HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen DAB i Sverige !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:05:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det blir ingen utsläckning av det analoga radionätet i Sverige.
Regeringen säger nej till SRs begäran, DAb blir för dyrt och man har svårt att se fördelarna säger Pagrotsky.

Kostnaderna blir för höga att köra de båda näten parallellt, det är runt 20-30 miljoner radiomottagare över landet, och skulle dessa alla bytas ut blir det för stora kostnader för hushållen.

Ja vad ska man säga om detta, inte så mycket...

Och när det idag finns så pass bra analoga mottagre som Magnum Dynalab, Fanfare och Day Sequerra, ja vad behöver man då DAB till ???

/Martin

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:11:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Bra att dom kommer på sådan 10 år och 100 miljoner senare
Bra jobbat!

edit: Eller va de 400 miljoner????

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2005/12/14 09:13:26
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:14:07  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message
Hade dom varit lite intelligenta från början & släppt licenser till privat / närradiostationer så hade nog läget varit ett annat. Jag menar, folk vill ha lite att välja på, inte bara P1-P4.

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:18:08  Show Profile Send gcs a Private Message
DAB tuner säljes till högst bjudande!
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:24:15  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Under rådande situation tycker jag att det är helt rätt beslut. Det låter nästan som om man har lärt sig något efter digitaltv-beslutet. Ur reportaget på rapport (inte ordagrant): "Svenskarna skulle tvingas slänga cirka 30 miljoner analoga radioapparater vid ett byte". Snacka om slöseri. Jag vet inte hur bra den tekniska "statusen" är på analoga nätet men om så behövs kan man nu ju lägga några miljoner på att fräscha upp nätet. Eller varför inte på lite bra program som man annars inte skulle haft råd att göra?

För en gångs skull; ett BRA beslut från politikerna!

/P
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:34:48  Show Profile Send lindvall a Private Message
Skönt att man kan fortsätta använda gamla härliga vintagetuners!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:38:10  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
För en gångs skull; ett BRA beslut från politikerna!

Bra beslut? Som har kostat 400 miljoner!

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:51:57  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
OK; det har inte drivits bra hittills... men det är ett bra beslut att dra i bromsen nu innan det slösas ännu mer pengar på något som "folket" antingen inte bryr sig om eller inte vill ha. Det var så jag menade...

/P
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:56:15  Show Profile Send edison a Private Message
Har jag fattat rätt så HAR DAB varit avsevärt mer utbyggt, men för några år sedan släckte man allt utom Sthlm-Gbg-Malmö (typ) i väntan på att "reda ut" hur man ville ha det på sikt.
Inte har dom nu sagt att DOM sändningarna skall upphöra???
Kanske långt fram i tiden, men nog kör DAB vidare i dessa storstadsregioner ett bra tag till?
Där bor iaf 2-4 miljoner som alltså fortfarande kan köra DAB(?) om man nu skulle vilja...

Många ggr har dom engelska HiFiblaskorna 'skrivit ner' DAB som låtandes mer eller mindre bra vs FM men själv har jag aldrig haft tillfälle att provlyssna....så jag vet iaf inte vad jag saknar (som boende utanför sveriges DAB-täckning) men jag slipper nu ens fundera över DAB-tuner...

Ang kvaliteten, är inte DAB på ungefär samma nivå som MP3, dvs använder i runda slängar likartad datareduktion???
Minns att vid DAB's introduktion valde SR att lägga denna datareduktion i princip så att man prioriterade "flera kanaler" mot "bästa möjliga kvalitet".
Tekniken i sej skulle ju tillåta att man använde olika nivå av kvalitet beroende på vad man sände, typ riktigt bra för konserter i P2 medan det skulle räcka med enklare kvalitet för talade nyheter etc.

Nån som har DAB-tuner och jämfört med bra FM-ljud???

