HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Endast ljud ur 1-kanal vid vinyllyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2005/12/02 :  19:21:53  Show Profile Send whyman a Private Message
Har ett litet problem. När jag lyssnar på vinyl så har jag bara ljud ur en kanal. Medan cd och dator ger ljud ur båda kanalerna. Jag har haft ljud ur båda kanalerna med vinylsvaren innan, men inte mer. Det hörs lite svagt om man kör över helt till den tysta kanalen och höjer volymen kraftigt.

Vad kan vara fel?

Har problem ibland att det inte kommer ljud ur samma kanal när jag startar förstärkaren efter att den har varit stängd under en längre tid, men då brukar det räcka med att köra över kanalväljaren till den kanalen och höja volymen.

Hoppas på hjälp
/Johan

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 10:22:27

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/12/02 :  19:48:06  Show Profile Send lars a Private Message
Det kan vara oxid på kontakterna från pick-up till mm/mc ingång på försteget. Motionera alla kontakter genom att koppla loss och koppla in några gånger.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:23:30  Show Profile Send edison a Private Message
Kan också vara oxid vid kablarnas kontakter mot själva pickupen.
Hände mej när jag köpt en beggad spelare, inget ljud i ena kanalen.
Skit tänkte jag men det var bara att dra pickupkablarnas kontakter lite fram/tillbaks så kom ljudet igen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:55:47  Show Profile Send sampix a Private Message
Intressant!
Detta hände mig nyligen också. Eller rättare sagt, det uppstod ett rejält bakgrundsbrum. Men det kom inget ljud från höger kanal.
Jag kopplade ur alla kablar och gjorde om proceduren och efter detta så har det inte inträffat igen.

Dock är min vinylspelare nyss inköpt så att kontakterna skulle ha hunnit oxidera kanske vi kan utesluta
Finns det någon annan teori vad detta kan bero på?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2005/12/04 :  20:49:56  Show Profile Send whyman a Private Message
Jag har oxå upplevt rejällt "brummande" i högtalarna. Detta har skett ett par gånger. Men efter lite pillande på kontakterna så slutar det.

Jag tror dock jag har hittat felet till varför det endast är ljud ur en av kanalerna. Det verkar vara glapp i kablarna. Så jag skall köpa lite nytt kabalge och lödda om. Får se om det hjälper.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000