HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Vinylen repar sig del2 idag den 11.12 kl 15!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/04 :  15:54:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kommer nästa söndag den 11 dec kl 15.00 på P2 ....... glöm inte lyssna, dagens program som var kl 15.00 kommer i repris .... absolut värt att höra på !!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/12/11 14:46:50

Vlad Drac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/12/06 :  09:53:38  Show Profile Send Vlad Drac a Private Message
Kan höras på nätet också

http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/artikel.asp?ProgramID=1012&Nyheter=1&artikel=748021
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/06 :  22:17:34  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Verkar intressant, får man nog ta å kolla upp då. Tack för tipset.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/12/11 :  15:28:40  Show Profile Send Sondek a Private Message
Intressant att dom nämner att det tydligen finns Vinyl fetischister som påstår att vinyl skulle låta riktigt bra..
Förstog väl att det var så... har alltid kännt mig lite pervers när jag lägger en Lp på talriken och med stor upphetsning sänker ner tonarmen... och när nålen....

En annan rolig liknelse var den med att en
LP = Inbunden bok.
Cd = pocket bok.
MP3 = billig fotostatkopia
Klockren liknelse

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/11 :  18:16:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Perves det var han som samlade på vinylpressningar av gamla 78:or eller vad det nu var för hastighet. Det kunde ju lika gärna vara mindre än 78 varv likaväl som högre. Jag gjorde en frekvensanalys på skivan som spelades från 1945 med Jussi Björling. Den skivan gick upp till 10Khz och man slapp schellack bruset. För att kunna spela av dessa skivor behöver man förutom en skivspelare med variabel hastighet ocskå en speciell avspelningsförstärkare med dom olika korrektionerna som gäller för de olika bolagen.
http://www.vadlyd.dk/English/RIAA_and_78_RPM_preamp.html

Personligen gillar jag vinyl men jag kan inte påstå att vinyl låter bättre än en välgjord CD-skiva. Jag är själv ingen vinylfantast och inte heller CD fantast men jag gillar definitivt inte MP3 eller något annat bitreducerat material.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/12/12 :  01:25:53  Show Profile Send eliot a Private Message
Det fungerar tyvärr inte på Mac för Real-player behöver hämta en komponent och när den försöker göra det så får jag detta meddelande:

- när jag lyssnar på SR annars så använder jag Windows media player och det fungerar mycket bra. Här kräver de Realplayer och det fungerar ej....

Mvh,
Eliot

PS. Hoppas programmet var kasst!!!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/13 :  13:22:42  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det va det inte, kasst alltså, funderar på om man kan göra ett studiebesök på vinylpresseriet i Urshult...kunde va kul kanske.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/13 :  14:46:17  Show Profile Send Stormen a Private Message
Härligt med vinylforum, men är det bara jag som inte ri´ktigt hittar programmet på SR:s hemsida. Jag hittar till programmet och till tablån där jag kan se att det har varit sänt. Men hur spelar jag upp ? Kanske bara jag som är för trött men en liten guide om hur man hittar vore trevligt. realplayer mm är inga problem. jag hittar helt enkelt inte filen
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2005/12/13 :  14:50:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Stormen:

Det borde vara den här: http://www.sr.se/p2/diverse/appdata/programommusik/sounds/programommusik.ram

Har inte testat dock pga brist på installerad programvara fn.

Edit: Har nu kontrollerat, det är den filen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/13 16:15:17
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:25:25  Show Profile Send Stormen a Private Message
Perfekt,tack så jättemycket. finns det än lika utomordentlig länkt till del 1 ?
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:44:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hittade ingen direktlänk på SR's hemsida men efter att ha tittat i *.ram filen som ju bara innehåller en länk så har jag kommit fram till att adressen till första delen är:

Del 1: rtsp://lyssna.sr.se/p2\programommusik/programommusik-051204.rm

Del 2: rtsp://lyssna.sr.se/p2\programommusik/programommusik-051211.rm

La in båda länkarna så kan man lyssna på dem så länge som SR behagar ha filerna kvar.
Lyssnar genom att "Öppna URL" eller motsvarande i programmet.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:40:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
tänk på att programmet bara ligger 1 vecka !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2005/12/13 :  23:18:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är därför jag spelade upp del 1 idag då enligt länkarna i mitt tidigare inlägg...

Men det är klart att det inte kommer vara så "för evigt".
Det är ju inte meningen att man ska skriva länkarna manuellt som jag gjort och att det fungerar beror säkert på någon slö tekniker...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/13 23:32:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000