Author |
Topic  |
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 17:16:20
|
Finns en Madonna samlingsplatta med Q-sound också... den är rätt skoj. Allt handlar dock om att leka med fasen...
Ang Aphex Twin plattan... jag får känslan att basen går runt rummet.. från vänster sida och runt mig till höger sida.. jäkligt nice..=)
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 21:00:48
|
amused to death heter ju Roger waters skivan =) riktigt bra skiva faktiskt |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:47:46
|
quote: Originally posted by dole
quote: Originally posted by Robin Fischer
låter som om man leker med fasen i vissa skivor???
jag har lånat en testskiva där de kör med olika saker i "felvänd" fas, 180 grader dvs.. ljudet kommer (upplevs)inte komma från htalarna då..
Tjena Robin hur går det för dig med slutsteget?
mindre framgångsrikt..
snart blir jag så lessen att jag köper 4st rörmonoblock av lasse a´la 15W/st pushpull å sitter å lallar med... |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 08:39:37
|
quote: Originally posted by Neodynium Allt handlar dock om att leka med fasen...
Dä va' som fasen! De' där "Q-tjosan" ni talar om var alltså bara en variant på fasvridningar. Kunde nästan gissat det.
Ja, vad skall man säga... Det gängse sättet att ernå bredare panorama är att fasvrida höger och vänster kanal relativt varandra. Det allra enklaste är att fasvrida alltihop! Alltså från lägsta bas till högsta diskant.
Det är förmodligen så man gör i TV-apparater och "bergsprängare". I dessa fall, upplever vi ljudet som "lite vekare" samtidigt som det blir bredare. Höger och vänster ljudvåg släcker då - mer eller mindre - ut varann, eftersom de ej längre är synkrona (samtidiga). Ljudet blir oundvikligen lite svagare.
Förmodligen handlar det om att förvirra hörselsinnet. När vi lyssnar på brus på en testskiva ("Left and right channel, out of phase..."), så kan vi inte tolka det vi hör enligt de "program" vi har i hjärnan. Då vi nås av olikfasade men likfrekventa ljud, så kan vi ej riktingsbestämma ljudet och hjärnan meddelar oss att ljudet kommer från "varsomhelst".
Lite mer avancerat, så kan man köra basen i fas men delar av högre register ur fas! Då får vi lite mer "luftighet och bredd" utan att ljudet blir vekt i basen.
Strmbrg,
Nu var det inte detta jag åsyftade med mitt inlägg i början av den här strängen, men det är hursomhelst intressanta fenomen!
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:11:00
|
Det brukar inte behövas så mycket för att förvirra vissa lyssnare, det är bara att lägga in ett fjärde ackord i låten utöver dom tre som brukar vara standard. Brukar leda till kortslutning i hjärnan på dom skribenter i aftontidningarna som recenserar skivor. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:31:31
|
"Roger Watersskivan är bra på detta också, dock är det inte lika utpräglat som Aphex Twin."
Kan det bli mer utpräglat än på Roger Waters-skivan? Jag upplevde effekterna som extremt verklighetstrogna, mycket mer så än något bio/flerkanals-system jag hört. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 18:07:07
|
quote: Originally posted by Magnuz
"Roger Watersskivan är bra på detta också, dock är det inte lika utpräglat som Aphex Twin."
Kan det bli mer utpräglat än på Roger Waters-skivan? Jag upplevde effekterna som extremt verklighetstrogna, mycket mer så än något bio/flerkanals-system jag hört.
Japp, det kan det! Köp skivan och testa. Fast jag varnar för aningens udda musik om man inte är van vid honom. Finns även en annan konstig skiva; Coh_enter_tinnitus (ja, "gruppen" eller vad det är, heter så) som också har liknande ljudeffekter. Fast jag tror att den är mycket svår att få tag på.
/Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Topic  |
|