HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sansad diskussion om s-kablar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/20 :  03:19:36  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
En sansad diskussion om signalkablar kanske vore på sin plats?
Kanske speciellt för nyinvigda i hifi-träsket?


Ett ämne som intresserat mig enda sen jag blev biten av hifi-bacillen för ~7 år sedan:

Vad krävs för att en signalkabel inte ska låta något?

* Impedans på 75 ohm? Hur nära 75 ohm måste man komma?
* Hur låg induktans bör kabeln ha?
* Hur hög kapacitans bör kabeln ha?
* Hur låg resistans bör kabeln ha?
* Vad är ett tillräckligt bra isoleringmatrial?
* Hur stor roll spelar kabelgeometrin?
* Antalet ledare - en eller flera?


Eftersom man inte är hemma i kabelmakar-branchen så kanske det vore på sin plats att reda ut begreppen.


Edit
PS. Inga subjektiva omdömmen i denhär tråden tack.



Edited by - m_persson79 on 2005/02/20 03:20:48

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/20 :  03:27:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
<-- Nyinvigd

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/20 :  09:01:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message


I all välmening.....musik är subjektivt, hifi är subjektivt och den "perfekta" kabeln existerar ej.

Om din fråga kunde besvaras skulle marknaden bestå av ett antal olika signalkablar och enda skillnaden skulle vara färg och längd. Vad som är "tillräckligt" blir enligt mig lika flummigt som när Hi Fi & Musik testar "tillräckligt bra" högtalare...

Om du är intresserad av hifi så finns det ett mycket roligare sätt att ta reda på vad just du gillar. Lyssna själv. Ytterligt få signalkablar misslyckas med att leva upp till de rent elektriska specifikationerna. Likaså är det ytterligt få förstärkare som inte lever upp till DIN-normen eller vad man nu skall ta för "recept ".

På DIY-avdelningen finns kunniga som kan berätta hur du tvinnar, löder och terminerar en DIY-kabel. Det brukar bli ganska bra, speciellt för pengarna..

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/20 :  10:04:07  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du sa aldrig om du menar obalanserad eller balanserad analog eller digital. Så jag börjar med analog obalanserad som är det vanligaste.

>* Impedans på 75 ohm? Hur nära 75 ohm måste man komma?
Impedansen spelar ingen roll för audiofrekvenser. Den ger däremot en fingervisning om vad för kapacitans man kan förvänta sig.

>* Hur låg induktans bör kabeln ha?
För analoga signalkablar kan man bortse från induktansen. Man bör veta att låg induktans medför hög kapacitans.

>* Hur hög kapacitans bör kabeln ha?
Den bör inte vara för hög. Snarare tvärtom beroende på utrustningen som driver kabeln. I allmänhet ska man minimera kapacitansen.

>* Hur låg resistans bör kabeln ha?
Använder man koppar och/eller silver kan man bortse från denna, dock ska man inte överdriva med för tunna ledare.

>* Vad är ett tillräckligt bra isoleringmatrial?
Vacuum. Lite svårt att åstadkomma så luft kommer närmast. Nu blir det lite opraktiskt med bara luft så det närmaste vi kan komma rent praktiskt är koaxialkabel med en spiral av bra plast omkring innerledaren eller plastskum. PE är en bra plast för detta, PTFE anses bättre men är dyr. Båda plasterna har låga dielektricitetsförluster. Yttermanteln spelar mindre roll på en koaxialkabel, den ska dock se till att kabeln är mekaniskt stabil så kabelns parametrar inte påverkas av vibrationer.

>* Hur stor roll spelar kabelgeometrin?
Hur man än vänder och vrider på det hela så ska en signalkabel skärma yttre störningar. Enklaste kabeln är koaxialkabeln som har sina två signalledare där den ena även tjänstgör som skärm. Alla kablar med en innerledare omgiven av en skärm är en koaxialkabel.
Varianter på detta är två tvinnade ledare för signalen samt en skärm runt paret som inte bär någon signalström. Skärmen jordas oftast bara i signalkälleänden. I alla fallen ska skärmen vara så tät som möjligt. En kombination av folie och fläta anses vara bland det bättre.

>* Antalet ledare - en eller flera?
Om du menar antalet kardeler i en ledare så spelar det i allmänhet ingen roll. Om du verkligen menar antalet ledare så blir det två eller tre beroende på utförande av skärmningen.

Digitala obalanserade kablar skall hålla en karakteristisk impedans på 75 ohm vilket lättast åstadkommes med en koaxialkabel av typ RG59.

Ovanstående gäller även balanserade kablar med skillnaden att signalledarna alltid är ett tvinnat par, helst innanför en skärm. Nu har jag inte AES/EBU-specen i skallen men jag har för mig att en balanserad digital kabel ska ha impedans 110 ohm. Någon kan rätta mig om jag har fel.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/02/20 :  10:11:39  Show Profile Send PeterL a Private Message
I all välmening... Jag tror du skulle få vettigare svar om du ställer frågan på www.faktiskt.se. Med din utgångspunkt är det lätt att komma till slutsatsen att man får extremt bra kablar för småpengar, vilket naturligtvis kan uppfattas som hotfullt av de som marknadsför svindyra kablar. Det ska bli spännande att se vad du kommer fram till.

