Author |
Topic  |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 00:16:00
|
Jag har fått tillfälle att bygga lite då farsan har lite regelvirke över, 70x45mm och 90x45mm (tror det var 90). han hade även massa väggisolering över 45mm och 90mm (tror jag det var),
Att bygga absorbenter är ju inga problem när det finns ett antal byggtrådar här på forumet. Men jag vet där imot inte riktigt vart jag ska placera dem. Nedan är en enkel "ritning" över mitt rum, som för övrig är måtten 335x390mm och 240cm i takhöjd. Elementet är en gammeldags variant som är ca 110cm hög. Dom svarta fyrkanterna vid tven är högtalarena som ni säkert redan listat ut.
Ni får gärna rita in förslag, och om ni inte årkar lägga upp dem här på forumet så får ni gärna maila dem till mig: niklasmagnus@spray.se

Edit: glömde säga att jag inte har mätt upp rummet på något sätt så jag vet inte om jag har några stora problem. Glömde visst oxå säga att det är trä väggar i alla väggar utom där portalen är, där är det gips |
Edited by - niklasmagnus on 2005/11/07 00:35:39 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 07:53:36
|
Bara en fråga: På vilket sätt upplever du att du bör ha akustikplattor?
Brukar vara resonanser, eko, grumlig ljudbild, knasig fokus på röster, etc. som kan föranleda införskaffandet av akustikbehandling.
Mvh, M |
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 10:25:01
|
Jadu det var en mycket bra fråga. Jag kände mest att det borde gå och få ut ännu mer spelglädje ur anläggningen för mindre pengar än att köpa en cdspelare för 5k (jag kör på en sony dvd nu). Men om jag ska försöka beskriva rummet ljudmässigt så saknar jag bredd och djup på ljudet. Man hör även rätt tydligt att det står en vägg till höger om höger högtalare, det är ju en öppning till vänster så det blir lite mer bredd åt vänsterhållet. Även att det finns viss eko, klappar man med händerna så hör man det rätt tydligt. Bästa vore väl att mäta upp rummet, men såna saker har jag inte tillgång till.
Jag bor i Luleå så om någon känner sig sugen på lite rummsakustik så är ni välkommna, kaffe och bulla ingår såklart   |
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 21:45:28
|
Jag kom på att jag har en mätmikrofon till min Denon avr-2105 som har vanlig 3,5mm plugg. Den borde ju gå att använda för att mäta upp rummet, eller?
Jag har provat koppla in den i mitt Hercules Digifire 7.1 ljudkort och det verkar funka, men det blir bara ljud i vänster kanal. Men det kan väl inte spela någon roll om man mäter med mono ljud.
Om jag nu ska kunna mäta upp rummet via datorn så måste jag har något mätprogram, finns det något GRATIS/billigt programs som fixar detta. Samt lite nybörjar tips :) |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 21:49:23
|
Audionet har väl på sin hemsida ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 21:55:22
|
Jag hittar Audionets program CARMA, hoppas jag fattar hur man ska göra. Finns det något annat bra program? |
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 22:26:05
|
jag förstår mig inte på Audionets program CARMA, det går ju inte att ändra mät frekvens. Den verkar vara fast inställd på 700Hz.
Finns det nå annat program man kan använda |
 |
|
guldfisk
Semesterfirare

899 Posts |
|
johan.björklund

20859 Posts |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 18:15:38
|
Hej igen. Det går inge bra för mitt lag. Jag har provat göra massor med mätningar nu men det är som en j*vla berg o dal bana ena mätningen och rätt så rakt på den andra, jag fattar inte. Någon snäll kan väl kolla och se vad som verkar rimligt.
 Tombstone mätning.
 inställningar till mätningen.
 timdec mätning |
 |
|
Martin N
Member

75 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 14:08:34
|
Hej Niklasmagnus!
Jag skulle först dämpa väggen som är nära ena högtalaren. Därefter skulle jag ta bakväggen bakom dina lyssningsöron. Till sist skulle jag dämpa taket.
Snabba reflexer stör huvudets uppfattning om transientförlopp, något som är mycket viktigt för hörupplevelsen. Det är genom anklingningen vi hör skillnad på en trumpet och på ett horn. Därför skall du dämpa väggen nära ena högtalaren. Om högtalaren eller lyssningspositionen är låg kan det vara ide att utöka den matta som finns på golvet emellan er.
Bakväggen är nära lyssningspositionen, så du får en frekvensberoende med- och motfasaddition i den reflexen, vilket stör klangfärgen.
Till sist taket; En typ av lokal som brukar uppskattas för musik är de gamla europeiska konsertsalarna, smala, djupa och höga. I dessa salar får lyssnaren gott om laterala reflexer, och mycket lite av vertikala. Genom att dämpa taket får du en övervikt för laterala reflexer.
Detta är några grundregler. Du kan fortfarande ha enstaka lågfrekventa problem, eller du kanske anser att det ovan föreslagna inte räcker till när du provat dem, men det är lite tips du kan börja med.
Lycka till! /Martin |
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 01:08:21
|
Stavar är lätt att ändra på , det kan ju även vara skivor. Kvadratisk som jag själv har byggt är lite svår att ändra på i efterhand.
Glöm inte att dom via länken är 1:vägs ! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 09:38:41
|
quote: Glöm inte att dom via länken är 1:vägs !
.
Menar du att diffurern ska stå tvi första relex eller att mina absorbänter ska stå vid föra reflex.
Det spörengar så idag blir det inge byggande  |
 |
|
|
Topic  |
|