Author |
Topic  |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:46:48
|
quote: Originally posted by SZR
Jag och mina kamrater målade kanterna på CD med grön penna för några år sedan! Det lät alltid bättre (fastare bas....). Vi provade med blindtest och då hörde ingen någon skillnad! Vi jämförde då med två identiska skivor, en målad och en omålad. I detta fall fanns det ju i alla fall en förklaring till varför det skulle kunna bli skillnad (spridning i materialet), men kan någon förklara hur man kan avmagnetisera något som inte är magnetiskt?
Jag vill drista mej till att påstå att vi inte på långa vägar har en så god hörsel och ett så gott hörselminne som vi kanske tror!
Dessutom är vi betydligt mer labila i vår perception av hörselintrycken än vad vi tror!
Alltså: Det är jättesvårt att veta hur man skall tolka upplevelsen av det man förnimmer!
Strmbrg, "Livet är inte svårt. Det är svårare!" :-) |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:49:58
|
Strmbrg, Vi behövde inget hörselminne, vi hade två skivor och två identiska spelare. Iofs kopplade till två olika ingångar på förstärkaren . |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 14:41:24
|
Istället för att uppnå subtila skillnader med avmagnetisering borde energin läggas på nånting vettigare. Jag vet inte vad en sån där apparat kostar ("Funakawa"), men köp en bättre hörlursförstarkare och det blir genast stora skillnader, som inte behöver blindtest.
Dessutom är det lätt att inbilla sig saker.
Hur många härinne vridit på tonkontoller med "source direct" intryckt Visst upplever man skillnad till en början, hjärnan är bortlurad...FETT!!! Sen uppäcker man att knappen är intryckt och då rasar allting samman, ljudet är tillbaka på neutralt. Jag har råkat ut för detta några gånger, lika skrämmande varje gång. Sen dess är jag väldigt skeptisk till det mesta.
Numera försöker att höra likheter istället för skillnader när jag jämför. Testa det ni åxå nån gång! |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 15:12:16
|
quote: Originally posted by yalpa
Istället för att uppnå subtila skillnader med avmagnetisering borde energin läggas på nånting vettigare. Jag vet inte vad en sån där apparat kostar ("Funakawa"), men köp en bättre hörlursförstarkare och det blir genast stora skillnader, som inte behöver blindtest.
Dessutom är det lätt att inbilla sig saker.
Hur många härinne vridit på tonkontoller med "source direct" intryckt Visst upplever man skillnad till en början, hjärnan är bortlurad...FETT!!! Sen uppäcker man att knappen är intryckt och då rasar allting samman, ljudet är tillbaka på neutralt. Jag har råkat ut för detta några gånger, lika skrämmande varje gång. Sen dess är jag väldigt skeptisk till det mesta.
Numera försöker att höra likheter istället för skillnader när jag jämför. Testa det ni åxå nån gång!
Haha, Ja, jag lyssnade flera veckor innan jag begrep att det var något fel i ljudet.
Det visade sej att jag råkat fasvända basen i ena högtalaren!
Ett jättefel jämfört med mycket annat!! (Sånt som snarare skall klassas som skillnader än fel, alltså) Ändå tog det mej veckor att inse att det inte stod rätt till!!
Hade jag inte varit och roddat i lådan, utan att felet varit där från början... Ja, då hade jag nog aldrig kommit att tänka på lösningen...
Strmbrg,
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 15:33:06
|
"Hur många härinne vridit på tonkontoller med "source direct" intryckt?"
Hahaha, guilty as charged. Jag har gjort det mer än en gång! Det är en av de saker som fått mig att inse att sinnesintryck inte alltid är helt pålitliga. |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 15:34:55
|
Hmmm ... kanske man skulle in å fasvända lite ibland bara för sakens skull.....
Jag kopplade faktiskt fel häromdan, men jag hörde det ganska omgående. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 15:38:26
|
quote: Originally posted by Magnuz
"Hur många härinne vridit på tonkontoller med "source direct" intryckt?"
Hahaha, guilty as charged. Jag har gjort det mer än en gång! Det är en av de saker som fått mig att inse att sinnesintryck inte alltid är helt pålitliga.
