HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter egentligen "DVD-ljud" i vanlig tvåkanal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2002/10/30 :  19:25:22  Show Profile Send Rishna a Private Message
Sedan en längre tid har jag försökt luska ut hur jag ska kunna få ut det "fullständiga" ljudet ur min DVD-spelare när jag spelar i vanligt två-kanals. Jag förstår inte var t.ex. den djupa och kraftfulla basen tagit vägen i Lord of the rings reg. 2. Vid demonstration i Hifi-butik med 5.1-anläggning ryste väggarna men hemma hos mig är det märkligt stilla och oengagerat. Jag har visserligen inte någon 5.1-anläggning men en väl så kapabel tvåkanalsanläggning att återge liknande frekvenser med bibehållen styrka och dynamik.

Min fråga lyder: Måste man ha en 5.1-anläggning för att kunna få ut ljudets fulla potential? Finns det optimala ljudet bara att hämta ur den digitala ljudutgången på DVD-spelaren? Vad ska jag göra som har en renodlad tvåkanalsanläggning?

Någon som har samma problem?

Tacksam för svar.

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/10/30 :  19:42:49  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej
hihahiha som häxan HiaHia skulle säga, det finns en cure, släng ut din stoneage tvåkanalare och skaffa lite riktiga grejor, det finns mycket info i en "5.1" signal som du inte kan höra utan dekoder.

mvh
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/30 :  19:43:44  Show Profile Send ekman a Private Message
bamse?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/10/30 :  20:00:11  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Jepp!!, Bamse

mvh
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/30 :  20:01:58  Show Profile Send ekman a Private Message
lite tragiskt att jag faktiskt visste det =) hehe
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/10/30 :  20:46:33  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Enligt uppgift nånstans ifrån är det så här:

När du kör analogt ur spelaren så mixar spelaren ner 5.1 till 2-kanal. Dock är det inte 5.1 den mixar ner utan 5.0, m a o den tar bort baskanalen vilket gör att en del av mullret försvinner. Kanske därför en del spelare har en subutgång utöver den vanliga analoga?

Fast jag har ändå fullt tillräcklig mullernivå trots att jag kör såhär, tror inte grannarna skulle klara mer...!

/P

Edited by - Per Berger on 2002/10/30 20:47:22
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/10/31 :  01:10:34  Show Profile Send Pelle a Private Message

Man måste ha en Dolby Digital dekoder för att ta del av mullret du söker. Även om du bara spelar i två kanaler. Har du en DVD-spelare med inbyggd dekoder kan du kan använda Left och Right front out kopplad till en vanlig stereoförstärkare. I DVD-menyerna väljer du sedan att du inte har center, bakhögtalare, eller subwoofer inkopplad.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/31 :  01:33:15  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Kolla i bruxen.
En del DVD-spelare har menyer för "mix-down".

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/31 :  09:02:06  Show Profile Send Mad a Private Message
Hmm, jag brukar då få ruskig bas med mitt 2-kanalssystem. Men det beror som sagt kanske på dvd'n, vill minnas att jag blev lite rädd för vräkning efter att flygplanen i slutet på Heat landade lite sent på natten en gång.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/31 :  09:55:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Precis som Pelle skriver så får du inte ta del av den "maffiga" surroundmixen om du inte har inbyggda dekodrar i spelaren. Endast då är det som det riktiga 5.1 ljudet mixas ner till 2 kanaler (och det blir ofta ganska bra även i 2-kanaler)

Annars får du bara den vanliga stereomixen och den är ingen höjdare, gjord för vanliga tv's verkar det som....

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/31 09:56:32
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:09:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Enligt uppgift nånstans ifrån är det så här:

När du kör analogt ur spelaren så mixar spelaren ner 5.1 till 2-kanal. Dock är det inte 5.1 den mixar ner utan 5.0, m a o den tar bort baskanalen vilket gör att en del av mullret försvinner. Kanske därför en del spelare har en subutgång utöver den vanliga analoga?

Fast jag har ändå fullt tillräcklig mullernivå trots att jag kör såhär, tror inte grannarna skulle klara mer...!

/P

Hej Per!
Ja så är det. Nästan. Den 2-kanaliga utsignalen är gjord som en Dolby Surround-kompatibel signal. Dvs bakkanalerna summeras, nivåsänks, fasvrids, och läggs till höger och vanster framkanaler. Centerkanalen nivåsänks och läggs i fas i resp frontkanaler. LFE-kanalen läggs inte in alls. I LFE-kanalen är det inte meningen att väsentlig eller all basinformation ska finnas, bara lågfrekventa ljudeffekter. Ibland kan det dock hända att ljudteknikerna gör fel eftersom den tekniska möjligheten finns.

Bra att du tog upp det att en del DVD-spelare faktiskt har en utgång till basmodul. Jag vet att den billigaste Panasonicen, numera utgången modell, hade det.

Många DVD-spelare har "Spatializer" elle liknande som fungerar till viss del om man har placerat lyssningsplatsen noggrant. Något att prova i alla fall.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:14:43  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Si där ja! Inte helt ute och cyklar m a o!

Min spelare har "SRS Trusurround", funkar faktiskt rätt bra på film...

/P
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:59:52  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen
I LFE-kanalen är det inte meningen att väsentlig eller all basinformation ska finnas, bara lågfrekventa ljudeffekter. Ibland kan det dock hända att ljudteknikerna gör fel eftersom den tekniska möjligheten finns.

Hur funkar det på DVD med livemusik? Sänds inte de lägsta tonerna från ståbas, elbas och andra livsnödvändiga lågfrekventa instrument även via LFE-kanalen?
I de flesta surroundprocessorer kan man väl välja om ens sidohögtalare, surround och center ska delas av kring 80 Hz eller inte (för att skona dem från explosioner och annat). Om man delar av, får inte någon kanal alls de lägsta tonerna då vid en livekonsert?

Jag vet, frågan hör väl mer till hemmabioforum men här verkar ju finnas expertis ändå!
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/31 :  18:51:03  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Man kan ju hoppas på att den här tekniken kommer snart och fungerar bra "Dolby Digital Virtual Speaker" så man ska kunna få ett bra 5.1 ljud med två högtalare.

Då skulle iaf jag sälja mitt surround system och köpa ett par JMlab mini utopia eller ett par Martin Logan. Det blir ju lite dyrt idag när man ska försöka matcha med ett 5 kanals slutsteg óch en center + två bakhögtalare.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/31 :  19:50:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag hade ett par KEF Reference 2-2 tidigare som frontar, då var det mycket liten skillnad att även koppla in 2 fysiska bakhögtalare. KEF'arna placerade ut surroundljuden i rummet nästan lika bra på egen hand, när jag ändrade till endast fronthögtalare på dekodern, och det var faktiskt utan någon "Trusurround" funktion eller liknande...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/31 :  22:51:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo, håller med ovanstående att det beror mycket på Dvd:n. Har kört mycket dvd via vanliga l/r utgången på Arcams DV-88 och deras FMJ DV-27... Och där känner man inte något störe behov av "dekoder" eller vad det där surroundkrafset kallas... Downmix rockar gärnet där!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000