HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klubbstugorna - någon mer som....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  12:52:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Sedan så förstår i alla fall inte jag varför en del liiiiiiite tycks utläsa kritik såsom farlig eller dumt.. Kritik är det ända sättet att uppnå förbättring.. utan ev kritik samt småprat med delande av åsikter kan ingen någonsin få nya inputts..
Jag ser inte ens nån som utläser kritiken som farlig. Jag uppmanar själv till att man fråga källan (klubbmästare eller klubbmedlemmar) om man söker mer information. ASO-gruppen, likt andra grupper, bidrar med bildtrådar från träffarna. Vi i ASO får PM från personer som vill veta mer om vad vi ex tyckte om någon produkt (eller måltid ).

Alla utanför ASO som jag har pratat med angående audiogruppern har varit positiva, vissa vill vara med, andra uppskattar bildrepportagen från våra träffar, andra PM'ar och ställer mer "närgångna" frågor kring produkter eller totalupplevelser.

Jag stör mig på vissas formuleringar som att det är ett MÅSTE att göra inlägg i hifidelen om frågan har ett allmänintresse. Jag skulle vilja säga att det är "önskvärt" men att man får ha förståelse för att man ibland vill diskutera i en mindre men mer intim och känd grupp.

Jag är glad och ödmjuk inför (bland många andra) hur Lennart bidrar med sitt bygge i DIY-delen. Men jag skulle aldrig kräva det av honom. Eller nån annan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/13 :  14:22:56  Show Profile Send mayro a Private Message

inte vet jag varifrån du inläser "krav" osv.. Eller att man "måste" osv....

Almändebatt borde ju kunna vara utan att man endast ser det svartvita... Det handlar nog mer om just mellanzonerna än det rätt uppenbara svartvita.
Att det finns en massa bilder osv är ju inte tu tal om. Det är väl kanske den mer "almändebatten" med lite trevliga ot förlopp osv av mer personliga inslag kanske.. Ja som sagt..mellanzonerna... Där kanske det har minskat. Och detta på KANSKE både gott och ont...

Hur som helst verkar i alla fall det finnas tankar i var fall i denna frågan.

Men eftersom jag inte är ute efter ett bråk eller tjafs så kan jag backa ur här omgående så inga missförstånd blir av syftet här..

För OM man utläser mina intentioner vara att på något sätt tvinga folk.. ställa "krav".. eller massa "måsten" så är diskutionen på väg helt helt fel håll tyvärr...

Jag har enbart sökt vanligt trevligt diskuterande rent almänt. Inget annat.. Absolut inget annat..

Jag älskar klubbstugan vår. Så tro inget annat...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  14:52:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om du läser tråden Tobbe så ser du inlägg där medlemmar ser negativt på att trådar inte synns för allämnheten. Du ser att bl.a. Matte76 skriver att hifidelen bör vara den platsen för allmän diskussion. Du skriver själv (på sidan 1)
quote:
Bör vi alla skärpa oss lite och vara mer ute i öppna delarna
Vaddå skärpa oss? Finns det krav eller måsten att vara ute på dom öppna delarna?

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:03:18  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ja.. vad tycker ni... Bör vi alla skärpa oss lite och vara mer ute i öppna delarna

nu får du väl ta o sluta i alla fall.. kopiera in hela fråfgeställningen så den blir korrekt..

Jag frågar tydligt o klart vad folk tycker.. med stort frågetecken..
Så lägg av EA.. Jag är förvånad över att du av alla drar igång något liknande här faktiskt...mycket förvånad..

du förvanskar ju helt o hållet min trådtopic till något helt annat än vad den är... Kanske en liten skäpning är på sin plats här EA.. Jag anser i alla fall så. Och hoppas verkligen du avslutar vad du nu håller på med.
För du är totalt obegriplig här anser jag.

edit.
Du bör nog läsa första inlägget i sin helhet kanske så du ser vad som skrivs även för det kopierade..Då får frågan en helt annan inriktning än din tolkning om du nu vill förstå topic vill säga..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/13 15:07:05
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:13:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Men Mayro - hur skall man göra om man inte tycker som du? Den frågan du ställer, om än retoriskt, och trådens andemening ställer jag inte upp på. Jag håller inte med. Jag ser inget problem. Jag har på sidan innan (sid 3) givit ett antal troliga förklaringar till att det BLIR färre inlägg i allmänna delen men jag har också givit förslag till lösningar för dom som vill veta vad som händer bakom stängda dörrar.

