Author |
Topic  |
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 03:50:34
|
Jo det finns svårare saker. Men bara för att folk har haft fel när dom avfärdat saker, till exempel jorden som var platt, behöver inte avskräcka helt från att avfärda saker idag. Det kan vara en bra tankeställare men visst kan man avfärda saker för det. Jag kan ta samma exempel. Det fanns folk som avfärdade att jorden var rund på grund av att det dom "såg" var platt. Dom förstog inte att det bara var en inskränking i deras uppfattningsförmåga från deras begränsade sinnen.
Man avfärdar på grund av att man förstår eller åtminstone tror sig förstå. Det är här det jag menar kommer in. Om någon avfärdar en sak(vilket betyder att dom tror stenhårt på att dom har rätt men kan ju aldrig vara hundra) så kan det vara dumt för andra att påstå att den som avfärdar inte har tillräckligt mycket kunskaper för att kunna avfärda saken. Det kräver ju att dom andra har så mycket kunskap i frågan att dom kan se vad den som avfärdar har fel om i sak alternativt få en bra och tydlig inblick i vilka områden som saknas i kunskapsbanken. Det är alltså mycket bättre att gå på sakliga saker om man ska säga att någon har fel som avfärdar något. Att bara säga att det är dumt att avfärda för att det "kanske" saknas kunskap är inte något vidare enligt mig.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 15:38:14
|
John, Jag avfärdar också saker, antagligen har det blivit fel ibland också men det är jag lyckligt ovetande om eftersom jag inte provat. Man måste avfärda eftersom det finns så mycket produkter på marknaden och av andra skäl som att en del är för dyra, man kan inte köpa nytt hela tiden för en liten förbättring. Det skall bli en rejäl förbättring av en uppgradering, men en billig tweak kan vara intressant om den ger en mindre förbättring. Dessutom kom jag fram till att det enda sättet var att prova om jag skulle få reda på vad olika saker har för betydelse för mig. Kanske kunde det t.ex. vara så att nätkablar ger en liten förbättring men att det var ointressant för att den var så liten. När det gäller saker jag är skeptisk mot men inte har någon erfarenhet av håller jag en låg profil.
Thomas, Du har rätt i att det kan bli sämre. Det är en sak att höra en skillnad, men snarast svårare att avgöra om det blir bättre, sämre eller bara annnorlunda. Det senaste ser jag som det värsta blindskäret. Det låter annorlunda och det ger en initialt trevlig omväxling, men det leder ingenstans. Tack för din negativa erfarenhet av Voltex-filtret, jag är också skeptisk till det och detta förstäks nu av att det finns en som har provat och fått en försämring. Jag har ett tweak som jag är negativ till. Det är ett enkelt kapacitivt nätfilter (Enacom) som man kopplar parallellt, alltså bara sätter in det i ett tomt uttag. Jag fick det med min första nätkabel och satte det i första uttaget i grenuttaget. I min första utvärdering var det positivt, fast en relativt liten förändring i förhållande till nätkabeln. Sedan fann jag att det visserligen mjukade och mörkade litet, men på bekostnad av detaljupplösning. Nu har jag också en nätkabel till grenuttaget och en till förstärkaren. Det kan vara så att det till en början var mer positivt än negativt men att detta ändrades när jag fick fler nätkablar. Det kan också vara så att jag gjorde en miss i början. Jag orkar inte hålla på och koppla om och testa för att försöka utröna detta. Nätkabeln mellan vägg och grenuttag gav en nästan lika stor förbättring som nätkablarna mellan grenuttag och CD / förstärkare. Det hade jag inte förväntat mig. Den tredje nätkabeln köpte jag egentligen för att använda till phonoförstärkaren och provade inte den nya konfigurationen förrän efter flera månader. Det är fysiskt svårförklarligt.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 16:11:01
|
jag tycker ändå det är lite fel att avfärda saker bara sådär för att man inte tror det kan funka |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 16:38:06
|
quote: jag tycker ändå det är lite fel att avfärda saker bara sådär för att man inte tror det kan funka
Okey, då får du känna dig osäker på tejpen tills du har testat. 
Skämt åsido, det är nog så att folk kanske avfärdar saker som dom stenhårt inte tror fungerar. Det kan vara svårt för andra att bedömma hur väl insatta dom personerna är i sakfrågan om man själv inte fattar så mycket att man kan avgöra det. Mitt råd är att låt denna regel om att inte vifta bort saker gälla dig själv. Om andra avfärdar saker på något som kanske kan se ut som lösa grunder för dig, så kolla efter vad det är i sak dom har att säga och bemöt det på saklig nivå. Men säg ingenting om att dom inte förstår eller inte har testat själva om du inte kan säga i sak vad det är dom säger som är fel. Alltså låt bybee-skeptiker få avfärda saken tills du kan säga vad det är dom trillar snett någonstans i sitt resonemang, snarare än att bara avfärda dera avfärdanden med motivationen att det är saker som övergår deras kunskap med mera. Glöm ej heller att det du tar som en verifierad hörbar skillnad kan andra ta som overifierade öppna tester som inte säger ett smack för dom. Det är ju allas frihet att få ha en egen uppfattning av vad som räknas som testat eller inte testat. Det vet du redan men jag ville liksom få ihop hela paketet. 
Bara ett råd som du gör som du vill med. Vad säger du om resonemanget? Verkar det vettigt?
John |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:29:42
|
Hej! quote: därför är det inte direkt smart att avfärda grejer bara för att man inte förstår hur dom skulle kunna funka"..."jag kan också avfärda saker men föredrar att ha testat dom först."
