HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Julspecial (549)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/05 :  18:35:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Beslöt att göra en avstickare från 1skiva/vecka
För att ni skall en möjlighet till att göra de sista bra inköpen av julskivor innan dopparedagen, så kommer jag att göra en liten sammanfattning av en del av årets inköp (Nya och gamla)





Jill Johnsson - The Christmas In You


Med en skönsjungande brud, som vet hur man lägger känlsa och beröring i sin musik, som Jill, så hade jag lite förväntningar på denna skiva.

Av en slump så såg jag på TV4s morgonprogram, en lördag eller söndag. Gäst var då Jill, som pratade om sin skiva. Om inspelning och tanken bakom den. Stämde inte så bra överens med mitt tyckande.

Jill håller kvar vid sin försvenskade Countrykänsla. Något som jag har svårt att få ihop med en julksiva. Många av sångerna känns som rena "olycklig-kärlek-sånger"

Amerikanska klassiker som The Christmas Song och Have Yourself A Merry Little Christmas gör att skivan får godkänt. Kan dock fungera bra som bakgrundsmusik hos svärmor.

Personliga favoriten är Down To The River to Pray. Ett spår som nog kan höras i veckan.







Pontare - Julsånger


En av de mäktigaste manliga sångrösterna tillhör en rätt unik man från Norra Sverige. Roger Pontare, ofta med igenkänd för sin färgade hårtofs och Same/Indian-kläder.

Hos denna man finns en kraftfull röst med kvaliteér som få har i vårat land. Med en mindre damkör (innehållande bl a Berit Andersson och Vicki Benckert) som stöd, ledda av Leif Strand, leds man fram av den ena klassikern efter den andra.

Stämmningen infinner sig rätt snabbt och det är bara glöggen och skinkan som saknas.
Ett minus är de tråkiga stråkarna (från Roland Yamaha), som nästan förstör en del arragemang.
Mina val: Oh Come, All Ye Faithfull och When You Wish Upon A Star







Cole Natalie: Holly & Ivy


Denna skiva inköptes egentligen bara för att jag hade en känsla av att Natalie Cole, skulle kunna göra "The Christmas Song" på ett bra sätt.
Kan redan nu säga att jag INTE blev besviken,

I en lugn storbandsjazz glider man fram med släden genom vinterlandskapet. Inget som sticker ut för mycket, utan allt känns ganska välplanerat.

Holly & Ivy passar de andra flesta och har en skön 50-60tals känsla över sig.
Julbluesen Merry Christmas Baby är en underbart skön avstickare från det traditionella (fast fortfarande inom gränserna)
The Christmas Song framstår som en ohotad klassiker när Natiel Cole framför den,







Diana Krall - Christmas Songs


Efter ett antal genomlyssningar så vet jag fortfarande inte hur jag skall ställa mig till denna skiva.
Med andra av hennes skivor som favoriter, så är det svårt att inte jämföra inspelningarna.

Christmas Songs känns det som att skivbolaget har siktat in sig på att bli bästa Julhissmusiksskiva. Denna kommer att spelas i de flesta gallerior och stormarknader.
För lite jazzig för att jag skall uppskatta den som Jazz och för mycket storbandsjazz, för att den skall platsa som "vanlig" julskiva. Jag skall säga att den har växt lite för varje lyssning, så till nästa jul kanske det är en av de mest spelade ?!

Tyvärr får den inte mer än godkänt. Hade gärna hyllat denna högt, men det känns svårt.
Jingle Bells är nog den jag gillar mest på skivan, även om det finns andra kommande godingar.





Zalver Julfavoriter:
Tommy Körberg & Olso Gospel Choir - Stilla Natt
Lars Vegas Trio - Lars Christmas
Sissel Kyrkjebö - Stilla Natt
GöteborgsMusiken - When you wish upon a star
The Real Group - En Riktig Jul

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/01/12 :  23:25:24  Show Profile Send hal a Private Message
Lite sent men tack för julskivspelandet.

Nu landar "Hush the angels are singing" från Elusive disc snart här hemma.
Natalie Cole skall också inhandlas, men det får bli till nästa jul.

Förresten har du helt missat denna:



Den är helt suverän, det är den jul-skiva som snurrat mest här hemma i jul.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000