Author |
Topic  |
|
boombox
Member

759 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 13:33:12
|
Hej Någon som testat att modda sin RB250 tonarm med ny motvikt, t ex origin lives eller Kerry Audios F2 titanium? Är det värt pengarna? |
Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:34:54 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 14:12:56
|
Riktigt intressant fråga!
Jag har haft ett projekt liggande under riktigt lång tid där jag tänkte modda en RB300 och bilda mig en uppfattning om hur stora skillnader det är mellan stegen.
Tyvärr har det inte tagit mer fart än att jag har en Rega P3'a och en hel del delar som ligger i källaren.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 14:44:32
|
För några år sedan så moddade jag en RB300 med origin lives motvikt och Incognito kablar. Den största förbättringen var helt klart kabeln. Motvikten gjorde armen lite mer precis, inte mycket men hörbart. Däremot är Originlive ett jäkla smeck. Dålig byggkvalitet och framförallt dålig passform mellan motviketn och pinnen. Vilket gör det nästan omöjligt att justera nålvikt, eftersom den flyttar sig när man skall spänna den. Jag hade kollat på Michells Technoweight. Den ser ut att vara väldigt välbyggd och lätt att justera med en stor och en liten balans. Dessutom är den lågt hängande, a la SME, vilket antagligen är bra.
Men byt kabel först, motvikt sen. Eftersom den sämsta delen i RB-armarna är kablen.
lycka till! |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 14:54:23
|
Jag har också en RB-250 liggandes och den kommer säkert utstå en del tweakande framöver!!!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
boombox
Member

759 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 18:04:36
|
Jepps, kabeln blir bytt först. Tack för kommentaren om origin live. Skall kolla upp Tecnoweighten. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 19:35:02
|
Technoweighten är en av de delarna jag har liggande till min arm. Den är superseriös och väldigt välbyggd...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
Topic  |
|