HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Thorens vs Rega vs Pro-ject
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/11/11 :  14:35:56  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hejsan!

Efter en tids funderande är det dags att investera i en ny vinylspelare lite längre fram. Har tittat i huvudsak på tre olika modeller i liknande prisklass:

Pro-ject RPM9
http://www.project-audio.com/bild.php?rpm91.jpg

Rega P5
http://www.audioenz.co.nz/2004/rega_p5.shtml

Thorens TD-850
http://www.thorens.ch/THORENS/thorens.main.php?id=en_201&range=6
Det kunde vara intressant att få höra ett utlåtande av någon med erfarenhet. Även förslag av andra alternativ i samma prisklass kan vara intressanta, men gärna följt av en motivering varför.

-

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:38:56

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/11/11 :  15:08:49  Show Profile Send bliss a Private Message
P5 blev "analog source component of 2005" i S-phile. Har haft min P5a i ett år och den är helt ok. Inga problem med den och det låter bra från den.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/11 :  15:29:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Du kan ju alltid leta efter en OPUS 3 Continuo med Cantus tonarm.
Gärna varianten i granit

Har för mig att jag har sett priser runt 8000-10000 för dem på begmarknaden.

O så låter den attans trevligt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/11 :  16:11:44  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det verkar va trevliga maskiner alla tre, inga överdrifter utan funktionella. Du får sätta upp en bild på respektive och kasta pil å låta slumpen avgöra;-).....sen kan du iofs ta en extra funderare.

Den där Opu3 Continuo ser frestande ut....fast min gamla Heybrook TT2 får nog hänga med ett tag till.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/12 :  00:07:33  Show Profile Send Nitram a Private Message
Jag skriver under på att Opus'en är en riktigt trevlig spelare... som nybliven ägare...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:51:06  Show Profile Send coldcut a Private Message
Jag måste erkänna att jag är svag för Thorens design, massiva byggkvalitet och att det fäljer med en separat varvtals regulatorbox som standard, men så är den 4-5000 dyrare än de andra. Kanske är det bättre att köpa ngn av de billigare och lägga extrapengarna på en riktigt fin MC PU?

ELler var tycker ni den ekonomiskt försvarbara gränsen går för PU till spelare i detta segment?

-
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/11/14 :  14:24:07  Show Profile Send coldcut a Private Message
Kom igen, få höra nu! Ni med "plattenspieler" i 10- 15 k klassen, vad har ni för PU? Vad är motiverbart rent prestandamässigt i dessa trakter?

-
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/11/14 :  15:25:17  Show Profile Send NtR a Private Message
Varför inte en fin, beggad, LP12:a? Låter fortfarande kanonbra och det lär finnas service att få under överskådlig framtid.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/14 :  15:35:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Coldcut; t.ex. Goldring Eroica LX HO .... ca 3 - 3.500:-

Edit: felstavning !! Chäkta !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/11/14 19:46:02
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/11/14 :  15:43:35  Show Profile Send coldcut a Private Message
Lär väl få skit för detta... men jag måste säga att jag tycker att just LP12 är en av hifivärldens mest hypade produkter. Delvis pga av smart marknadsföring, men också av att dess sympasitörer från och till haft en stark röst i hifi-vimlet. Ingen dålig spelare, tvärtom, men du betalar mycket av slanten för märket, myten, imagen.. osv. Men visst, om man råkar på ngt billigt, så visst .

Är dock av åsikten att i valet mellan att betala 15 för en ny maskin med nya material och lite nytt tänk, eller ungefär samma för en beggad maskin med rötter i 70 talet så blir det nog det första

-

Edited by - coldcut on 2005/11/14 15:46:41
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/11/14 :  15:51:21  Show Profile Send NtR a Private Message
Nä, coldcut, jag delar inte ut ngn skit för att du vill ha nya grejor. Jag gillar min LP12:a, men jag blir aldrig fetischist. Det var, och är, ett helt rationellt val. Jag tycker att den låter fint som snus, den fungerar bra och jag får hjälp på dan om den skulle strula. Det har den iofs inte gjort ngn gång under de 8 år jag ägt den. En av de saker jag gillar mest är att den inte överdriver diskanten som de flesta nyare produkter gör.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/11/14 :  16:15:57  Show Profile Send coldcut a Private Message
NtR: Bra att du är nöjd, vem vet, det kanske jag också skulle bli.

