HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gör jag ett bra köp???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/10/29 :  12:52:44  Show Profile Send Neo a Private Message
Tjena!

På fredag blir jag lycklig (förhoppningsvis) ägare av ett par Dali
suite 3.5 . Jag skall betala 4500:- ink spikes, kvitto och garanti finnes. Är detta ett bra pris?? Skulle jag kunna få mer ljud för pengarna?
Hur gör man med spikes som inte gängas i botten, låter man
högtalarna bara stå rätt upp och ner på spiksen eller vad?? Borde bli sabilare om man vänder kona uppåt i stället, då slipper man ju repor i golvet oxå?? Hur skall jag göra??

neo

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/10/29 :  12:54:58  Show Profile Send Neo a Private Message
här är lite info om dem oxå http://www.dali.dk/Page.asp?MMID=1&MID=3&UMID=7&UUMID=33&PID=80

neo
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/29 :  12:56:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Neo

Tjena!

Hur gör man med spikes som inte gängas i botten, låter man
högtalarna bara stå rätt upp och ner på spiksen eller vad?? Borde bli sabilare om man vänder kona uppåt i stället, då slipper man ju repor i golvet oxå?? Hur skall jag göra??

Tja... :-)
Man skippar spikarna och ställer lådorna på filttassar eller mjukkuddar! Spikar är - som du själv antyder - lite krångligt...
Mina erfarenheter av Dali är mycket goda!

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/29 :  14:06:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag var själv förälskad i de där lådorna en gång i tiden. De är väldigt snygga och låter bra, jag tycker att 4500 är ett bra pris.

Vad ska du ha för elektronik?
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/10/29 :  15:38:06  Show Profile Send Neo a Private Message
Min elektronik är inget att hurra för :( ...sony 2-kanals förstärkare och samsung-611 dvd som cd + 4mm2 ljudia högtalarkablar....
Skall byta när pengar finns.

la in samma inlägg på minhembio.com. Blev sågad totalt ---> http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20439

Men jag köper de endå :)

neo
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/29 :  16:20:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nje, inte vart den sågad, det var en nisse som tyckte att de saknade bas, sånt där går att fixa med rätt placering osv.

De flesta verkade hänga upp sig på spiksen, det minst väsentliga, som vanligt när man ställer en fråga...

knalla iväg till Hifiklubben och provlyssna om du är osäker...
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/10/29 :  16:21:04  Show Profile Send Neo a Private Message
jo glömde en säga att säljaren bara hadde köpt 3st spikes/högtalare. Dom på hifi-klubben sa att det var det han skulle ha, men jag
tycker det verkar konstigt....jag kommer bärgis välta de på någon förfest ;)

neo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/29 :  17:18:45  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Neo

jo glömde en säga att säljaren bara hadde köpt 3st spikes/högtalare. Dom på hifi-klubben sa att det var det han skulle ha, men jag
tycker det verkar konstigt....jag kommer bärgis välta de på någon förfest ;)

Pröva först... 3 spikar brukar bli riktigt stadigt.. har flera ställ med 3 spikar här hemma och komponenterna står stadigt. Mina Thiel 3.6 (hyggligt stora högtalare) som jag dock inte äger längre.. stod på 3 spikar och de vägde 55kg.

Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/10/29 :  17:48:51  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Måste bara reflektera lite.

Varför säger alla hembio nissar "för lite bas" om det mesta?
(Nu drar jag givetvis alla över en kant, enfaldig som jag är ).

De högtalare som hembiofolk säger låter "bra" har i mina öron oftast tung överhängande fladdrande bas. Desutom hänger de på en stor sub på detta?!?

Blir man skadad av för mycket filmtittande med tunga bas THX mastringar?

De få THX klassade anläggningar jag lyssnat på har varit rätt tråkiga, vass diskant, massor bas och ett ganska irriterande avsaknande av mellanregister. Biografer lider ofta av detta.
Det enda med THX stämpel på jag har blivit imponerad av var något medelstrot M&K system.

Say's who!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000