PeterL
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/02/20 :  11:23:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Intressant fråga, jag flyttar ner den till DIY/Teknik-forumet så får du träff på de som är mer teknikorienterade.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/02/20 :  11:50:22  Show Profile Send Peter S a Private Message
Beträffande skärmning:
Jag kör med fyrflätade oskärmade silver i teflon till min MC-pickupp och jag har inga problem med störningar, så kanske skärm inte är ett 100% måste.

edit: stavfle

Peter

Edited by - Peter S on 2005/02/20 11:52:25
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/20 :  13:31:03  Show Profile Send marens a Private Message
Skriver under på Jax inlägg, det är i princip det du behöver veta..

Men ett tillägg, enkardelig ledare är bättre än flerkardelig pga att kabeln blir mer mekaniskt stabil. Det är säkrast för att signalen inte ska kunna moduleras på något sätt.

Skärmning är också "viktigt" även om det inte behöver vara ett måste som Peter säger. Ska man ändå göra bästa möjliga signalkabel som ska funka med olika apparater som kan vara störningskänsliga eller störande så är det bara dåligt att utesluta skärmen. Den bör vara så tät som möjligt, även kontakterna.

Edited by - marens on 2005/02/20 13:33:18
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:52:29  Show Profile Send Peter S a Private Message
Isåfall: så stor avstånd från ledare till skärm som möjligt.
I mitt fall var det en avsevärd förbättring i upplösning, perspektiv och "intressanthet" på samma kabel utan- i förhållande till med-. Men det var som sagt hos mig.
Du kann ju testa och se om är nåt. Svalander skrivar lite om hur man gör.
http://www.svalander.se/teknik/kablar/flata.htm

Edited by - Peter S on 2005/02/20 14:57:45
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/02/20 :  15:23:19  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
I all välmening... Jag tror du skulle få vettigare svar om du ställer frågan på www.faktiskt.se.


??!
Efter att JAX på ett förträffligt sätt redogjort för de elektriska principerna!
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/20 :  16:07:35  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Intressant. Någon som bygger egna kablar? Finns en bra kombination av delar i så fall? Tänker på t ex komination av ELFAs grejor, så att andra kan bygga likadana?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/02/21 :  08:11:47  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Efter att JAX på ett förträffligt sätt redogjort för de elektriska principerna!


Hann bara se krängarnas svar men tyvärr inte Jax intressanta svar.

PeterL
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/22 :  10:28:17  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Peter S> Beträffande skärmning:
Jag kör med fyrflätade oskärmade silver i teflon till min MC-pickupp och jag har inga problem med störningar, så kanske skärm inte är ett 100% måste.

Visst fungerar det, ofta utmärkt. Men om du inte har en balanserad ingång så blir en sådan kabel mer känslig för yttre störningar. Har du en bra elektrisk miljö så är inte skärmning så noga, i synnerhet då en MC-puppa har låg impedans.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/22 :  10:48:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har gjort de flesta av mina signalkablar
med Belden 89259. De är jag mycket nöjd med.
http://www.tanker.se/lidstrom/89259.htm
http://www.geocities.com/jonrisch/i2.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/22 :  12:44:21  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Någon som bygger egna kablar? Finns en bra kombination av delar i så fall?

Som diy'are bygger man självklart egna sladdar.
Använder följande ingredienser:

Bar (fin)silvertråd (diam 0.3-0.6; på bilden 0.4mm). Skaffas hos silversmed.
Teflon slang modell tunnast. Finns bl.a. på Elfa.
(Alt till ovanstående är lackad koppartråd.)
Trådarna isoleras (blir då luft/teflon), sen tvinnas med rel hög "cabling" (dvs hög "tvinningstäthet").
Som fyllnadsmaterial mellan de tvinnade trådarna och ytterslangen (också teflon, här c:a awg 4-3) använder jag bomull (på bilden syns ett gammalt lakan som ska strimmlas...)
Bomullsremsan bredd c:a 1-2cm (L:nån meter) lindas sen hårt runt de tvinnade trådarna varpå man trär på ytterslangen.
Man kan även tänka sig att doppa bomullen i nåt oljeaktigt ämne för ytterligare vibr.dämpning och försluta ändarna men har inte själv testat det än.
Sen trär man på skärmen -på bilden heltäckande kopparfolie (slaktar en foliespole = räcker lääänge/är billig). Vanlig skärmstrumpa går lika bra och gör hela kabeln mer lättböjligt men täcker lite sämre.
Skärmen löds sedan ihop (i endast en ände!) med RCA's minuspol.
Jag anser att skärmen bör kopplas in där man har "styvare" GND.