Jag skulle säkert gjort det, om jag hade haft tonkontroller...
För att bli(?) lite filosofisk... Det som saknas allra mest i de flesta lyssningsmiljöer är ingenting i anläggningen eller dess egenskaper.
Det som saknas många gånger är något som kallas "självdistans"!
PS Finns inte att köpa. Men kan tweakas till ändå!
:-)
Strmbrg, |

|
 |
|
reserv-öhman
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:29:31
|
quote: Originally posted by Kajsa
quote: Jag kan lova dig att vi har en konstant och intensiv mail kontakt med Ingvar Öhman... Men det tycks inte hjälpa...
Mail är livsfarligt när det börjar "hetta till" eftersom man inte läser med samma tonfall som det skrevs. Skämt blir allvar, ironi blir oförskämdheter osv. Vi var ju exempelvis många som såg att den förskräcklige Herr Sladd kunde vara riktigt mysig live (på mässan menar jag) trots att hans historiska inlägg på annat känt forum inte antydde detta.
Alltså: Varför inte snacka med varandra, Öhman och moderatorer? Ni kanske blir överens, och vi andra slipper få mardrömmar av alla invektiv vi läst! / Kjell
Hej "kajsa"!
Tack för ditt inlägg. Jag talar med glädje, gärna telefonledes så att inga missförstånd uppkommer, med moderatorerna. Det är förstås som du säger Kjell; man misstolkar lätt skriven test.
Alltså moderatorer, jag talar gärna. Men ni svarar ju inte på email och jag har inte era telefonnummer, och vet i själva verket inte ens vad ni heter mer än till förnamn, så ring mig gärna: 070 - 523 32 32.
Jag är övertygad om att vi kan bli överens. Min stridsyxa är redan nedgrävd. Jag går med på vad som helst så länge ni inte kräver att jag skall fara fram med några osanningar. Åsiktsfrihet gör jag inte avkall på. 
Vänliga hälsningar, Ing. Öhman
PS. Ja, Sladd var verligen trevlig i gbg. Hoppas jag för chans att bjuda tillbaka. Ginåtonicen var prima! |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:28:44
|
Hej S! quote: Jag vill drista mej till att påstå att vi inte på långa vägar har en så god hörsel och ett så gott hörselminne som vi kanske tror!
Dessutom är vi betydligt mer labila i vår perception av hörselintrycken än vad vi tror!
Alltså: Det är jättesvårt att veta hur man skall tolka upplevelsen av det man förnimmer!
' -Klockrent S!!! Utmärkt formulerat( o kortfattat = 1st extra applåd, ed ).
Dessutom, är det helt o hållet alldeles sant!!( o jo även A har gjort tonkontrollsrelaterade- / , o därav fått sig 1st mkt nyttig inblick i detta fenomen ).
Avslutningsvis, 1st person med förmågan att kunna "alternera" ljudintryck har fantasi o Fantasi är ngt mkt, mkt positivt för 1st människa att ha( i sin tjänst ).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/31 18:32:03 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:32:10
|
jag har mkt svårt att förstå hur man kan vrida på tonkontrollerna och verkligen tro sig höra en skillnad när man har soucrdirekt på? då måste man verkligen slölyssna eller prata i telefon eller nåt detta är ett blindtest som till och med jag skulle klara 10 av 10 ggr =) |
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:36:19
|
quote: Originally posted by ekman
jag har mkt svårt att förstå hur man kan vrida på tonkontrollerna och verkligen tro sig höra en skillnad när man har soucrdirekt på? då måste man verkligen slölyssna eller prata i telefon eller nåt detta är ett blindtest som till och med jag skulle klara 10 av 10 ggr =)
Jag ser absolut inte någon skillnad mellan att tro att man kopplat i tonkontrollerna om man inte har det och att tro att det blir skillnad av nätkablar eller Shakti mm. |
-I LOVE KRELL- |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:48:48
|
har stroppo testat shakti och jpc? i annat fall vänligen släng dig i närmsta vägg... |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:52:38
|
quote: Originally posted by Stroppo
Jag ser absolut inte någon skillnad mellan att tro att man kopplat i tonkontrollerna om man inte har det och att tro att det blir skillnad av nätkablar eller Shakti mm.
