Author |
Topic  |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2005/12/05 : 16:14:11
|
Jag känner starkt behov av någon typ av skiva som hjälper mig att ställa in pickupen, (antiskating, vinkel och sånt). Vilka skivor använder ni gamla vinylrävar och var kan man få tag på dessa skivor? Jag är lite bekant med HifiNews testskiva, men det måste finnas fler. Tyvärr verkar det vara ganska dyrt överlag. Jag tänker inte beställa utomlands, men ge gärna tips på skivor som går att få tag på här i Sverige. |
Edited by - lindvall on 2005/12/07 12:09:51 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2005/12/05 : 20:25:35
|
Hej Jag tror att jag såg några sådana skivor på www.vinylbutiken.se Opus3 har också nån sån skiva har jag för mig. Mvh |
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 09:15:48
|
Vinylbutiken säljer en skiva från HiFi news. Lite dyr(399:-)men bra. Skivan innehåller ingen musik utan bra toner för inställning av bl.a. antiskating men också frekvensgångstest med hjälp av pinknoise. Tyvärr så behöver man då en FFT analysator men många har ju sådant i sin dator. Testskivor med musik? Då kan man ju ta nästan vilken skiva som helst. |
 |
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 12:08:46
|
gcs, Det är just sådan testskiva som HifiNews som jag är ute efter. Det blir väl förmodligen att slanta upp de knappa 400 kronorna för att sitta lugnt sen. Opusskivorna är det "bara" musik på! :-) I alla fall de jag känner till. Det där med datorn är överkurs för mig. Vinkel och antiskating är det jag mest tänker på.
När vi ändå är igång på inställningar, jag har ett sånt litet vattenpass för att få skivspelaren rak, räcker det eller bör man använda sig av vattenpass av lite grövre kaliber?
Och nålvåg, är det Shures som gäller eller finns det fler till vettigt pris? |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 12:16:20
|
Det går bra med ett litet vattenpass. Nålvågen från Shure är okey själv har jag en digital våg som är tänkt till att väga sina ädla stenar. Den vågen köpte jag på teknikmagasinet för 1000 spänn....fungerar också bra. |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 17:15:54
|
Lindvall. Vad är det för fel med "musik". Nu har vi inte gjort en egen skiva för inställning av skivspelare, men vi gjorde en åt Ortofon. Upplägget var så att de olika spåren innehöll information som var på gränsen av vad en "bättre klass" pickup kunde klara, alltifrån djup basåteergivning som ställer stora krav på tonarm-skivspelare till komplex modulation som ställer stora krav på spårningsförmåga och klangbalans. En riktigt bra skivspelare och picup klarar skivan bra - det gör inte de sämre.
Är det så att det är mer vetenskapligt att lyssna på frekvenssvep och brus?
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 22:50:49
|
Bor Lindvall i fagra skåneland tro ??
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 23:38:29
|
En annorlunda "testskiva" är Öronpaj Ardy Stryver och Lasse Åberg gjorde den på 70-talet. Hörselmat dvs Shaffer J-son mfl lirar. Är en skämtskiva mycket musik och gags. Testspåret tror jag heter Stereofhoni Makaroni (kan ha glömt) folk blir inlåsta i högtalare m.m. Inspelad på SRs ettikett tror jag. Hade skivan själv men sålde all vinyl för 10 år sedan. Denna platta måste bara vara kult numera. Skulle vara mycket roligt med en revaivel.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 11:24:24
|
Bo: Åh, det är inget fel på musik! Tvärtom tycker jag det är riktigt tråkigt med den "vetenskapliga" vinkeln på hifi, där mätresultat är den avgörande vägledningen för vad som är "bra hifi". Nej, det är just det att bara ha ett bra verktyg för pickupinställning/antiskating som jag är ute efter. Det förenklar processen till viss del, men visst, det går naturligtvis att lyssna sig till vad som låter bäst också, även om det tar lite längre tid. Jag flyttade för ett tag sen, och tänkte mest kolla att intställningarna hade hållt sig i flytten. (Inställningar som gjorts med hjälp av en lånad Hifinews-skiva.)