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/12/14 10:08:09
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:57:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ok ! Men jag är ganska övertygad om att digitala sändningar är ofrånkommligt i framtiden om vi vill ha fler kanaler att lyssna på.
Bandplanen är i dagsläget begränsad och det är hemskt "trångt" i luften för övrigt.
Vad kommer då ett nytt "expriment" att kosta ? 800 miljoner eller är det rentav över miljarden den gången? För den gången kommer att komma! Var så säker.
Så varför inte fortsätta med det system som är framtaget och utprovat?

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:04:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
MrVan: Eh? Ett stort problem var ju att P1-P4 inte fanns i DAB-utbudet, bara en massa nischkanaler.

För övrigt finns det en intressant grej med DAB, nämligen DRC-data som gör att man kan överlåta dynamikkompression åt lyssnaren/lyssnarapparaten. Regleringen av dynamik för olika sändnings- och lyssningsförhållanden är ju ett reellt problem för FM och DAB hade faktiskt potential att förbättra denna.

DAB-standarden medger byte av codec, så bättre ljudkvalitet genom att använda exempelvis olika typer av AAC istället för MP2 vore inte utesluten. Problemet är dock bakåtkompatibiliteten i DAB-mottagare som inte kan uppgradera firmware.

Jag är lite osäker på vad vi borde ha för typ av radiostandard, varken FM eller DAB helt lyckade i nuläget. Det är förstås även skillnad mellan teknisk standard och hur den används.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:07:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kan förstå beslutet. Musik och radiokanaler konsumeras helt utan glädje eller eftertanke av den stora massan så varför satsa på det? Den stora allmänheten vill ju ha kommersiella kanaler med samma 10 låtar om och om igen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:08:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad är det som säger att vi behöver fler radiokanaler att lyssna på i framtiden? Redan idag väljer många att lyssna på webradio istället. Jag har svårt att tro att den trenden avtar.

Sen förstår jag inte varför det är så förfärligt att det kostar pengar att testa saker. Ny teknik kostar pengar. 300 miljoner är inte så mycket i sammanhanget.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:25:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag förstår faktiskt inte snacket här nu! Men det får stå för mig så länge.
Menar ni på fullt allvar att ni tror att vi fortfarande om 30år har analoga radiosändningar?
EA: Men att sända samma filmer i 40 olika tv-kanaler är ok eller?
Det finns så många intressen som vill åt frekvenser på fm-bandet så det är bara en
tidsfråga innan det blir som nu var tänkt.
Det enda denna förhalning gör är att allt kommer att bli så mycket dyrare NÄR digitalradion kommer!

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:27:18  Show Profile Send mapem a Private Message
DAB kanske är en återvändsgränd? HiFi-mässigt är man vad jag förstått från brittiska fora inte helt nöjd med ljudkvaliten, som anses vara sämre än FM. Kommersiellt kanske andra media tar över. Försäljningen av musikmobiler verkar ju att explodera. 3G-näten kanske har tillräcklig bandbredd för streaming radio? Många har ju dessutom FM-radiomottagare. W-lan, wi-fi och allt vad det heter byggs ju ut på fler och fler ställen, det kan väl också fungera för distribution av radio?

Inget kul för oss som vill ha bra ljudkvalitet i radio, men är det inte så det ser ut?

För radioutsändningar med HiFi-kvalitet gäller väl FM tillsvidare, men det kommer säkert något annat än DAB så småningom.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:27:50  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Saxat ur vad Leif Pagrotsky har sagt:

"Regeringen går därmed emot digitalradiokommittens förslag från förra året att successivt bygga ut dab. Istället hoppas kulturministern att SR vänder blicken mot nya, billigare standarder för digital radio, som nu lanseras i världen." Med andra ord, ja till digitalradio men inte DAB, det blir för dyrt.