En ganska stor skillnad skulle kunna vara att man ofta kommer på att man kopplat ur tonkontrollen och tappar den upplevda skillnaden ;) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:52:43
|
Jahapp, så är karusellen igång igen....
(obs, syftar inte till inlägget ett snäpp upp.. var lite långsam att posta.. ) |
Edited by - norman on 2002/10/31 18:57:04 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:56:46
|
notera var den startar varje gång... |
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:59:01
|
har stroppo testat shakti och jpc? i annat fall vänligen släng dig i närmsta vägg...
Istället för att be folk slänga sig i väggen föreslår jag att du blindtestar dina "tweaks", men var beredd på att konfrontera verkligheten (många upplever det som obehagligt när den kommer nära) |
-I LOVE KRELL- |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:01:30
|
ok då morello vi säger väl så då |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:04:18
|
notera var den startar varje gång...
Jag noterade det och det var väl nån som skrev nåt med att slänga sig i väggen?
(du kanske tycker att det var stroppo iof, men han gav ju bara sin åsikt..) |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:06:36
|
jo stroppos åsikt var ju inte alls provocerande eller hur?
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:10:12
|
jo stroppos åsikt var ju inte alls provocerande eller hur?
den behövde ju inte vara det, men man kanske väljer själv hur man vill läsa den....
(skulle nån t.ex. säga att en gammal vw typ3 inte är världens bästa bil så skulle jag ju inte bli arg utan bara le litegrann åt personens okunskap.. ) |
Edited by - norman on 2002/10/31 19:12:04 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:12:17
|
hade varit kul dock om jag också hade fått ha en åsikt för en gångs skull utan att någon snackat skit om det...
varför kommer aldrig sånt när andra nämner strömkablar osv?
alltid lika kul att se hur trångsynta andra människor är dock... |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:18:35
|
hade varit kul dock om jag också hade fått ha en åsikt för en gångs skull utan att någon snackat skit om det...
ok, men om åsikten är att folk som inte tycker som en själv skall slänga sig i väggen kanske den inte är så mycket attha så då gjorde det väl inget om jag snackade lite skit?
äsch, lägger nog ner förresten... |
Edited by - norman on 2002/10/31 19:20:35 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:22:53
|
jag skiter väl i vad morello tycker både du och jag vet att det inte var det jag reagerade på jag försöker inte frälsa världen direkt skulle dock va kul att få komma med sina erfarenheter i en tråd som handlar om just tweaks utan att någon självutnämnd guru ska tala om för mig att det jag hör inte stämmer
speciellt iochmed att han inte har en aning om det stämmer eller inte... |
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:55:10
|
Nästan alla separata DAC:ar använder inkommande dataström till att skapa en ny masterklocka i DAC:ens mottagare. Denna masterklocka låser sin frekvens på dataströmmen vilket innebär att den även låser på inkommande jitter.
Minskat inkommande jitter betyder populärt uttryckt att jittret minskar i DAC:en vilket resulterar i bättre ljudåtergivning. Det är förklaringen till varför transporter,digitalkablar och kontaktdonen för digitalkabeln kan påverka ljudet.
Den populära mottagaren CS8412 skapar en ny masterklocka som nominellt har frekvensen 256*fs alltså 256*44100 Hz.
Integrerade spelare är oftast mer jittertoleranta eftersom digitalfiltret använder transportens masterklocka.
Kan man med olika åtgärder påverka hur lasern läser av skivan är det fullt möjligt att det kan resultera i en stabilare dataström och mindre jitter (i varje fall om separat dac används).
DrM |
Edited by - DrMabuse on 2002/10/31 19:56:07 |
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:56:22
|
varför kommer aldrig sånt när andra nämner strömkablar osv?
alltid lika kul att se hur trångsynta andra människor är dock...
Du får ha hur mycket åsikter du vill. Vädrar man åsikter som stämmer väldigt illa med verkligheten bör man räkna med att någon eller några ifrågasätter den.
|
-I LOVE KRELL- |
 |
|
Topic  |
|