HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mest lättanvända o kompletta Linuxet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/02 :  13:43:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag funderar på att installera en annan distribution av linux än den Mandrake 10.1 jag har bredvid XP nu.
De jag har nedtankade är:
* aLinux
* ArchLinux (0.7.1)
* College Linux
* Damn small Linux
* Debian (31r0a, 14 Cd's stort!!!)
* ELX Linux(easy linux)
* Slackware 10.2
* Ubuntu 5.10

Vilken av dessa är det bästa alternativet?
Jag är i princip helt grön när det gäller linux.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/12/02 14:42:16

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/02 :  14:50:08  Show Profile Send ILLY a Private Message
Om du läser mitt inlägg i den andra linux-tråden så förstår du nog vilken av dem jag rekommenderar. Inte för jag har någon erfarenhet av de andra, men ändå.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/02 :  15:10:09  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jo, jag har kikat på den, men det kan väl knappast vara komplett med tanke på storleken? Tycker det e ruggit krångligt att installera program i linux-miljö, så det bör vara en så komplett distributione som möjligt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/02 :  21:26:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tycker nog att den innehåller en hel del vettigt redan i grundutförande. Sen är det ju just guiderna på hemsidan som är det fina i kråksången.

Se bara här, rena skolexemplet i pedagogik.
https://wiki.ubuntu.com/AddingRepositoriesHowto
Med en guide av den kalibern till hands, så är inte "krångligt" det första ord jag kommer att tänka på. Jag är total Linux-newbie utan programmeringskunskap (som regelbundet svär över windows, för att det aldrig gör som jag vill) och hittills har ubuntu gått som en dans på rosor.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/02 :  23:40:52  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag är ingen större stjärna på Linux men har alltid gillat Slackware för man har så bra kontroll på systemet. Kör numera version 10.2, rekommenderas.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/03 :  11:18:54  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Linux kommer aldrig kunna konkurrera med Windows. Jag har laddat ner ett antal olika dist och installerat och de är bara jobbiga allihop. Linux fanatikerna sträver efter att göra ett bättre OS än Windows, men kommer inte i närheten på långa håll. Jag installerade Suse 10.0 häromdagen på jobbet och kan bara konstatera att det är ett misslyckat försök att härma XP. Varför fattar inte Suse att det är en desktop jag installerat på och inte en laptop? Jag får upp alternativ för hur batteriet ska hanteras på min bärbara dator? KDE 3.5 går inte att installera, jag behöver libkhotkeys innan jag kan istallera det. Jag har sökt hela internet efter något som heter likkhotkeys men hittar inget alls.

Allt som Linux kan göra kan Windows också, och ofta mycket enklare. Jag förstår inte denna hysteri om Linux.
Säkerheten i *nix kan diskuteras. http://www.sans.org/top20/

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/03 :  11:22:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag gillar själv Debian, har använt det i ett år. Kanske inte supersmidigt och det hottaste, men stabilt och omfångsrikt.

Så¨klart gillar jag DSL, det är ett kul och smidigt OS. EXTREMT lätt installerat. (Lägg i skivan och tryck "enter") Hårdvaruvänligt och snabbt. Har det mesta man behöver, men kan uppgraderas med Debians paket om man behöver mer.

Har hört en hel del positivt om Ubuntu. En arbetskompis har det och är nöjd.

Jag skulle vilja testa FreeBSD men det är ett lite tyngre och svårare OS. Nått att prova när man blivit lite mer varm i kläderna..
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/03 :  11:23:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är mest nyfikenhet från min sida när det kommer till linux..
Förr var ju ett bra argument att det var stabilare, men xp är ju stabilt.
Däremot tycker jag att det verkar vara ett lite snabbare operativ än xp.
Datorn:
P4 1,4Ghz
Minne: 1Gb
Hdd: 400Gb
Grafik: Ati radeon 9600pro 256Mb

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/03 :  15:02:29  Show Profile
Alla linux är ju lättanvända som bara den tills man vill ändra något
Mandrake är väldig simpelt, har kört det en del.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/03 :  15:17:10  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har noterat en lustig sak när jag jämför Linux och Windows.

Min högst personliga åsikt:
Microsoft (och de flesta som skapar mjukvara för windows-miljö) lägger krokben för operativsystemet genom att ta betalt för sina produkter. Kanske låter märkligt, men på många maskiner jag använt hemma hos vänner så är hela skrivbordet nerlusat med demoversioner, shareware med utgången prövotid och virusprogram med obetalda licenser. Detta kan förstås inte skyllas på någon annan än användaren som är för lat för att avinstallera inaktuell mjukvara. Men, det gör hela systemet långsamt och instabilt, vilket ger operativsystemet sämre rykte än det egentligen förtjänar. Vad jag vill komma fram till, är att denna företeelse inte förekommer i en miljö där all tillgänglig mjukvara är gratis att ladda ner.

Att program har öppen källkod är förmodligen också av godo för de som utvecklar ny programvara, eftersom de lättare kan kontrollera vilka program som delar drivrutiner och kan hamna i konflikt med varandra.