-Här är ex på en annan underlig inställning ibland de troende av 1st spec "tweak", att det konsekvent utgås ifrån att 1st "kritiker"utav "tweaket", ed ) inte har testat, menar "kritikern" utgår ju mkt sällan ifrån att "hyllaren hyllar utan att ha prövat "tweaket".( så... ... lite konstigt, ed)??
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/03 17:31:50 |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:32:41
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej! quote: därför är det inte direkt smart att avfärda grejer bara för att man inte förstår hur dom skulle kunna funka"..."jag kan också avfärda saker men föredrar att ha testat dom först."
-Här är ex på en annan underlig inställning ibland de troende av 1st spec "tweak", att det konsekvent utgås ifrån att 1st "kritiker"utav "tweaket", ed ) inte har testat, menar "kritikern" utgår ju mkt sällan ifrån att "hyllaren hyllar utan att ha prövat "tweaket".( så... ... lite konstigt, ed)??
Mvh A*.
Nu förstår i alla fall jag inte vad du menar.... |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:33:20
|
jag håller med dig John det verkar vettigt men min högst personliga åsikt är att jag tycker det är lite trångsynt att avfärda saker om man inte har testat och inte har tillräckliga kunskaper att förklara varför grejerna inte skulle kunna funka utöver det så håller jag dock med dig |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:52:42
|
quote: Nu förstår i alla fall jag inte vad du menar....
Jag tror Audiomaniker menar att när en skeptiker kommer med sina uttalanden så bemöts det ofta med att det inte är värt något eftersom han inte testat själv. Detta utan att ens ta reda på om han verkligen testat själv. Vad gäller dom som talar varmt för produkter utgås det i princip aldrig från att dom inte testat själva. Lite slagsida så att säga.
John |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:55:00
|
Hej ek!
quote: men min högst personliga åsikt är att jag tycker det är lite trångsynt att avfärda saker om man inte har testat
"-Här är ex på en annan underlig inställning ibland de troende av 1st spec "tweak", att det konsekvent utgås ifrån att 1st "kritiker"utav "tweaket", ed ) inte har testat, menar "kritikern" utgår ju mkt sällan ifrån att "hyllaren hyllar utan att ha prövat "tweaket".( så... ... lite konstigt, ed)??"
quote: och inte har tillräckliga kunskaper att förklara varför grejerna inte skulle kunna funka
-"Det kräver ju att de andra har så mycket kunskap i frågan att de kan se vad den som avfärdar har fel om i sak " - mao stor expertkunskap!( i allt, ed ;)!!
Mvh A*.
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:57:18
|
quote: jag tycker det är lite trångsynt att avfärda saker om man inte har testat och inte har tillräckliga kunskaper att förklara varför grejerna inte skulle kunna funka
Ungefär så tycker jag också. Man bör veta något om hur saken funkar eller veta hur missvisande en förklaring är om man ska avfärda den. Jag behöver dock inte testa själv nmödvändigtvis. Andras tester som jag litar på kan fungera som substitut till egna tester. Det skulle ta alldeles för lång tid att testa allt själv. Vi verkar vara på samma linje här.
John |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 18:21:48
|
nu är vi nog på samma våglängd tror jag =) |
 |
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 00:09:59
|
Jag har utfört tester rörande kvaliteten av en väldigt billig (kostnad runt 300 kr) cd-rom läsares möjlighet att extrahera (dvs transportera) cd-audio, digitalt.
Till min hjälp har jag använt gratis programvara; Linux som operativ system och cdparanoia (se http://www.xiph.org/paranoia/) för att extrahera cd-audio'n, därtill har en cd-rw använts för att till godo se testet.
Testet gick till såsom anges nedan; En original cd (Tori Amos, Boys For Pele) kopierades genom cd-rom läsaren till en hårddisk. De wav filer som skapades vid kopieringen brändes till en tom cd-rw skiva. Denna cd-rw skiva kopierades i sin tur av cd-rom läsaren till hårddisken. Efter denna procedur befann sig således två "kopior" av original cd'n på hårdisken, i form av wav filer. Vidare upprepades proceduren där utgångspunkten var den senast brända cd-rw skivan, tills 4 "kopior" av original cd'n befann sig på hårddisken.
Dessa misstänkta kopiorna jämnfördes därefter bit för bit genom ett program för att säkerställa att de verkligen var exakta kopior, givetvist lyssnades det även på en cd-rw kopia (utan att kunna urskilja några konstigheter). Inte helt överraskande var de exakta kopior.
Så vad är kontentan av detta test? Jo jag anser att man kan dra slutsatsen att transportering av cd-audio med absolut kvalitet (dock enbart med hänseende på bit akurativitet), går att tillhandahava med ytterst billiga cd-rom läsare!
Fotnot: Visserligen kan man dra sig med ytterligheter och påpeka att det finns en chans att cd-rom läsaren har läst en bit fel, som cd-rw'n har brännt fel, som cd-rom läsaren har läst fel, osv, men chansen att det skulle hända är sisådär 1 på 712 miljoner gånger 8 upphöjt i sig själv 8 gånger, en ganska liten chans :). Konspirationer kan man också yrka på, eller kanske är det så att jag ljuger!? Vilket osökt leder mig till att man kan testa själv - det är ju trotsallt synnerligt billigt. |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 00:14:54
|
En CD-rengörare-defluxer-avmagnetisering-antistatmaskin borde ju faktiskt ha sin självklara plats likväl som SD-fötter har det.... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 00:16:38
|
Det var inte SÅÅÅ länge sedan man VISSTE att jorden var platt.... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 07:49:38
|
Men Dr Mabuse inlägg om att jitter/överföring av signalen kan påverka? Även fast varje bit blir "rättläst"? Kan nån komma med vettig förklaring? |
markih |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 09:14:40
|
Vi kanske tar en separat diskussion om detta intressanta ämne, jag skapar en ny rubrik! |
 |
|
Topic  |
|