Men hur skall jag göra? Inte skriva alls? Eller ska jag använda fler smilisar?

Ps. Ang citatet. Jag refererar till vilket inlägg jag citerar och det står alla fritt att läsa helheten. Men det är din retoriska fråga jag svarar på. Med svar och motfrågor. Det hoppas jag är okej.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:19:36  Show Profile Send mayro a Private Message

Orkar inte ens besvara detta larv du kommer med..
Punkt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:45:17  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Jag håller inte med. Jag ser inget problem.

EA: Bara för att du inte ser problemet behöver det inte innebära att det inte finns. Att du sedan inte håller med är ju din ensak och det har du din fulla rätt till, naturligtvis...

Jag har i några inlägg försökt visa på att det inte nödvändigtvis behöver finnas slutna klubbar i klubben och menar att en sådan lösning (med klubbar i klubben) medför vissa problem, som t ex att engagemanget i allmänna delen minskar (vilket var trådens topic från början), frågan om insyn och frågan om vilka regler som skall/får gälla i klubbarna; t ex gällande hur man blir medlem och på vilka premisser man "åker ut" m m...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:00:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du har rätt Ulfsan.
Jag kan bara läsa mig till att du varit inblandad i en situation som verkar konstig, men den kanske löser sig.

Vilka regler som finns inom klubben är ju upp till klubben och som medlem accepterar man klubbreglerna eller ej. Problem uppstår självklart när klubben växer och regler utvecklas under tiden. Lite tålamod och kommunikation bör vara en första ansats till lösning...

Ang "engagemanget i den allmänna delen" tror jag det är bättre att ha en sluten klubb här istället för att låta eventuella grupper söka sig annorstädes. Då finns ju ändå gruppen här på HifiForum.nu vilket är bättre än om gruppen finns på google-grupp eller liknande.

Jag ser också att grupperna når djupare i hifi'n. Att grupperna ger ett djupare mervärde. Något som självklart kommer alla till gagn på lite längre sikt än bara "idag". Inom ASO (som är min referensram för audiogrupper) får jag själv möjlighet att lyssna till välkomponerade och mycket olika system i hemmiljö under lugna vettiga förhållande. Något jag tar med mig in i dom allmäna diskussionerna som mina erfarenheter.

Om då kostnaden för ett djupt engagemang i gruppen är att jag skriver 20% färre inlägg i den allmänna delen så anser jag det som OK.

Men det verkar vara (minst) två diskussioner:
1) regeler och förhållanden inom vissa grupper
2) vilka för- och nackdelar grupperna ger för forumet i stort

Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:33:53  Show Profile Send fripps a Private Message
Det är bara att inse att man inte har tillgång till allt som skrivs. Jag är med i ASO och känner mig inte speciellt orättvist behandlad över att jag inte har tillgång till alla andra klubbstugors topics. Klubbstugorna finns här och jag tycker att dom fyller ett bra syfte. De flesta av de topics vi har i vår stuga hade inte hamnat i den allmänna delen om inte klubbstugan funnits, då hade vi hanterat frågorna via mail istället.

Anser att detta är (om det ens är det) ett marginellt problem, samtidigt känns det som (när man läser hela tråden) att det finns vindar åt att det skall vara ett problem.

Människor är olika, vissa vill fråga hela världen om råd medans andra helst frågor personer i sin omgivning om råd (personer som har, för mig, kända preferenser). Denna olikheten hos människor är något bra och klubbstugan blir därför ett andningshål för oss som gärna bollar saker med en liten grupp (kända) personer. På grund av att vi är olika har vi också olika uppfattning om vad som kan vara intressant för allmänheten och vad som inte är det.

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2005/12/13 :  17:44:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Här var det lite infekterat stämning.....
Jag tycker som svejk. Det är en fara i att ha "klubbar i klubben" Meningen med stugorna är välan att vi skall köra lite lokala prylar, de "stora frågorna" skall tas upp på "riktiga" forumet. Gör vi inte så utarmas det hela, och det vore ju tråkigt i synnerhet för alla "hemlösa" medlemmar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/12/13 :  18:50:15  Show Profile Send fripps a Private Message
I tråden så säger representanter från olika klubbstugor att i de flesta fall så är de topics man har i klubbstugan lämpliga i klubbstugan och inte i den allmänna delen. Var är problemet?

