Author |
Topic  |
|
Neo
Member

53 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:52:44
|
Tjena!
På fredag blir jag lycklig (förhoppningsvis) ägare av ett par Dali suite 3.5 . Jag skall betala 4500:- ink spikes, kvitto och garanti finnes. Är detta ett bra pris?? Skulle jag kunna få mer ljud för pengarna? Hur gör man med spikes som inte gängas i botten, låter man högtalarna bara stå rätt upp och ner på spiksen eller vad?? Borde bli sabilare om man vänder kona uppåt i stället, då slipper man ju repor i golvet oxå?? Hur skall jag göra?? |
neo |
|
Neo
Member

53 Posts |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:56:30
|
quote: Originally posted by Neo
Tjena!
Hur gör man med spikes som inte gängas i botten, låter man högtalarna bara stå rätt upp och ner på spiksen eller vad?? Borde bli sabilare om man vänder kona uppåt i stället, då slipper man ju repor i golvet oxå?? Hur skall jag göra??
Tja... :-) Man skippar spikarna och ställer lådorna på filttassar eller mjukkuddar! Spikar är - som du själv antyder - lite krångligt... Mina erfarenheter av Dali är mycket goda!
Mvh Strmbrg,
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 14:06:26
|
Jag var själv förälskad i de där lådorna en gång i tiden. De är väldigt snygga och låter bra, jag tycker att 4500 är ett bra pris.
Vad ska du ha för elektronik? |
 |
|
Neo
Member

53 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 15:38:06
|
Min elektronik är inget att hurra för :( ...sony 2-kanals förstärkare och samsung-611 dvd som cd + 4mm2 ljudia högtalarkablar.... Skall byta när pengar finns.
la in samma inlägg på minhembio.com. Blev sågad totalt ---> http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20439
Men jag köper de endå :) |
neo |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 16:20:51
|
Nje, inte vart den sågad, det var en nisse som tyckte att de saknade bas, sånt där går att fixa med rätt placering osv.
De flesta verkade hänga upp sig på spiksen, det minst väsentliga, som vanligt när man ställer en fråga...
knalla iväg till Hifiklubben och provlyssna om du är osäker... |
 |
|
Neo
Member

53 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 16:21:04
|
jo glömde en säga att säljaren bara hadde köpt 3st spikes/högtalare. Dom på hifi-klubben sa att det var det han skulle ha, men jag tycker det verkar konstigt....jag kommer bärgis välta de på någon förfest ;) |
neo |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 17:18:45
|
quote: Originally posted by Neo
jo glömde en säga att säljaren bara hadde köpt 3st spikes/högtalare. Dom på hifi-klubben sa att det var det han skulle ha, men jag tycker det verkar konstigt....jag kommer bärgis välta de på någon förfest ;)
Pröva först... 3 spikar brukar bli riktigt stadigt.. har flera ställ med 3 spikar här hemma och komponenterna står stadigt. Mina Thiel 3.6 (hyggligt stora högtalare) som jag dock inte äger längre.. stod på 3 spikar och de vägde 55kg.
|
 |
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 17:48:51
|
Måste bara reflektera lite.
Varför säger alla hembio nissar "för lite bas" om det mesta? (Nu drar jag givetvis alla över en kant, enfaldig som jag är ).
De högtalare som hembiofolk säger låter "bra" har i mina öron oftast tung överhängande fladdrande bas. Desutom hänger de på en stor sub på detta?!?
Blir man skadad av för mycket filmtittande med tunga bas THX mastringar?
De få THX klassade anläggningar jag lyssnat på har varit rätt tråkiga, vass diskant, massor bas och ett ganska irriterande avsaknande av mellanregister. Biografer lider ofta av detta. Det enda med THX stämpel på jag har blivit imponerad av var något medelstrot M&K system. |
Say's who!? |
 |
|
|
Topic  |
|