Hela texten finns här:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=753931

/P
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:28:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
reeltoreel: Jag förstår inte din liknelse.
Jag menar att det idag finns väldigt många radiokanaler samtidigt som jag inte upplever att konsumenterna knappast efterfrågar ännu fler.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:40:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
EA: konstigt
Va e de för skillnad på att lyssna på samma musik i 40 radiokanaler.
Eller se samma filmer i 40 tv kanaler?
Nu säger inte jag att just du tittar på 40 tv kanaler, utan jag säger att utbudet finns där, så varför skulle det inte finnas radioutbud i samma storleksordning?
Det digitala mediat är här för att stanna, även på radiosidan, det är bara att gilla läget!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:58:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Aha!
Men utbudet är ju sånt! Kanal 5 kör gamla avsnitt av Vänner som alla sett. Bond var förut på trean (003 fyndigt nog) och Scrubs Nnurrar på säkert 3'e varvet. Simpsons samma sak. På söngarna kan man se alla avsnitt av Floorfiller (hejja Michelle som f.ö. vann).

Jag gillar läget. Jag skulle gärna ha DAB och ett ett intressant musikaliskt utbud med stor variation.

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:21:53  Show Profile Send dali a Private Message
Vi som lyssnar på hårdrock har övergett radio för länge sedan ... ungefär samtidigt som Rockbox las ner. Internetradio är bättre än "vanlig" radio om man ser till utbud, åtminstone för oss som inte uppskattar topplistemusik, Gert Fylking och klassiskt.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2005/12/14 13:22:45
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/12/14 :  14:49:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
England har 96kbit/s som maximum, Sverige valde 192 kbit/s, därför skriver man ner det...
Vart tog Ericssons digitala radioaapparat vägen? Den man kopplade till nätet, om jag inte minns fel hade den Blåtand...
Varför inte återlansera den med WIFI? 50 kbit/s räcker för slölyssnande...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/12/14 :  15:10:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men om man nu skall ha låg bandbredd, varför överhuvudtaget ha det alls då ???

Då funkar det analoga lika bra, om inte bättre...

Jag måste säga att jag nästa är glad över att det inte blev DAB, visst kan man få plats med fler kanaler i DAB, men finns det pengar för att starta upp fler radiostationer ?? För utrustning för sändning är nog inte billig för DAb heller, även om det är digitalt.

Och tar man en sändning från P2 på en bra tuner med en bra antenn, ja då ska man se att kvaliten är det inget fel på när det gäller det "gamla" analoga...

För visst kör vi ju vinyl nu som aldrig förr ???

/Martin
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/12/14 :  16:00:09  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Inget jag sörjer över, är glad över att kunna använda min gamla Luxmantuner även i framtiden!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/12/14 :  16:04:27  Show Profile Send EmilH a Private Message
Är inte radiosändningar komprimerade oavsett om man sänder digitalt eller analogt?

Bygger inte DAB på en gammal komprimeringsteknik som är äldre än MP3?
Även om man sänder i skapligt hög bitrate så borde väl resultatet bli sämre än motsvarande med MP3.

Jaja, jag är glad att de kör vidare på analoga sändningar.. nu vill jag bara ha en radiokanal som sänder helt okomprimerat analogt.. då kan det bli riktigt bra! :-)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/14 :  16:21:01  Show Profile Send edison a Private Message
EmilH:
Visst kan det vara så, iaf har jag för mej att vissa länkningar görs med digital teknik, och evt kan det användas mer eler minre kompression.Säker på det är jag inte dock.

Men en sak vet jag - direktsänd konsertupptagning via P2 tex, låter MUMMA hemma via min FM-tuner!
Har hört några såna på SR från bla Musikverein i Wien och DET var görgött at höra, inget platt å trist ljud då.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2005/12/14 :  16:22:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
EmilH:

Skilj på dynamisk komprimering och förstörande ljudkomprimering.

Dynamisk komprimering trycker man ihop ljudet genom att minska skillnaden mellan lägsta och högsta nivå. Detta för att få ett ljud som upplevs som mer kraftfullt/högt, något som reklamradiokanalerna är stora förespråkare av för att överrösta varandra.

Förstörande ljudkomprimering tar bort det som kodaren anser att man kan avvara utan att höra skillnad eller höra så liten skillnad som möjligt. Detta bygger på psykoakustiska modeller.

DAB använder sig av föregångaren till MP3 som heter MP2 eller mer korrekt MPEG Layer II. Vad jag har sett så ska 192 kbps MP2 ungefär motsvara 128 kbps MP3 förutsatt bra kodning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000