Frånvaron av copyright gör ju också att fler kraftfulla verktyg kan integreras i grundinstallationen , eftersom ingen pappersexcersis i form av licensavtal och pengautbyte krävs. Detta tror jag är bra för operativsystemets stabilitet.

Slutligen så ser jag en stor nackdel med Linux också, jämfört med windows. Det är att det finns så många olika distributioner. Windows har sitt XP som i princip all programvara är kompatibel med, medan Linux finns i över 200 olika varianter och långtifrån all programvara kan installeras på alla utgåvor. Jag tror communityn och operativsystemet skulle vinna på om alla enades om en distro. Fast det lär ju knappast hända, eftersom alla har sin favorit.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/03 :  16:31:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Linux kommer aldrig kunna konkurrera med Windows. Jag har laddat ner ett antal olika dist och installerat och de är bara jobbiga allihop. Linux fanatikerna sträver efter att göra ett bättre OS än Windows, men kommer inte i närheten på långa håll.

Jag tror det är precis tvärtom...
Om tio år eller så kommer Win vara borta från marknaden, OM dom inte bättrar sig rejält. Win är stort och tungt, hänger sig, är en sittande anka för virus, mm,mm...
Titta på DamnSmallLinux som ettt bra exempel. Det är smidigt och snabbt. Lätt för hårdvaran. Har funnits i några år bara men sprider sig fort. Det blir mer och mer användarvänligt för varje version som kommer ut. Ge det 5 år till att få mogna, knoppa av sig och förgrenas så finns det snart en version för alla, gratis och utan en massa behov an långa koder, kopieringsskydd mm mm mm.... Du kan enkelt (okäjdårå, halvenkel än så länge) anpassa det för dina egna bruk och behov.
Min dröm är att slimma det och ta bort några för mig onödiga funktioner samtidigt som jag vill lagra alla hårdvaru inställningar och drivrutiner för att det skall gå maximalt fort att starta upp ...

Hastiheten när man använder det och kör det från RAM minnet är extrem! Det får Win att påminna om en höggravid flodhäst med kraftiga värkar och lårbensbrott.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/03 :  18:51:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
LarsTokyo, geez vilken flamebait

I övrigt skulle jag nog rekommendera Ubuntu ur ett nybörjarperspektiv. Att det skulle vara svårt att installera program vet jag inte om jag kan hålla med om. Tvärtom upplever jag det som lättare och smidigare än de flesta andra operativsystem jag testat.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/12/03 :  19:06:43  Show Profile Send Patrik a Private Message
http://gnusolaris.org

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/03 :  20:19:31  Show Profile
quote:
Win är stort och tungt, hänger sig, är en sittande anka för virus, mm,mm...

Det beror väl mer på att användaren inte vet hur han/hon ska hantera windows? Mitt är aldrig stort och tungt eller hänger sig, får aldrig några virus heller.

Om man vill kan man ju fixa till en winxp installation på ett par 100 Mb utan problem.
Microsoft tycker väl inte om att man installerar strippade versioner men det är lätt att göra om man är sugen.
Finns program där man själv kan välja vad man skall installera eller inte precis som i linux, finns även färdiga distar att ladda ner på nätet, inget problem om man redan har en licens enligt mig men jag tänker inte slänga ut några länkar, alltid någon som blir grinig

edit: Tänkte slänga in in strippad dist på min bärbara i veckan nu, ska blir kul att se hur det går :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/12/03 20:20:16
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/03 :  20:27:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kör nu Kubuntu 5.10 iställer för Mandrake.
Har under dagen testat ELX, Slackware(som inte ville hitta mer än en av mina 3 Hdd, så det gick inte att installera) och till sist Kubuntu, som jag fastnade för.
Kör det parallellt med Xp, mest för att jag tycker det är kul med omväxling.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/03 :  23:40:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag trodde jag skulle bli riktigt flamad efter mitt inlägg.

Linux lider av vad ILLY skriver, att det finns över 200 olika dist tillgängliga. Att det är open source gör inte saken bättre, folk ändrar i sourcen och sen fungerar inte gamla program längre. Typ JAVA.
Vad som håller Linux tillbaka är just att det finns för många dist ute, och ingen standard. Ska Linux finnas på varje mans dator i framtiden måste det reguleras, men det strider mot hela konseptet med Linux. Så tyvärr, jag tror inte Linux kommer finnas på varje mans dator i framtiden.

Eftersom det finns ett par Linux fantaster här på forumet vill jag fråga varför inte Linux används i företag i större utsträckning, på desktopen? Jag har aldrig fått ett bra svar på den frågan. Stora företag skulle spara en massa pengar på licenser om de hade Linux istället för MS. Alla hävdar att Linux är så enkelt, bra och stabilt så det kan inte bero på det.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/04 :  00:33:04  Show Profile
LarsTokyo: Det beror väl på att så fort något ska göras måste man hyra in en geek som kan linux. Ingen "normal" användare varken har lust eller vill knappa massa textkommandon och annat jobbigt.
Var iofs nåt år sen jag testatde nån dist en längre tid, kanske dags nu igen och köra en vända. Men måste jag lära mig massa konstiga kommandon åker xp in fortare än kvickt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/04 :  00:42:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det är inte riktigt lönt att ge svar på ditt förra inlägg Lars, det var lite för onyanserat för att faktiskt orka svara på Ditt andra inlägg höll bättre klass.

quote:
Linux lider av vad ILLY skriver, att det finns över 200 olika dist tillgängliga. Att det är open source gör inte saken bättre, folk ändrar i sourcen och sen fungerar inte gamla program längre. Typ JAVA.

