HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 RB250 moddad med ny motvikt. Någon som testat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:33:12  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej
Någon som testat att modda sin RB250 tonarm med ny motvikt, t ex origin lives eller Kerry Audios F2 titanium? Är det värt pengarna?

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:34:54

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:12:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Riktigt intressant fråga!

Jag har haft ett projekt liggande under riktigt lång tid där jag tänkte modda en RB300 och bilda mig en uppfattning om hur stora skillnader det är mellan stegen.

Tyvärr har det inte tagit mer fart än att jag har en Rega P3'a och en hel del delar som ligger i källaren.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:44:32  Show Profile Send Daniel a Private Message
För några år sedan så moddade jag en RB300 med origin lives motvikt och Incognito kablar. Den största förbättringen var helt klart kabeln. Motvikten gjorde armen lite mer precis, inte mycket men hörbart. Däremot är Originlive ett jäkla smeck. Dålig byggkvalitet och framförallt dålig passform mellan motviketn och pinnen. Vilket gör det nästan omöjligt att justera nålvikt, eftersom den flyttar sig när man skall spänna den. Jag hade kollat på Michells Technoweight. Den ser ut att vara väldigt välbyggd och lätt att justera med en stor och en liten balans. Dessutom är den lågt hängande, a la SME, vilket antagligen är bra.

Men byt kabel först, motvikt sen. Eftersom den sämsta delen i RB-armarna är kablen.

lycka till!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:54:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har också en RB-250 liggandes och den kommer säkert utstå en del tweakande framöver!!!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/12/01 :  18:04:36  Show Profile Send boombox a Private Message
Jepps, kabeln blir bytt först. Tack för kommentaren om origin live. Skall kolla upp Tecnoweighten.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2005/12/01 :  19:35:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Technoweighten är en av de delarna jag har liggande till min arm. Den är superseriös och väldigt välbyggd...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000