HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bruce Springsteens Born to run 30th anniversary ed
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/13 :  16:53:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Denna klassiker http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=38878 av "bossen" släpps ju i ny upplaga i dagarna. Vad tycker ni om denna platta och vad tycker ni om hans övriga skivor? En av mina största favoriter och jag ska köpa nya versionen av Born to run direkt.

Jag tycker hans 5 bästa skivor är:
1. Darkness on the edge of town
2. Born to run
3. Nebraska
4. The River
5. Born in the U.S.A

Efter dessa 5 tycker jag 3 skivor kommer tätt efter, och som lika gärna hade kunnat hamna på topp 5: The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle, Greetings From Asbury Park N.J samt Tunnel of love. Resten av hans skivor är bra de flesta men ändå klart sämre än ovanstående.

Hur tycker ni?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/18 15:52:19

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/13 :  22:09:35  Show Profile Send SebastianG a Private Message
"Born to run", sen "Born to run" följd av... gissa "Born to run"!

Njae seriöst då!

1 Born to run!



2 Darkness ...
3 The River
4 Greetings ...
5 Liveboxen 75-85 på vinyl...

Sen inget mer!

Sebastian

Ps: Kan ju alltid vara kul med en remaster, cdn har ju inget vidare ljud...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/14 :  08:16:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
SebastianG>
Ja, den nya cd:n ska ha klart bättre ljud än den förra så jag håller tummarna. Ett sånt mästerverk förtjänar givetvis toppljud!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/11/14 :  11:41:17  Show Profile Send wallraff a Private Message
Hur pass risig är den gamla verisonen av "Born to run"? Är det "köpvärd" eller bör man definitivt satsa på den nya?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/14 :  12:58:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag ska återkomma med det wallraff. Jag har den gamla versionen och ska köpa den nya snart. Då ska jag jämföra ljudet. Har faktiskt aldrig tyckt cd-versionen av Born to run haft dåligt ljud, men kommer kanske tycka det efter att ha köpt den nya...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:35:50  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej!

Lyssnade nyss på cd:n, kontra originalet på vinyl...

Gissa vem som vann??? Och med hästlängder dessutom

Mycket mer dynamik, öppnare ljud och krispigare gitarrer på vinylen!!! Till nyutgåvan bör det alltså finnas mycket mer att plocka ut från originaltejperna om det görs rätt... annars kan man ju alltid skaffa den på vinyl och få den riktiga originalkänslan oxå!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/15 :  08:36:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
SebastianG: Du lyssnade alltså på den gamla cd-versionen? Ska bli intressant att lyssna på den nya!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/15 :  09:43:00  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Matte> Jepp!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/11/16 :  01:07:56  Show Profile Send wallraff a Private Message
Enligt Aftonbladet är det en given succe med den nya utgåvan.

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,728966,00.html

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:22:05  Show Profile Send svejk a Private Message
Inhandlat idag för 265 spänn (har trogen kundrabbat hos min skivnasare) Dvdn verkar klart lovande. Skall köra blindbockstest på nästa besökare mot den gamla, den får skänkas bort i utbildningsyfte för detta är en klar klassiker. Trettio år sedan! Herregud, sanlöst tycker inte det var länge sedan jag hörde den första gången på en kompis Sony anläggning.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/11/16 :  20:16:29  Show Profile Send Terminator a Private Message
Håll oss uppdaterade om hur det låter och berätta gärna mer om DVD:n!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/17 :  11:34:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nå, hur mycket bättre ljud är det på den nya remastrade cd:n än på den gamla??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:59:57  Show Profile Send brewitz a Private Message
Amazon behagade leverara mitt ex idag. Jag har ingen aning om skillnaden mellan den gamla och nya cdn eftersom jag bara hort en raspig vinyl tidigare men efter att bara ha hort skivan en gang (forsta gangen pa minst atta ar), ojojojoj, vilket drag, sanslost. Hoppas Odeon-DVDn haller mattet, den har ju blivit haussad i tidningarna.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/22 :  08:18:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har köpt nya utgåvan och har just nu både den gamla och den nya hemma. Tänkte jämföra ljudet mellan dem...den nya har i alla fall ett klart och rent ljud som jag TROR är bättre än den gamla men jämförelsen kommer som sagt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2005/12/08 :  10:36:25  Show Profile Send Gabe a Private Message
Visst låter den remastrade versionen av Born To Run avsevärt bättre än min gamla japan-pressade CD! Och skivan är sanslöst bra än idag. Snacka om klassiker!