Creative Audio: Måste vara en MC förstår jag.. Google tyckte att jag skulle titta på helt andra saker än pickuper när jag sökte på Goldring Erotica

Nåja, kan ju kika på deras hemsida istället..

Och nu förstår jag varför... Goldring Eroica heter den ju.. var försiktig med dina tips..

-

Edited by - coldcut on 2005/11/14 16:17:59
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/11/14 :  18:40:25  Show Profile Send bliss a Private Message
coldcut: Jag har en Rega Exact på min P5a.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/11/14 :  19:00:26  Show Profile Send Big Pete a Private Message
coldcut: Har en Opus 3 Continuo, marmorflis varianten, som i veckan nu får en Magnapivot-arm monterad av Robert på Audio Concept. Längst ut monteras en Shelter 501 Mk2 p.u och jag förväntar mej ett förträffligt ljud som gör mej nöjd. En gammal Opus spelare med mycket massa och en nyutvecklad arm + en skaplig p.u kan vara en väg att gå. Prismässigt i samma härad som mycket nytt och designat, men för mej är trots allt ljudet viktigare än "good look´s" även om spelaren absolut inte skämmer ut sej.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/11/14 :  19:14:24  Show Profile Send coldcut a Private Message
Big Pete : Ok, låter trevligt. Berätta gärna om dina intryck såsmåningom.

-
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/14 :  19:49:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tänk på när ni tittar på puppa vad som rekomenderas för "vikt-klass" för den tonarmen ni använder, vissa tonarmar klarar inte puppor som väger 4 - 7 gram .... !
Goldring Eroica är en MC med HO "5mV" så den funkar på MM-riia

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/11/14 19:53:48
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:47:33  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@coldcut: Min spelare är inte fullt så dyr som de du har i åtanke, men kan väl ändå passa på att tala om vad jag kör med, nämligen Pro-Ject RPM6 + kolfiberarm från Pro-Ject RPM9 + Dynavector 10X5 (MCHO).

PU:n kostar 3400 hos Audio Concept (men jag tror att rabatt ges om man är forummedlem). Hur som helst tycker jag att denna PU funkar bra ihop med RPM9:ans arm. (Men jag är ingen expert).

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2005/11/14 20:51:51
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:08:46  Show Profile Send coldcut a Private Message
DR_drövel: Ja iof, nu fick jag något att fundera på. Ett ngt enklare men bra drivverk parad med en dyrare arm kanske vore nåt? Har en misstanke om att det inte skiljer gräsligt mycket på drivverk och chassi omkring dessa prisnivåer, men det kanske är fel att generalisera?

Något för experterna kanske? Vad gör störst skillnad för att höja ljudkvaliteten på en redan vettig konstruktion? Dämpnig? Drivning? Arm? PU?

Förstår givetvis att det måste vara balans mellan dessa delar, men dr-drövel kanske har en poäng...?

-
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/16 :  10:38:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag lånar tråden eftersom det är på samma tema, hoppas det är OK. Jag börjar också bli intresserad av vinyl och har fastnat för denna modell.
ProJect Xperience.

http://www.project-audio.com/bild.php?xperience.jpg

På Ljudmakarn köper man denna i paket med Bens Micro MC20 för 8500kr. Är detta "value-for-money"?

Artphotography
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:23:40  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En oerhört läcker skivspelare som jag varit och "klämt på" ett antal gånger. Det verkar ju som ett välljudande erbjudande med denna Benz pickup. Du kanske kan lyssna på den och meddela oss hur det låter.

Gärna även i jämförelse me3d Project RPB6.1SB

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000