Author |
Topic  |
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 13:08:57
|
hej
jag undrar vilken högtalarkabel som är lämplig till mina Canton RC-L. (14000) sen undrar ja va vinner man på att biwire koppla högtalarna om man bara har en utgång från stärkaren, men på rc-l:n finns det så klart uttag för biwireing... |
/-FunKy- |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 14:37:35
|
Vilka kablar man ska välja är en smaksak. Men jag skulle nog råda att lägga pengarna på en kabel istället för att dela upp budgeten på dubbla högtalarkablar, och se bi-wiring som en möjlig uppgradering så småningom. Bi-wiring fungerar även om det bara finns terminaler för singel-wiring. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 14:55:28
|
men vad är det man vinner på bi-wiring? |
/-FunKy- |
 |
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 15:09:37
|
quote: Originally posted by FunKy
men vad är det man vinner på bi-wiring?
Vissa tycker att man får ett mer kontrollerat ljud med bi-wiring, tex basen blir fastare och så, men det har stor betydelse vilka högtalar man har. Jag använder idag inte bi-wiring och håller med Björn-Ola att det är bättre att lägga pengarna på en vanlig och finare kabel. Du kan ju även låna hem två olika typer och testa vilken du tycker låter bäst. |
Ljud är kul |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 15:29:35
|
hej
jag undrar vilken högtalarkabel som är lämplig till mina Canton RC-L. (14000) sen undrar ja va vinner man på att biwire koppla högtalarna om man bara har en utgång från stärkaren, men på rc-l:n finns det så klart uttag för biwireing...
Det finns argument som talar mot att biwira också! Tror att du kan hitta lite tankar kring just nackdelarna på www.sonicdesign.se Jag minns inte riktigt hur resonemanget gick, så trots att jag ogillar www-hänvisningar, så får jag be dej kolla där.
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 15:47:02
|
Jag har bara positiva erfarenheter av bi-wiring. Det gav ett renare ljud med bättre upplösning bl.a. Men om man måste pruta på kvalitén på högtalarkablarna för att få råd med det så tror jag inte på det. Det finns olika teorier om varför det fungerar. En teori är att strömmen för lågfrekvens signalerna går inne i ledarna medan högfrekvens-signalerna lägger sig på ytan av ledarna (skin-effect). Magnetfälten som lågfrekvens-strömmarna alstrar skulle störa högfrekvenssignalerna.
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 15:59:54
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Jag har bara positiva erfarenheter av bi-wiring. Det gav ett renare ljud med bättre upplösning bl.a. Men om man måste pruta på kvalitén på högtalarkablarna för att få råd med det så tror jag inte på det. Det finns olika teorier om varför det fungerar. En teori är att strömmen för lågfrekvens signalerna går inne i ledarna medan högfrekvens-signalerna lägger sig på ytan av ledarna (skin-effect). Magnetfälten som lågfrekvens-strömmarna alstrar skulle störa högfrekvenssignalerna.
Jag gick över till biwirning, och tyckte det blev bättre. Sen gick jag tillbaka till singelwirning. Då blev det också bättre...
Ja, djiisass! Ids knappt bry mej om småskillnader längre. Det som är intressant för min del, numera, är stora förändringar! De små kan jag både ha och mista...
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:19:51
|
quote: Originally posted by Strmbrg
Ja, djiisass! Ids knappt bry mej om småskillnader längre. Det som är intressant för min del, numera, är stora förändringar! De små kan jag både ha och mista...
Strmbrg,
Testa biamp då! frågan är om det inte blir bättre med bara ett bättre slusteg? vad svårt det här ska vara! |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:21:37
|
quote: Originally posted by yalpa
Strmbrg,
Testa biamp då! frågan är om det inte blir bättre med bara ett bättre slusteg? vad svårt det här ska vara!
Ja, jo... Men jag är nog mer inne på ännu större förändringar än så. Alltså för att det skall vara värt insatsen...
Strmbrg, |

|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 18:33:41
|
quote: Jag gick över till biwirning, och tyckte det blev bättre. Sen gick jag tillbaka till singelwirning. Då blev det också bättre...
Det är ett problem när man jämför fram och tillbaka. Att man upplever alla förändringar som något positivt.
När jag testade biwiring så behöll jag kablarna inkopplade hela tiden och bryggade istället över kontakterna på högtalarna. När kontakterna var bryggade blev upplösningen sämre. Fast nu kommer väl någon och påstår att det var just bryggningen som åstadkom degraderingen.
|
 |
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 15:30:03
|
tackar så mycket för länken, Strmbrg det var en mycket bra sida med många goda råd =)
|
/-FunKy- |
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 18:20:27
|
men vad är det man vinner på bi-wiring?
Man vinner inte något, däremot förlorar man på så sätt att lågpass och högpassfiltret får lite inkonsekvent signal vid delningsfrekvensen. Testa EKK eller Supra ply.
|
-I LOVE KRELL- |
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:59:29
|
hej
jag undrar vilken högtalarkabel som är lämplig till mina Canton RC-L. (14000) sen undrar ja va vinner man på att biwire koppla högtalarna om man bara har en utgång från stärkaren, men på rc-l:n finns det så klart uttag för biwireing...
Det finns argument som talar mot att biwira också! Tror att du kan hitta lite tankar kring just nackdelarna på www.sonicdesign.se Jag minns inte riktigt hur resonemanget gick, så trots att jag ogillar www-hänvisningar, så får jag be dej kolla där.
Mvh Strmbrg,
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 12:37:21
|
quote: Originally posted by Klenkar
hej
Mvh Strmbrg,
jo läste det på sonic... och det låter som om nackdelarna överväger fördelarna... jag ska iaf sattsa på en bättre högtalarkabel istället för 2 halvbra.... =) |
/-FunKy- |
 |
|
|
Topic  |
|