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/12/13 :  19:09:52  Show Profile Send Gus a Private Message
EA skrev.
"Ang "engagemanget i den allmänna delen" tror jag det är bättre att ha en sluten klubb här istället för att låta eventuella grupper söka sig annorstädes. Då finns ju ändå gruppen här på HifiForum.nu vilket är bättre än om gruppen finns på google-grupp eller liknande"

Audiogrupp SydOst som jag liksom EA tillhör fanns före klubbstugornas tillkomst och naturligtvis höll vi kontakt med varandra även då.
Det var ingen som mig veterligt undrade över vad vi kunde tänkas skriva i våra mail eller vad vi talade om per telefon.
Vi hade en ständig diskussion om hur vi skulle kunna förbättra kontakten inom ASO eftersom någons mail alltid krånglade med missförstånd och annat strul som följd.
Klubbstugorna kom som en skänk ifrån ovan i det läget,tyckte i alla fall jag.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/13 :  20:40:10  Show Profile Send ulfsan a Private Message
ASO verkar ju fungera bra..

... men jag tycker faktiskt det är en vits med att ett forum är så enkelt som möjligt (och lockar personer att delta). Jag har ibland haft vissa speciella frågor som inte avhandlats här på Hififorum. Via Google (eller tips från andra) har jag då kunnat hitta forum i Tyskland eller annat land, där man snabbt kunnat gå in och "regga sig" för att därefter delta i ngn debatt. Ett mkt bra sätt att skaffa ny info och träffa nya likasinnade vänner. Detta motsvarar, som jag tänker, allmänna delen hos oss... Lättillgängligt, utan särskilda inträdeskrav på medlemmen och utan risk för medlemmen att bli utkastad (om man inte grovt missköter sig, naturligtvis)... Med internet har ju "lokal förankring" fått en annan innebörd. Det är inte längre så viktigt var man bor (på jorden), utan det viktiga är vilket intresse man delar (hur man fungerar "lokalt i skallen"). Att just vi som råkar bo just här (kring Malmö t ex) bildar en egen klubb i "internetklubben Hififorum" tycker jag känns inskränkt...

(Om klubben fanns redan innan forumet bildades eller om den används som en anslagstavla för att rent praktiskt slippa skicka en massa PM kan det ju möjligen vara en annan sak...)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal

Edited by - ulfsan on 2005/12/13 20:53:52
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:08:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
eller om den används som en anslagstavla för att rent praktiskt slippa skicka en massa PM kan det ju möjligen vara en annan sak...

Det är ju precis det som är meningen och det är även så Audiogrupp Öst fungerar där jag är med. Enligt vad jag har förstått så är det så de andra klubbstugorna fungerar också men möjlighvis med undantag av just eoJeud som tydligen har lite allmän OT-diskussion.

Det är som anslagstavla för att kunna samordna aktiviteter och ta upp spörsmål med lokal förankring enligt den tydligen enligt dig numera mossiga innebörden. Meningen är ju även att det bara är de som deltar i aktiviteterna som kan läsa det precis som det hade varit om man skickat PM, men i det här fallet med undantaget att man når samtliga intressenter samtidigt. Att man rensar ut medlemmar är för att man skall nå den krets som är avsedda mottagare och till sådana hör inte inaktiva medlemmar som bara är med för att sitta och läsa vad andra har för sig i bästa kvällstidningsanda

Används klubbstugorna till annat så är det inte fel på klubbstugorna som sådana utan på den aktivitet som medlemmarna företar sig där och då ska man åtgärda källan till problemet! Att ändra på klubbstugorna är ju som riva alla motorvägar eftersom det är möjligt att köra för fort på dem. (Ja, det går att köra för fort på andra vägar också men nu behöver vi inga drygheter om det.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:20:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om vi tar bort stugorna o tex vi i eoJEUD fortsätter via IRC eller Messenger då är det fortfarande samma sak. Stugan mättar inte mitt engagemang på forumet.

Det som kan och som gör det är däremot mitt engagemang på reptilforum , ska jag då sluta med det för att spendera mer tid här ??

Hur reglerna är i stugan bestämmer medlemmarna själva o vi i eoJEUD vill att dom som är med är aktiva. Är man inte aktiv då har man missat hela poängen med det hela eller hur ?

Jag tycker att det luktar lite avundsjuka i det hela , är man det så skickar man Pm till den stugan man tillhör o vips så är man med

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/12/13 22:21:42
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/12/14 :  08:21:24  Show Profile Send fripps a Private Message
Visst har internet gjort att hela världen är tillgänglig som Ulfsan skriver, men internet har inte påverkat speciellt mycket i hastigheten som du kan förflytta dig själv. Vill påstå att lokal förankring är ännu viktigare nu än tidigare till följd av all information som finns tillgänglig

Medlem i ASO
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/14 :  08:49:48  Show Profile Send ulfsan a Private Message
OK för lokal förankring, då...
...men det är viktigt att forumet (i alla sina delar) är lättillgängligt och att det är stor aktivitet i de allmänna delarna.

