Author |
Topic  |
|
Light Head
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 23:41:39
|
JAg har ett litet problem med hur jag skall möblera för att få bättre ljud. Jag får skylla mig själv lite efter som jag själv ritat huset som jag bor i. Vardagsrummet är på nästan 40m2, och är rektangulärt. Soffan står utmed ena kortsidan och hägtalarna... just det, de står utmed andra kortsidan. Det är m.a.o. 6-7 meter till hägtalarna där jag sitter. Högtalarna är ett par aktiva Linn Kaber. Som verkligen kom till sin rätt när jag bodde i en lägenhet med ett v-rum på 20m2. Tips? Det finns möjlighet att modifiera det aktiva filtret, men det känns så "o-hifi"-mässigt??!
/Light Head |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 10:57:53
|
Vad är det för försämringar du upplever nu jämfört med tidigare? |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 11:40:38
|
Måste soffan vara i andra änden av rummet?
Kan inte soffan vara halvvägs för att få en avdelning, göra två "rum" av vardagsrummet så att säga. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:00:01
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Vad är det för försämringar du upplever nu jämfört med tidigare?
Precis min undran! Rimligen handlar det ju om att det nya rummet "låter" annorlunda. Andra resonansfrekvenser har det, så så långt är det ju enkelt.
Att byta rum innebär som regel att man får en helt ny ljudupplevelse! Jag syftar inte på petitesser, utan på jätteskillnader nu!
Därför tror jag inte en sekund på att laborera med filtret (eller testa andra kablar)! Det du upplever är troligen effekter av tonkurveskillnader om kanske 10 dB eller i den storleksordningen. Här kan alltså egentligen bara annan placering och liknade, rent fysiska moddningar, göra så att du blir nöjd.
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:22:54
|
Kan nämna att jag flyttade ut soffan en halvmeter från väggen förra helgen. Helt klart ett lyft. Den basförstärkning man får när man sitter mot en vägg verkar slöa ner transienter och minskar renheten i ljudet. Så nu får jag släpa soffan fram och tillbaka för det ser inte klokt ut.
Så att placera soffan halvvägs in i rummet är nog ingen dum idé ljudmässigt. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:41:22
|
[quote]Originally posted by Björn-Ola
Den basförstärkning man får när man sitter mot en vägg verkar slöa ner transienter och minskar renheten i ljudet. Så nu får jag släpa soffan fram och tillbaka för det ser inte klokt ut. /quote]
Kan man spela i rummets längdriktning, så kanske man kan låta soffan stå (kvar) längs en långvägg och ha en "dedicerad" lyssningsfåtölj en bit ut från kortsidan. För, va-fan, jag lyssnar ju ensam 99 gånger av 100.
När jag har besök, så plockar jag bara fram en till IKEA-Poäng-fåtölj, så kan två spisa samtidigt!
Så har jag gjort i alla fall, och det innebär som B-O skriver, att ljudet känns renare och mindre stört av reflexer bakom sittplatsen.
Förvisso bor jag ensam och kan bestämma precis allt alldeles själv!
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 13:15:13
|
Jag har också ett liknande problem jag har ett 40m2 rum så jag sitter ca 6-7m ifrån men jag måste även ha högtalarna 4m isär. Det blir lite bättre om jag drar ut soffan en halv meter och drar fram högtalarna en meter. Men då tappar man ju endel plats i rummet. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 13:26:43
|
quote: Originally posted by PatrikM
Jag har också ett liknande problem jag har ett 40m2 rum så jag sitter ca 6-7m ifrån men jag måste även ha högtalarna 4m isär. Det blir lite bättre om jag drar ut soffan en halv meter och drar fram högtalarna en meter. Men då tappar man ju endel plats i rummet.
Får jag - som EN åtgärd - föreslå följande?..
Placera högtalarna (eg. baselementen) på tredje- eller femtedelar av rummets längd-, bredd- och höjdmått! (Att blanda tredje- och femtedelar går också bra!)
Syftet med just detta är att minimera exciterandet av rummets resonansfrekvenser. Observera att rummets resonansfrekvenser är statiska och alltså lika fullkomligt oavsett var du sitter och hur lådorna står! Det enda man kan göra - i just detta avseende - är att försöka minimera amplituderna hos dessa tre resonanser!
Mvh Strmbrg, |

