Hej, sitter och skissar på ett nytt högtalarprojekt. Planen är att bygga en 3vägs högtalare med aktiv basbotten + toppar. Ännu är inga element inhandlade så jag har bara gjort lite olika simuleringar. Men hur djupt behöver man egentligen kunna spela för att återge musiken fullt ut(ej hemmabio)? Vill helst ha en ganska "snabb" bas och någonting säger mig att det är svårt att kombinera med ett riktigt djup i basen. Så tanken var att inte spela lägre ner i registret än nödvändigt. Mvh / Micke
Jag har gjort lite ovetenskapliga tester med hjälp av mattlab och kommit fram till att jag hör ned till 35 Hz. Så -3dB gränsen lite under det kanske är lämpligt.
Om man tittar på många golvhögtalare även ganska stora så går dom ofta ner till ca 37-45 Hz. Men med aktiva basmoduler så bör du kunna gå djupere lite djupare. PA högtalare är ju inte konstruerade för att spela under 50 hz. Men det kan vara riktigt bra bas i PA grejer när det vill sig.
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Nu var det inte PA ljud jag var inne på om jag nu gett det intrycket. Att jag vill dela upp högtalaren på två lådor har helt enkelt med att kunna laborera med olika element i framtiden. Är man nöjd med basen så kan man ge sig på mellanregister/diskant och tvärt om. Att bygga vanliga 3vägs golvare skulle inte bli lika flexibelt. Att kunna spela under 40Hz känns ju som ett givet mål men hur djupt kan man egentligen gå innan lyssningsrummet ger problem?