Jag förstår inte vad du menar faktiskt. Vad har open source med bakåtkompatibilitet att göra? Vad har Java med det hela att göra? Jag håller med om att det är ett problem med splittringen med en bunt olika distar att välja på, men det du skriver efteråt är helt obegripligt.

quote:
Vad som håller Linux tillbaka är just att det finns för många dist ute, och ingen standard. Ska Linux finnas på varje mans dator i framtiden måste det reguleras, men det strider mot hela konseptet med Linux. Så tyvärr, jag tror inte Linux kommer finnas på varje mans dator i framtiden.

Jag tror inte att det måste till nån sorts centralt beslut att det bara ska få finnas en dist. Däremot behövs det mer samarbete och enlighet om standarder mellan distarna, och i förlängningen eventuellt även att en dist tar en mer central ställning. Det finns inget som förhindrar detta.

quote:
Eftersom det finns ett par Linux fantaster här på forumet vill jag fråga varför inte Linux används i företag i större utsträckning, på desktopen? Jag har aldrig fått ett bra svar på den frågan. Stora företag skulle spara en massa pengar på licenser om de hade Linux istället för MS. Alla hävdar att Linux är så enkelt, bra och stabilt så det kan inte bero på det.

Det är en mycket bra fråga. Och jag förstår varför du inte fått något bra svar på det, jag tror inte det finns ett enskilt svar. Ett kortfattat svar som du säkert blir nöjd med själv är att en övergång till Linux i affärsvärlden inte är "enkel, bra och stabil". Mycket inom kommersiell verksamhet är bundet till kommersiella produkter som inte finns för Linux. Det är ont om applikationer som kan ersätta MS-applikationer helt, t.ex. Outlook. Sen är det självklart ett problem med övergången för användarna. Windows och Linux är annorlunda - i mitt tycke är inte Linux svårare att hantera, men annorlunda helt enkelt. Många förväxlar gärna de två uttrycken.

Större delen "Linux-fantaster" som finns här på forumet skulle jag gissa är förtjusta i hur Linux klarar av en hemanvändares behov. Så även för mig. Jag kör inte Linux för att vara anti-MS eller något dylikt, jag kör Linux för att jag trivs bäst med det. Trivs man inte med det är det bara att låta bli. Varför gå in i skyttegravskrig när det till syvene och sist är en fråga om tycke och smak?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/12/04 00:43:45
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/04 :  11:31:45  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ayn; mitt första inlägg var skrivit efter X antal öl, så jag förstår varför du inte ville svara.
Vad jag menar med "Typ JAVA" är att deras nya versioner kan strula med applikationer som var skrivna till en tidigare JAVA version. Vi har ett sånt problem på jobbet just nu, där vi måste avinstallera en applikation för att installera om en annan som kommer med JAVA för att den applikationen ska fungera. Sen får vi installera det andra programmet med JAVA för att den applikationen ska fungera.
Detta lider Linux av, och det är välkänt. Det ser man ofta i supportforum runt om på nätet, som t.ex Snort.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:27:07  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Eftersom det finns ett par Linux fantaster här på forumet vill jag fråga varför inte Linux används i företag i större utsträckning, på desktopen? Jag har aldrig fått ett bra svar på den frågan. Stora företag skulle spara en massa pengar på licenser om de hade Linux istället för MS. Alla hävdar att Linux är så enkelt, bra och stabilt så det kan inte bero på det.


Mycket intressant fråga!
Jag tror inte det har särskilt mycket att göra med att det ska vara lätt för personalen att förstå sig på, för att de redan känner igen operativsystemet från datorn därhemma. Det finns ju redan en stor mängd företag som använder sig av specialbeställd mjukvara som inte alls har några likheter med det vanliga windows-gränssnittet, men som ändå är tänkt att användas av "den vanliga, icke datorkunniga anställda". Jag tänker på exempelvis order-, bokning-, logistik-, och kassasystem. Jag läste någonstans att anledningen skulle vara att utgivaren inte tar på sig något ansvar för produkten. Om något går snett vill man kunna kräva hjälp eller ersättning.

Låter som en ganska rimlig förklaring i mina öron.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/12/04 21:09:17
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/04 :  20:55:52  Show Profile Send jerico a Private Message
www.gentoo.org Inte helt enkelt att få fart på men när man är igång är det FART!!!!! Läs läs och läs igen innan du börjar på med det hela. Inget bra för blodtrycket att köra på utan att ha studerat det hela innan. Man brukar få instalera ett par gånger för att man har glömt en massa mojjar...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000