|
Edited by - Strmbrg on 2002/10/29 13:28:19 |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 14:22:26
|
Vilken dröm att ha ett rum på 40 kvm! Se till att både högtalarna och du själv kommer ut från bakväggen för att minska både reflexer och bashöjning. Börja med att testa med ca 10% av rummets längd för båda. Om du har för mycket bas, testa att placera soffan ännu längre från bakväggen. För lite bas, testa med högtalarna närmre bakväggen. Det förutsätter förstås god dämpning av bakväggen. Väggen bakom högtalarna och sidoväggarna längs främre delen av rummet får under alla omständigheter gärna vara väl dämpade för att inspelningens ambiens inte ska drunkna i reflexerna från lyssningsrummet. Ju tystare ditt rum är desto bättre! En bra tumregel för lyssningstriangeln: avståndet mellan högtalarna c-c multipliceras med 1,18, vilket ska vara avståndet mellan dina öron och den raka linjen mellan högtalarnas (invinklade) fronter. Då får du bäst stereoverkan. Glöm för allt i världen inte att ha ordentligt med tjocka mattor, helst heltäckningsmatta med tjock och porös gummibotten, på så stor golvyta som möjligt. Lycka till med fintrimningen av ditt lyssningsrum! Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/10/29 14:25:20 |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 16:56:18
|
Nu är det så att Linns högtalare ska inte stå länger ifrån väggen än att högtalarkabeln får plats, de är byggda så.
Det går dessutom inte att få för mycket bas, inte av den kvalitén som Kaber presenterar, jag tror inte det finns några högtalare i världen som har snärtigare bas än aktiva Kaber, inte inom en mänsklig prisklass. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 08:27:12
|
Tyvärr blir ljudbilden helt platt när man ställer högtalarna mot väggen. Men det är tydligen något som Linn-folket inte bryr sig om. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 08:52:13
|
Tyvärr blir ljudbilden helt platt när man ställer högtalarna mot väggen. Men det är tydligen något som Linn-folket inte bryr sig om.
Det behöver den inte bli, om man ser till att sänka amplituden på interfererande väggreflexer. Men, det har väl Linn - som sagt - struntat i...
Strmbrg, |

|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:06:40
|
EEh?? Har du då tagit hänsyn till vinkelkoefficienten i förhållande till riktningsfrekvensen isåfall måste unerstiga kvoten av avståndet mellan öronen och lyssnarens koffeinberoende? |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:25:09
|
Visst har Strbrg rätt. Med mina dämpväggar har jag inga som helst problem att ställa sidosystemen ända in mot bakväggen. Tack vare den goda dämpningen är det fortfarande djupinfo från inspelningarna, där sådan finns, som dominerar - inte konstgjorda perpektivegenskaper på grund av väggreflexer. Jag har hört missuppfattningen att god dämpning skulle göra ljudet "dött" och "platt". En sådan uppfattning tyder på att man vant sig vid att lyssna i en miljö med alltför mycket reflexer. Men då har man heller inte hört all den information som inspelningen innehåller. Dämpning av tidiga reflexer är av godo och gör väldigt mycket gott för återgivningen, både för att erhålla ett mer välupplöst ljud och för att undvika påverkan på tonkurvan.
Visst går det att få för mycket bas i ett rum. Det är inte roligt, kan jag berätta! Det kan man få t ex om en fullregisterhögtalare är konstruerad för rak tonkurva i fritt fält och den hamnar direkt intill bakväggen. Om en högtalare avses att stå intill bakvägg har den förhoppningsvis konstruerats med fallande kurva i basen - som vägg och golv kompenserar för. Kan förvisso vara ett bra sätt att minska kraven på element och förstärkare. För mycket bas kan man också få om lyssningsplatsen är alldeles intill den bakre väggen. Just därför kan det, som jag skrev ovan, vara bra att experimentera med olika placeringar i förhållande till bak- och framvägg. Med vänlig hälsning
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/10/30 09:26:10 |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:25:49
|
EEh?? Har du då tagit hänsyn till vinkelkoefficienten i förhållande till riktningsfrekvensen isåfall måste unerstiga kvoten av avståndet mellan öronen och lyssnarens koffeinberoende?
Koffeinkoefficienten har alltid en menlig inverkan å ljudets vägnar!
:-) |

|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:37:26
|
quote: Originally posted by pekka.j
Visst har Strbrg rätt. Med mina dämpväggar har jag inga som helst problem att ställa sidosystemen ända in mot bakväggen. Tack vare den goda dämpningen är det fortfarande djupinfo från inspelningarna,..
Ja, jag har fått för mej att vissa tror att det är själva avsaknaden av utrymme bakom högtalarna som leder till platt ljud! Det är en missuppfattning.
Förmodligen en missuppfattning av samma slag som när man blandar ihop koners utseende med utseendet av den grafiska symbolen för en diod.
Strmbrg, |

|
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:46:33
|
gör som jag om det är möjligt, möblera på diagonalen... min setup låter mkt mkt bättre på den ledden i ett rum. kan rekommenderas.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:51:56
|
Självklart är det reflexer från väggarna som blandar sig med direktljudet för tidigt, så att hjärnan inte klarar att skilja ut det som just reflexer, som leder till platt ljudbild. Naturligtvis kan man dämpa bort reflexerna, men det leder till ingrepp i rummet som kräver hårda förhandlingar som vanligtvis slutar i nederlag. |
 |
|
Light Head
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 23:17:46
|
Tackar för all respons!!
En liten reflektion kring tipsen om att flytta ut soffor o.s.v.
Jag glömde ta med en parameter i det hela, jag är gift! Det är en omständighet som är rätt jobbig att ändra på....
Kaber aktiv är väldigt snärtig, men jag tycker inte att de kommer till sin rätt. Funderar på om rummet helt enkelt är för stort?
/Light Head |
 |
|
|
Topic  |
|