HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Lätt eller tung spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/12/06 :  22:38:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det är ju en del skillnad, vilken sort föredrar ni, den tunga dämpade sorten eller den lätta odämpade eller något mitt emellan?

Jag har två spelare(egentligen tre men två är samma), en dämpad dj-variant och en dual lättviktare. Rent generellt gillar jag nerven som dualspelaren tillför men ibland tycker jag de tyngre spelarna passar bättre, t.ex när jag lyssnar på hiphop, tyngre rock, och elektronisk musik.

Euroline - T-Amp - DIY

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2005/12/06 :  22:51:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Med min rätt lilla vinylerfarenhet skulle jag nog säga lite mer "levande" spelare, gärna med flytande upphängning, fast det behöver ju inte betyda att spelaren är särskilt lätt viktmässigt.

Jag har fastnat för det konceptet av någon anledning.

LP ska låta levande!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/06 22:52:24
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2005/12/08 :  19:43:25  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Vad räknas LP12an till tung eller lätt eller mitt imellan, oavsätt vilket så är det den jag föredrar även om jag har en dual 505-2 också och den är iallafall lätt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/09 :  00:51:35  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Föredrar vad som helst utom direktdrivna skivspelare. Och dåligt injusterade spelare. Moddade spelare går alltid bort då den förra ägaren ville höra en förbättring efter modden.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:29:12  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Vill tipsa om en gammal svensk klassiker, Opus 3 Continuo. Den har en rejäl tyngd och materialet, på den äldre varianten är krossad marmorflis och polyester som bindmedel. Det hela ger en mycket stabil spelare. Jag har modifierat med en 30 mm. MDF med urfräsningar för bägge sidor och monterat med dämplim under till för mer uppstyvning. Armen jag använder just nu är Audio Concept´s Magna-Pivot arm och en Shelter 501 Mk2 p.u. Motorn är driven av 24V och mycket seglivad. Spelaren låter i mina öron mycket bra.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/09 :  20:49:31  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag gillar bäst skivspelare med tyngd utan flytande upphängning. Den har just mer tyngd, kraft, detaljer och liv i sitt ljud. Jag skulle inte idag köpa en spelare med flytande upphängning, typ linn lp12. möjligen den största SME (20?) modellen som har både och: Tyngd och upphängning. Men då får man betala nästan 200tusen. Och det rä den inte värd!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:01:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har också bara possetiva erfarenheter av tunga stumma skivspelare men det gäller att den står på ett stadigt underlag också.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/12/14 :  01:28:58  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Jag gillar Kuzmas tunga ofjädrade spelare.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:18:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Intressant, har nästan inte lyssnat på några tunga odämpade!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:44:57  Show Profile Send classe a Private Message
tung blir min ca 20kg, avdämpad mot underlaget.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/12/16 :  04:41:11  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har idag en Simply Black 330 med en SME 309-arm och en Clearaudio Sigma pickup och den spelar med en aktoritet och lugn,förut hade jag en spelare med flytande upphänging,en Voyd och den hade jag ett rent helvete med och ställa in i våg pga.att den hade tre st. motorer.S.B är ett rent under av användarvänlighet.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000