Sist träs krympslang över hela kabeln (tjockaste slangen på bilden). (Använder naturligtvis varmluftpistol för krympning.)

Klart!

Lika bra som köpt men billigare. Längden kan dessutom anpassas efter behov.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/22 :  12:57:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Apropå det, är det någon som äger ett exemplar av "The SuperCables CookBook"?
Den går efter vad jag förstått inte att köpa av Allen Wright längre.
Men det skulle vara intressant att läsa den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/22 :  13:52:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kopparfolien kan bli en bra signalkabel om man inte lägger ihop ledarna.
(jämför Mapleshade)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/02/22 :  20:02:03  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jax: Just det, MC har låg impedans det tänkte jag inte på
Ludo: Vilkat godisbord du har där!
Bernt: Jag tror att den är i tryck, den finns med på hemsidan, och det är inga anmärkningar.

Edited by - Peter S on 2005/02/23 08:54:12
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:05:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ludo, har du nån bild på en färdig kabel?

Ser onekligen intressant ut

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:15:20  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kör på i stort samma recept som Ludo men jag använder frysfolie som
skärm och trädgårds-slang samt plaststrumpa som ytterskal.
Bra tips med bomullsremsan för vibrationsdämpningen förresten,
tack för det .

Edit: Ursäkta om jag inte svarade på en enda fråga men jag
håller nog med Hifi-Consult här.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/02/22 22:18:53
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/23 :  03:29:51  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack för alla svar!

Är det någon som har gjort tester med kablar med olika fysikaliska egenskaper och jämfört skillnaden i blinda test och sedan försökt härleda ev. skillnader med elektriska parametrar, osv.. inte så hemma på området men iom många tenderar att spendera väldans stora summor på kablar så blir man ju meget nyfiken!

HifiConsult:
"Om din fråga kunde besvaras skulle marknaden bestå av ett antal olika signalkablar och enda skillnaden skulle vara färg och längd."

Jadu, jag frågar mig istället hur produktframtagningen hela tiden går framåt fast villkoren är desamma.
Transperent (som ni säljer) är ju rena tvättmedels-reklamen.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/02/23 :  06:46:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan man göra en en balancerad på ditt sätt ludo?
Kan man då ha tre ledare 1,2,3,folie skärm lödd i hylsan?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/23 :  06:48:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
M_persson: Jag säger inte att kablarna blir bättre med åren, men viss teknik BLIR bättre med åren.
MobilTelefoni för 20 år sen.
Digitalkameror 10 år sen.

Du får väl skicka ett PM till Jorma och se om han ger dig nån produktframtagning gratis...
Annars skulle jag titta och testa Ludo och Dahlbergs ideer,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:52:03  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Ludo, har du nån bild på en färdig kabel?
Ser onekligen intressant ut


Håller på att moddar en gammal Dual 505-3 och i samband med det ska det byggas lite nya sladdar. Då visar jag steg för steg vad som görs.
quote:
Kan man göra en en balancerad på ditt sätt ludo?


Balanserade sladdar bygger jag på följande sätt (enl John Risch's recept, www.audioasylum.com ):
Plus o minus isoleras o tvinnas på samma sätt som tidigare.
Sen lindar jag bomull runt dessa (enl tidigare).
Nu snurrar jag GND-tråden lite lätt (bara nåt varv) runt hela det paketet bara så att den sitter kvar. Man kan tänka sig att bara dra den parallellt med de övriga tåtarna. Meningen är att separera gnd-tråden (lite) fr signaltrådarna. Till GND använder jag lite tjockare lackad koppartråd (0.7mm).
Om det är bätrre eller sämre jämfört m att tvinna alla tre tåtarna har jag ingen uppfattning om...
Sen träs ytterslang, skärm och krypmslang på enl tidigare. Skärmen ansluts nu i ena ändan i en liten flärp på XLR-kontakten (Neutrik) och har då bara förbindelse med chassit.
1) GND
2) -
3) +
"4") chassijord i en ände

Edited by - ludo on 2005/02/23 13:05:24
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:34:56  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Ludo: Vilkat godisbord du har där!

Ville bara retas lite
Vill tillägga att finsilver (högt renhet) inte kostar så väldans mycket. Priset ligger på några kronor per gram och ett gram 0.4mm tråd ger lite drygt en meter.
Det som kostar pengar är teflonisoleringen.
Varför använda då just teflon? Förutom vakuum/luft har teflon (PTFE) de "bästa" isoleringsegenskaperna helt enkelt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:25:43  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Vill tillägga att finsilver (högt renhet) inte kostar så väldans mycket. Priset ligger på några kronor per gram och ett gram 0.4mm tråd ger lite drygt en meter.


Väldigt många använder silver. Har inte testat själv. Så kan någon beskriva skillnaden mellan silver o en exakt likadan kopparkabel

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000