Jag har ett par högtalare som stör bildskärmen en aning. Hur kan jag skärma av prylarna utan att göra ingrepp i apparaterna? Funkar det med nån "bur" runt skärmen?
Dom måste jag ju göra ingrepp i högtalarna för att använda. Min fråga gällde om det går att dämpa magnetfältet med t.ex en faradays bur eller nåt utan att behöva öppna burkarna.
3 mm stålplåt funkar fint. Det ska vara vanlig rostande järnplåt. Sett från basarnas magneter ska hela bildröret skymmas av plåtarna. Rostfritt och aluminium funkar dock inte alls. Att öka avståndet mellan tv och högtalare är ett annat givet sätt att minska störningarna.
Det bästa är förstås att använda kompensationsmagnet och skärmkopp på basarnas magneter, men man får räkna med att elementens egenskaper förändras när man ändrar på motorns egenskaper så det kan behövas en del experimenterande innan allt funkar. Det är relativt lite skrivet om detta på nätet och man får anta att dom kompenserade konstruktioner som finns kommit till genom trial and error.