Denna modernitet som syftar till en optimal lyssningsposition, är den korrekt egentligen? I mina öron så låter i pricip allt som högtalare i olika hög grad när den riktas direkt mot mig.
Något som speciellt stör mig är övre mellanregister och diskant av doom-typ inte är i närheten av naturtrogenhet inom detta område.
Band då säger någon som givetvis har rätt men då kommer det där med spridning och 3D och sätter stopp istället.
Det verkar tyvärr faktiskt som vi inte kommit längre än Stickans ortoakustiska hur väl vi än vill.
Vad har ni för idér/upplevelser inom detta område ?
Jag är inte riktigt med hur du menar. Är det generellt "vanliga" högtalare med elementen på framsidan eller konceptet med att vinkla in högtalarna kraftigt?
En lite tydligare formulering kanske?
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
Dometweeters som bryter upp har sin högsta distorsion rakt fram. Vilket leder till att det plötsligt blir väldigt lätt att höra var högtalarna står. Och det blir lite vänster-mitten-höger stereo. Kan avhjälpas om man vinklar in högtalarna så en rät linje ifrån dom krosas strax framför huvudet i lyssningsposition. Brukar också medföra att den som sitter lite på sidan börjar höra den bortre högtalaraen bättre. Dvs "mer" stereobild utanför sweetspot.