Det finns väl inget värre än ett dött forum (där det senaste inlägget kanske är flera dagar gammalt förutom ätt det ofta är fullständigt ointressant). Nu är ju inte alls Hififorum där ännu, men det gäller att vara vaksam. Många intressanta skribenter har i alla fall lämnat forumet, som jag ser det ....

Och, Johan, det finns väl ingen anledning att tro att någon hyser någon avundsjuka, eftersom det bara är att skicka ett PM om man vill, så är man med i stugan, eller hur

/ Ulf

Edit: För min del får ämnet nu gärna läggas till historien. Jag tänker i alla fall inte "tjabba" mer...

Edited by - ulfsan on 2005/12/14 09:22:16
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:39:02  Show Profile Send fripps a Private Message
Jag återkopplar till ett tidigare inlägg jag skrev, saker som hanteras i klubbstugorna (åtminstone i ASO) är saker som inte hade hamnat i den allmänna delen om inte klubbstugan funnits. Då hade vi löst dessa frågor via mail, samma problem hade lösts med en annan informationsbärare. Hade det då funnits ett allmänintresse att ha tillgång till alla ASO:s (exempelvis) medlemmars mailbox för att läsa allt vi skriver till varandra om hifi (eller andra saker vi skriver till varandra om)?

Tycker det framgått ganska tydligt att klubbstugan är en service som forumets ägare valt att erbjuda och inte en konkurrent till detsamma.

Det finns ju inget hinder för någon att starta fler lokalklubbar om man inte tycker att de befintliga fungerar på det sätt som man önskar. ASO har exempelvis inte ensamrätten på att ha en klubbstuga för sydost regionen och samma gäller för övriga lokalklubbar.

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:35:26  Show Profile Send Passerati a Private Message
Tjena

Tycker själv att klubbstugan varit till en väldig tillgång när man som nu, är en ganska ny medlem på forumet.

Men jag ser helt klart ett problem i, att man kan tappa en del intressanta diskussioner från det "öppna forumet" om de övergår alltmer till klubbstugorna. Men det är väl ändå upp till just oss att ta tag i.

På det jag har sett (under tiden jag varit medlem) tycker jag det dock har fungerat bra.

Mvh
Passerati

Edited by - Passerati on 2005/12/14 17:36:27
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:10:53  Show Profile Send U1 a Private Message
Vemsom startade en sida på internet för eoJued strax innan vi fick klubbstugerna. Om vi antar att vi stänger klubbstugerna eller ändrar vårt beteende där, dvs skriver mindre men istället återupptar eoJueds hemsida. Skulle det kännas bättre? Jag kan enbart se fördelar med klubbstugerna och är väldigt glad för de nya vänner jag funnit genom dessa.

/J
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:20:21  Show Profile Send Passerati a Private Message
För egen del tycker jag klubbstugorna absolut ska vara kvar.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2005/12/15 :  09:57:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ulfsan, du har uppenbarligen hamnat lite på sned med eoJeud vilket är synd, men det kan säkert redas ut med tanke på att åtskilliga euJeudare har sträckt ut handen emot dig i denna tråden.

Angående Klubbstugorna så är de här för att stanna. De ger en större möjlighet för medlemmar att träffas och främjar en personligare kontakt, något som vi på HiFiForum har haft som mål ända sedan HiFiForum startades. HiFiForum jobbar emot anonymiteten som finns på nätet och vi försöker göra det på alla tänkbara sätt. Klubbstugorna är överlag bra men självklart finns det några fallgropar som vi får hantera. En del fallgropar känner vi till redan idag såsom Försäljning, lokal anknytning och "slutna sällskap med egna regler och "ryggdunk" internt", dessa hanteras idag på ett sätt som jag upplever som helt Ok. Andra får vi tackla allt eftersom de dyker upp.

Överlag är konceptet med klubbstugor mycket bra och hjälper HiFi-entusiaster att träffas i verkligheten också. Vi kommer att vårda och bygga vidare på det konceptet.

Så, finns det fler som vill ha sin egen lilla klubbstuga att hussera i och skapa ett lokalt anknutet gäng så hör av Er till mig så skall vi se vad vi kan göra.

Vänligen,
Per

ED: Tydliggörande efter pm.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000