Author |
Topic  |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 10:10:22
|
Jag står inför följande val.
Antingen byta nålen på en Shure M75 MG från tidigt 70-tal.
Eller ny pickup., t ex någon av följande:
Audio-Technica AT95 eller AT 110?
Ortofon OM10, OM 20?
Nagaoka MP 10, MP 11?
Eller något annat förslag i prisklassen upp till högst 1000:-. (Byta nål kostar bara ca 250:-.)
Spelaren är en gammal Thorens TD 150 MkII med TP 13A-arm. Ev byter jag arm längre fram om jag väljer att fortsätta med denna överraskande välljudande antika spelare. I så fall billigaste Rega eller Linn-arm för att ge den ett modernare stuk, eller beg SME 3009 för att hålla stilen!
|
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 22:14:24
|
M75 MG är visserligen extremt snäll mot skivorna men jag skulle nog lagt slantarna på en Audio-Technica AT95, blir förmodligen en chockerande uppgradering.... |
nyfiken skeptiker |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 07:44:57
|
Titta gärna på en Ortofon ur OM-serien du kan köpa en Ortofon OM-5 pickup och sedan köpa tex.en OM-30 nål de är kompatibla.Annars har Mirre på Veteran-Hifi i Stockholm Clearaudio-pickuper från ca.1000-lappen. Mvh |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 07:08:46
|
Jag tackar för råden. Tror jag byter nål bara, tycker Shuren låter bättre än den AT 95 jag också har tillgång till, dock på en annan spelare. Nu ska jag bara försöka åtgärda en tendens till "flutter" som hörs ibland från den gamla spelaren, smörja tallrikslagret kanske. |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 07:28:05
|
Vet att Van den Hul inte gillar dom äldre Shure för att husen magnetiserar upp sig över tiden. Skulle satsa på en pickup med fine-line nål typ VdH eller liknande. Då får du en ny skivsamling eftersom Shuren har grävt på samma ställe hela tiden. Kanske Goldring? |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 14:49:46
|
Det finns väl dubbelelliptiska nålar att köpa även till Shure tror jag, det kanske inte är så dumt (har inte bytt nål ännu)? Min skivsamling är f ö till största delen historiskt utgrävd av en Grado, en Pickering och en AT95. Shuren är ny för mig. |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 18:18:57
|
Det finns en "hyperelliptisk" M75HE originalnål (Made in Mexico) som Svalander säljer , har dock aldrig hört den. http://www.svalander.se/pickuper/stylus-n.htm#shure Han har lite USA-tillverkade Shurenålar också men till M75 är tyvärr slut.
|
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 08:09:58
|
Jo det var den jag tänkte på. De är ju mer än dubbelt så dyr jämfört med standardnålen, men det kan det kanske vara värt. JS själv antyder att kvaliteten på de mexikanska nålarna inte är som de USA-tillverkade. Frågan är vad det innebär. |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 21:24:03
|
Shure M91ed, Mexikansk till vänster, USA-tillverkad till höger. Den mexikanska har grövre nålrör och en annan infattning av diamanten.

Själv har jag haft turen att hitta NOS ("New Old Stock", äldre oanvända) USA-nålar till både M75 och M91 på www.tradera.com . På Ebay dyker dom upp regelbundet men de blir ofta dyra och man vill ju inte betala för mycket för NOS, det är trots allt en risk att man kan få ett dåligt exemplar. |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 07:38:39
|
Hm. Det där måste ju betyda något. Kanske får det bli en AT 95E i stället, ska "låna" den jag har i den nadra spelaren om den funkar bra i Thorensspelaren. |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 20:32:09
|
Har nyligen bytt ut min Ortofon 10 till en Shure M75 MB med ny nål vilket jag trodde skulle bli sämre men blev mycket förvånad. Shuren spelade bra mycket bättre på de flesta parametrarna hos mig. Ska också sägas att ortofonen är relativt lite spelad. Blir nyfiken hur de bättre shuren kan låta, har läst mycket gått om dem.
|
Rockin in the free world |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 21:42:55
|
En Ortofon OM10 har jag och det är en munsbit för M75 Man blir lurad av att M75:an var så otroligt vanlig , den satt ju på var och varannan spelare på 70-talet. Jag tror dessutom att många som dissar den baserar sina lyssningsintryck på usla piratnålar som det fanns hur många som helst av. Med en bra nål är M75 (och de nästan identiska M91 och V15 II ) faktiskt mycket bra. |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 07:01:28
|
Tack än en gång för alla tips. Bostrowskij, du verkar oerhört kunnig! Nu har jag bestämt mig, jag köper en HE-nål från Svalander till min M75:a. Jag hör ju att M75:an låter väldigt bra men vill inte riktigt tro mina öron, den är ju så pinsamt banalt vanlig.
Jag vill heller inte riktigt tro på att den lika banala Thorens TD 150 slår vår eleganta Ariston Q-deck Pro, men också om detta råder total enighet i den närmaste kretsen, och när jag antyder att vi kanske skulle gå till baka till Ariston protesteras det våldsamt. |
 |
|
|
Topic  |
|