning trots att jag varken sett eller än värre hört dom i verkligheten ;)

borde nog följa ditt råd och inte räkna bort möjligheten helt och hållet, men fram tills att jag pallrat mig iväg till en lokal hifihandlare och provlyssnat lite så kommer jag nog ha en viss skepcism kvar. =)

/olle
Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/28 :  08:04:15  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Tyvärr känner jag inte till AR 50 så jag kan inte uttala mig om dem. Men generellt sätt tror jag man fyller rummet lättare med stativare+subwoofer än en golvare i 4000 kr klassen. Problemet brukar snarare vara att lyckas dämpa subban tillräckligt mycket för att inte hela rummet skall börja självsvänga . Sen tillkommer ju fördelen att stativarna är mer exakta i sin ljudbild, mycket pga att lådan kan göras stabilare (mer krona per lådenhet än en golvare). Även elementen kan vara bättre eftersom mindre pengar måste läggas på lådan. Men som du påpekade tillkommer ju ett par stativ vilket kostar 500-1000 kr.. Ajajaj. Köpa hifi är svårt

/ Niklas
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/10/29 :  00:32:41  Show Profile Send olle a Private Message
svårt som sagt. :) tack för alla dina tips!

en polare till mig har ett par studio monitorer. kommer ihåg att de lät skitbra när jag lyssnade på dom för ganska länge sedan. men de var i en prisklass över min, 8000pix begagnade tror jag han gav. aktiva var dom med, och det är jag själv inte särskilt intresserad av. hursomhelst, de hade en diskant och ett bas/mellan element, där basen var en 10" eller något sådant. alltså ganska "rejäla" monitorer som knappast behövde kompletteras med någon sub för att ge rejält tryck och bra frekvensåtergivning överallt.

så om vi skippar subben och lägger de extra tusingarna på monitorerna.. finns det några tips på (passiva) monitorer modell större som trots det håller sig inom budgeten? möjligtvis begagnat men då måste det finnas i mina lkpg-trakter..

olle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000