Den riktiga godbiten i boxen är dock konsert-DVD:n. Nu är jag ingen objektiv person när det gäller Springsteen anno 1975. På den tiden var han min musikaliska hjälte och stod högt över alla andra! Jag är dessutom en av dom 20.000 personer som såg Springsteen på konserthuset (som inte rymmer fler än ca 2000 personer...) under samma turné.
Att få återse den unga och hungriga Springsteen med sitt magnifika E-street band är en upplevselse jag inte vill vara utan! Konsertupptagningen praktiskt taget golvade mig totalt! Ljudet från konsertupptagningen är sensationellt bra, i synnerhet med tanke på att den faktiskt har 30 år på nacken. Och vilka låtar och vilket framträdande... Gåshud! För mig är det här Springsteen på toppen av sin karriär.

Den tredje DVD-skivan i boxen, en dokumentär om tillkomsten av Born To Run har jag ännu inte sett.
Om jag inte är fel underrättad kommer både konserten och dokumentären att visas på SVT den 15/12.

Kort sagt, är det här en välkommen utgåva som passar utmärkt som julklapp. Den säljs för 299:- på de flesta skivaffärer.
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:08:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Gabe: Japp, detta måste vara "årets julklapp" oavsett allt snack om MP3-spelare och platta tv-apparater! Själva skivan är givetvis ruskigt bra, en av de bästa rockskivorna i historien som nu låter ännu bättre. Är helnöjd med det remastrade ljudet som är klart och kraftfullt. En sann rockklassiker har fått ljudet den förtjänar på cd.

Men konserten från ´75... my god!! Håller med, en av topp 3 konsert-dvd jag någonsin sett! Otroligt svängigt och tajt E-street band med en Bruce i toppform och hunger i ögonen! Clarence Clemence, Roy Bittan, Garry Tallent och Steve Van Zandt rockar också hårt! Och ljudet...helt sjukt bra med tanke på att det är en 30 år gammal konsert! Jag höll på att ramla ur soffan och satt med gåshud när jag hörde denna... helt fantastiskt!!

Dokumentären har jag inte sett än, men det ska jag göra i helgen tänkte jag. Förväntningarna är höga!!

Sammanfattningsvis får denna box givetvis högsta betyg, 5/5 eller 10/10 om ni så vill. Sjukt bra och en otroligt bra julklapp till alla som har minsta intresse för musik!! Men även hifi-mässigt är det en utmärkt klapp...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/08 11:09:09
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:51:43  Show Profile Send wallraff a Private Message
239:- på CDWOW, inkl frakt!

http://www10.cd-wow.se/detail_results.php?product_code=22543

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/09 :  20:12:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
wallraff: Sjukt kap!! Hade lätt köpt den om jag inte redan ägt den

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:21:52  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Bara att hålla med!!! Jag har köpt boxen i julklapp till sonen, (lite pedagogiska och utbildande julklappar skadar inte), sen kunde jag inte låta bli att tjuvlyssna lite... Skulle bara kolla "lite" på konserten och sen var jag naturligtvis fast i två timmar! Helt totalt utmattad med lyckotårar i ögonen, precis som om jag varit på plats 1975! Nyfrälst och lycklig ville jag bara skrika rakt ut "Det bästa jag sett ta mej f*n!" (Och jag har ändå varit med sen 60-talet)Ännu en gång vill jag tro på att rocken kan förändra världen... Helt knäckande bra helt enkelt!!! Bara att se Bruce i den fantastiska mössan och E-street Band, som ser ut som klippta ur Sopranos och Maiami Vice är värt 300 pix...

Angånde nymastringen får jag oxå hålla med, klart i klass med vinylen, men behöver spelas högt fö att komm helt till sin rätt imoh!

Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/12/09 22:22:53
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:23:38  Show Profile Send Fisherking a Private Message
beställer man den genom www.cd-wow.fm så kostar den bara 229
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:33:12  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Fast det var igår det. Idag kostar den över 300 på den norska sidan och 299 på den svenska. Bara så att ni vet.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:10:52  Show Profile Send NtR a Private Message
Går det att skriva mer romantisk rockmusik än den som finns på den här plattan? Jösses, jag kan aldrig hålla tårarna borta när den här gamla vinylbrickan ligger på spelaren.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/12/25 :  21:10:48  Show Profile Send Fisherking a Private Message
(skrev följande inlägg på springsteen.se och försökte anpassa språket för vanligt folk)

Har tillbringat eftermiddagen med att lyssna på några av de olika utgåvor av Born to run som finns tillgängliga.

Fyra stycken närmare bestämt.
1. Den gamla utgåvan pressad i Österrike
2. 24 karats Guld CDn (Mastersound) pressad i Österrike
3. De låtar som fanns på Essential - pressad i Österrike
4. 30th anniversary remastern pressad i EU

Har koncentrerat mig på just låten Born to run för att det inte skall bli allt för virrigt

1. Den gamla utgåvan får vara bas eftersom den helt enkelt var den första och inte stoltserar med diverse knep och knåp.

2. Mastersound utgåvan skall vara mastrad från så låg generation av orginalmastern som möjligt. Den är också gjord med Sonys egna masterknep "Super bit mapping" vad nu det kan vara.

3. Essential låtarna skall ju vara remastrade.

4. 30th anniversary utgåvan skall vara mastrad från orginalbanden.



Frekvensanalysen ovan är väldigt, väldigt grov och det enda man kan lägga märke till är att 30th anniversary utgåvan är mastrad några Dbs högre än de andra. Annars se de i princip likadana ut.



Bilden föreställer vågformerna på de olika utgåvorna. Sänkte 30th anniversary utgåvan några Dbs för att det skulle stämma bättre. Vågen visar ungefär 0.8 sekunder ungefär 3 sekunder in på låten där den första gitarren kommer in.

Det man kan se är att mastersound, essential och den gamla utgåvan troligen kommer från samma master medans 30th anniversary utgåvan skiljer sig en hel del från de andra.

Hur låter de då?

Den gamla samt mastersound utgåvan låter ruggigt likt varandra. Trodde nog att skillnaden skulle vara större men den är hårfin till mastersoundutgåvans fördel.

Essential låtarna är ytterliggare ett snäpp uppåt men fortfarande är skillnaden marginell och jag skulle inte kunna skilja de olika utgåvorna åt i ett blindtest.

Den klara och odiskutabla vinnaren är 30th anniversary utgåvan. Man hör verkligen att klockspelet är ett klockspel och ingen triangel. Lyssnar man några gånger på de 10 första sekunderna med snabba byten kan man ganska enkelt pricka in den nya utgåvan. Den är helt enkelt bättre på allt.

Kan man slänga de andra utgåvorna av skivan nu?

Tycker personligen att man kan behålla dem med gott samvete. Har man en normal stereo och lyssnar samtidigt som man tvättar fönstrena är det ingen större skillnad. Det är ju ändå musiken vi vill åt.

Tramps like us

Fisherking


En hel hög Born to run

Fotnot:
Vad man gjort med den nya utgåvan är inte att mixa om den utan det enda som egentligen skiljer är att man använt orginalbanden samt att man lagt ner ett större och bättre jobb på att få den att låta så bra som möjligt.

Edited by - Fisherking on 2005/12/25 21:39:13
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/26 :  17:06:24  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Fisherking: Tack för en utmärkt genomgång! Instämmer angående klart angående lyssningsintrycken... Jag har även jämfört med min gamla, tyvärr ganska raspiga, original vinyl och 30th anniversary remastern klarar sig utmärkt om inte bättre!!!

Vet någon om 30th anniversary remastern är kopieringsskyddad? Jag försökte bränna en kopia, men det blev fel en bit in på spår två, trots att jag kört ett test först. Undrar därför om någon lyckats göra en kopia, innan jag sabbar en till CD-R...


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2006/01/03 :  11:41:44  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag har US-versionen, den är inte kopieringsskyddad. Har utan problem gjort en kopia till bilen...
Gabe:-)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/01/03 :  17:23:11  Show Profile Send Terminator a Private Message
Min DVD-spelare läser vanligen inte kopieringsskyddade skivor men med denna var det inga problem.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000