mace: Visst är det så! Skåneland it is! |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 15:39:12
|
Inget fel med musik förutom att den inte är konstant och inte likadan i båda kanalerna. Använder själv Ortofon skivan sedan 80-talet och det har hänt att jag spelat musiken vid något tillfälle. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 19:18:54
|
quote: HifiNews testskiva
Jag bor i Ängelholm utifall du har vägarna förbi 
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 21:15:18
|
Vi kan dela in tonarmsinställningen i två delar: Den första är de statiska parametrarna. A. Azimut, B. VTA, C. att nålen följer linjen där graververket graverat skivan och slutligen D nålanliggningskraften. Den andra är: För kontroll och förbättringar kan du sedan ibland justera tonarmsmassa för att optimera resonanssfrekvens, i de fall det behövs och kontrollera spårningsförnmågan. Vänster kanal i skivspåret är närmast centrum, det innebär att att om du får spårningproblem som uppträder först i vä kanal, kan du testa med att öka antiskatingen och motsvarande omvänt. Testa gärna med romantisk orgelmusik i passager med tuttiverk, det brukar vara avslöjande. I basområdet är det betydlgt svårare att komma ner till tonarmens/picuppens resonansfrekvens, men om du ser att tonarmen svänger under tiden du spelar har du för låg resonans, minska massan eller prova med att byta nål/pickup till en som är lite styvare. Man kan klara mycket av utvärderingen genom att använda skivor med musik, men det är klart att ibland kan Ortofons Testcomputer vara en hjälp. Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 21:15:31
|
Vi kan dela in tonarmsinställningen i två delar: Den första är de statiska parametrarna. A. Azimut, B. VTA, C. att nålen följer linjen där graververket graverat skivan och slutligen D nålanliggningskraften. Den andra är: För kontroll och förbättringar kan du sedan ibland justera tonarmsmassa för att optimera resonanssfrekvens, i de fall det behövs och kontrollera spårningsförnmågan. Vänster kanal i skivspåret är närmast centrum, det innebär att att om du får spårningproblem som uppträder först i vä kanal, kan du testa med att öka antiskatingen och motsvarande omvänt. Testa gärna med romantisk orgelmusik i passager med tuttiverk, det brukar vara avslöjande. I basområdet är det betydlgt svårare att komma ner till tonarmens/picuppens resonansfrekvens, men om du ser att tonarmen svänger under tiden du spelar har du för låg resonans, minska massan eller prova med att byta nål/pickup till en som är lite styvare. Man kan klara mycket av utvärderingen genom att använda skivor med musik, men det är klart att ibland kan Ortofons Testcomputer vara en hjälp. Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 08:05:33
|
Bo; Tack för beskrivningen av hur man använder musik för att ställa in pickupen! Perfekt att veta hur man ska lyssna och efter vad!
Jag tror även att det här finns lite termer som kan vålla huvudbry som kan kräva en förklaring för oss färskingar. Har jag förstått det rätt här nedan?
A: Azimut: Att pickupen är "rak" i förhållande till spåren på skivan. Ändras genom skruvarna pickupen är fäst vid i tonarmen. Här har man hjälp av en pappersmall som det finns lite olika av på vinylengine till exempel. http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml
B: VTA: Vertikal Tracking Angle, Vertikal spårningsvinkel, vinkel mellan nålen och skivans yta. Ändras genom att höja eller sänka basen på tonarmen. En möjlighet som jag har för mig att t. ex Regas tonarmar inte har.
C: Följer linjen hos graververket: Att om man tänker sig nålens bana in mot centrum så kommer den att passera mittpunkten på skivtallriken.
D: Nålanläggningskraften: Hur stor vikt nålen ligger an med mot skivan. Ändras bak på tonarmen med vikten som sitter där.
Så, om jag har fel vill jag hemskt gärna bli korrigerad! En del av problemen undviker man om man har en tangentialtonarm förstås.
mace: Tack för inbjudan! :-) Ängelholm är ju inte så långt från Lkra! |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 09:05:10
|
lindvall: Så här tror jag att man kan säga.
A: Inte med "pappersmall" (protractor) utan med en spegel under nålen så du ser om den är rak och inte är vinklad i sidled, dvs att den lutar åt ena eller andra hållet. B: Rega har brickor som man han höja tonarmen med (blir ju bara fasta steg då) men till en del drivverk finns adaptrar som möjliggör VTA även för Regaarmar. C: Graververket följer inte den båge som unipivot armar måste beskriva utan följer en rät linje från periferin mot centrum. D: VTF (vertical tracking force) kan också ställas in med reglaget bak på armen (på vanliga unipivot armar).
Jag vill också gärna bli korrigerad om jag missuppfattat något. |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 15:56:21
|
Bliss mfl, om man i en "tangentiell" tonarm felmonterar pickupen genom att sätta den 5 mm framför eller bakom radielinjen, kommer man till en intressant iakttagelse. Musiken tappar en hel del av "dynamik" och upplösning, det har berättats mig att distorsionen ökar en dekad (10 ggr). Det är rätt uppfattat att graververket graverar skivan på radien. Tack för biståndet att förklara terminologin.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 20:00:53
|
lindvall har PM 
M |
Mr 500! |
 |
|
Freddie Boy
Member

704 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 02:12:22
|
Det finns en konon platta som man kan använda som test skiva som hetar "La Fola" på bolaget ATR. Jag har ett ex av den på Vinyl, kan rekomenderas varm. En riktig rolig skiva. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
 |
|
|
Topic  |
|