HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Vinylens återkomst.!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/11/29 :  00:18:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har heller aldrig slutat lyssna på vinyl. Har dock ibland funderat på att bränna ner hela vinylsamlingen på CD av praktiska skäl, men har aldrig kommit mig för, för det är ju trots allt en viss känsla i själva hanteringen av vinylskivorna som CD saknar.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/11/29 :  19:20:10  Show Profile Send ud a Private Message
Satt och bläddrade i senase HiFi&Musik och hittade en annons från ågrens,
där dom hävdar att vinylen är det media som ökar mest (procentuellt sett).
Bara i Göteborg finns ett utbud av ca 500.000 LP och nypressningen ökar i
stor takt!!

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2005/11/29 :  20:12:07  Show Profile Send osborne a Private Message
Hej på er.

Jag jobbar på Ginza. Och visst kommer det mycket nytt på LP. Det kom t.e.x Rolling Stones nu i veckan. Den heter Rarities,och den låter riktigt bra. Var tyvär pressfel på dem, så vi fick skicka tillbaka dem. Ska komma nya igen. Funderar även på att skaffa John Fogerty's nya på LP.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/11/29 :  20:43:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Osborne, har Ginza vinyl, ska beställa snart, och John Fogerty är
ju en gammal favvo, har så gott som allt från starten, inklusive
The Golliwogs. pre. Creedence. På vinyl.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/29 :  23:19:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message
För Hendrix fans finns/fanns det ett nyutgivet paket med 8 st 180 grammare med en hel del ej tidigare utgivna versioner av kända alster. Har för mig att den bara skulle pressas i 1000 ex så den kanske är slut nu, kostade 89 USD. Hade jag varit med större plånbok hade jag slagit till direkt.

Det är kul att Ginza vaknat till igen och åter börjat med vinyl eftersom det är "min" bästa web handelsplats för CDs, har saknat vinylen som fanns där för länge sedan.

J. Ullberg
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2005/11/30 :  06:08:22  Show Profile Send osborne a Private Message
Hej.

Alltid kul att träffa folk som vet vad Ginza är :-)
Hoppas ni är nöjda med att handla hos oss. Jag hoppas
att vi ska få hem mera LP framöver. Ska kolla om det
går att få hem Fogerty på LP.
Ha en fortsatt bra dag.

Jonas

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/30 :  07:42:50  Show Profile Send Vox a Private Message
Personligen har jag handlat på Ginza sedan början av 80-talet och ser fram mot att åter kunna handla LP där. Visst är det något speciellt att få gå till "posten" för att hämta ut ett paket med nya LP....mmmmmmm.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/30 :  10:30:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det vore dock intressant att veta hur stor del av den ökade försäljningen som är "DJ-relaterad". Går man på HMV i England (Kingston i mitt fall) så har de en ganska stor hylla med vinlyl. Av det jag sett är det dock enbart 12" för DJ-bruk (mest singlar) som köps av ungdomar med DJ-ambitioner.
Det ska tilläggas att det går att hitta vinyl i Kingston också, men inte hos de stora kedjorna (HMV, Virgin)
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/30 :  16:20:26  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Nu har jag beställt Stones "A Bigger Bang" på vinyl, hade eg tänkt köpa den på CD när den kommer på rea men den lär ju va deras bästa plattan på mer än 20 år så som gammal Stones-fan föll jag för det dyrare men trol mera välljudande alternativet.

På Ginza har jag köpt många LP på den tiden det begav sig, 30+ år sen, kanske kan bli dags igen då......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/11/30 :  18:36:06  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Vårat syster företag är Classic Records och dom säljer mer vinyl än CD och DVD-A komberat. Här i USA så är vinyl på stark framgång, med artister som Neil Young som krävde att hans senaste album Prarie Wind skulle släppas på både CD och Vinyl och Classic fick äran att pressa vinylen åt honom. Kan rekomenderas om ni gillar Neil Young.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:37:20  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
"A CD is a reconstruction of the sound. It's not even a clone. It's more like a toy or a robot, just a sting of ones and zeros, whereas analog recording is a true reflection, like a pool or a mirror. Imagine telling Picasso, 'That's a nice painting; now we're going to fax it to the public.' There's no doubt in my mind that this is why the industry is failing."

(Neil Young i NY Times 2002)
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:47:51  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Heh, ja för ljudet på Cd-utgåvan av Kents senaste är ju riktigt kasst tycker jag!

Då kanske man är tvungen att köpa sig en vinyl av den så...

EDIT:
Ang, utbudet av vinyl, är det inte ganska stort "pga" att det är många DJ's som uteslutande kör vinyl, och därför är mycket av utbudet klubbmusik och annan "DJ-musik"?

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??

Edited by - JE Jr on 2005/11/30 21:49:59
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:38:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Härligt Ginza, bra att ni säljer LP igen

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:16:14  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Är det samma som med Kents senaste så lär vinylen vara hästlängder bättre.

Är den så mycket bättre? Vad är skillnaden? Jag har bara vinylen och inte jämfört

quote:
Det vore dock intressant att veta hur stor del av den ökade försäljningen som är "DJ-relaterad". Går man på HMV i England (Kingston i mitt fall) så har de en ganska stor hylla med vinlyl. Av det jag sett är det dock enbart 12" för DJ-bruk (mest singlar) som köps av ungdomar med DJ-ambitioner.

Nja, det släpps mycket DJ vinyl men mängden vanlig pop/rock/metal/jazz/blues/etc är OTROLIGT stor. Ärligt så är det sällan något av det jag vill köpa inte är släppt på vinyl. Du kan kolla t ex http://store.acousticsounds.com/store.cfm, där har du dom flesta "audiophile" återsläppen som kommer. När det gäller vanlig nyproducerad musik så är http://www.hotstuff.se ett bra ställe. Fixa så du får deras veckolista på nya skivor dom får in och bli förvånad hur mkt vinyl dom får in varje vecka! Men dom får inte in alls allt som kommer heller, utan man får leta runt. T ex fick jag tag på tre st LP's med Blood Brothers på ebay, nya, för 8-9$ st!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:29:32  Show Profile Send nin a Private Message
Mitt senaste roliga inköp är en bärbar skivspelare! Den är batteridriven, har en liten högtalare (inget vidare ljud), utgångar till hörlurar (båda storlekarna) och även två RCA för koppla till stereo. Ljudet är väl inte det absolut bästa, kan tänka mig ett byte av pick-up gör en hel del.
Men den är jävligt cool och har använt denna på förfester, när jag åkt tåg mellan karlstad - stockholm (minerna från ipod folket när dom ser den är obetalbar). En cool sak som kostar runt 1000kr.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/12/02 :  06:52:15  Show Profile Send nin a Private Message
Angående Thåström så hoppas jag ni inte missat att hans två förra skivor också kom på vinyl och det är extra låtar på iaf en av dom.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/02 :  08:53:28  Show Profile Send denada a Private Message
Hej hopp.

Nu på söndag (den 4:e) klockan 15:00 har P2 en utsändning om vinyl. Programmet heter "Vinylen repar sig".
SR har uppfattat att vinylen är på stark fram march... mera sådant... mer vinyl till folket

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

JaQoB
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/12/07 :  20:14:21  Show Profile Send JaQoB a Private Message
Tack för tipset om thåström
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000