Author |
Topic  |
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:59:20
|
du har ingen som helst aning om varken shakti eller jpc funkar det vet du mycket väl så sluta som du säger att vädra osanningar nu morello och för övrigt är du fortfarande avstängd så vänligen lägg ner
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:15:03
|
quote: Originally posted by ekman
jag har mkt svårt att förstå hur man kan vrida på tonkontrollerna och verkligen tro sig höra en skillnad när man har soucrdirekt på? då måste man verkligen slölyssna eller prata i telefon eller nåt detta är ett blindtest som till och med jag skulle klara 10 av 10 ggr =)
Jo, jag förstår vad du menar, givetvis kan jag höra direkt om nån rör vid tonkontrollerna, inga problem. Det är mest när man verkligen förväntar sig en ändring och hjärnan blir lurad i nångra 2-3 sek innan man fattar att nåt är fel, ingen lång stund alltså. Men det visar ändå hur lätt hjärnan kan luras. Därmed inte sagt att jag inte tror på att (era) tweaks fungerar, jag är bara helt objektiv när jag sätter mig för att lyssna. |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:52:56
|
Hej ek!
quote: _______________________________________________ Originally posted by ekman
jag har mkt svårt att förstå hur man kan vrida på tonkontrollerna och verkligen tro sig höra en skillnad när man har soucrdirekt på? då måste man verkligen slölyssna eller prata i telefon eller nåt detta är ett blindtest som till och med jag skulle klara 10 av 10 ggr =)
-Om... "tonkontrollen" påverkar ett frekvens-område där hörseln är extra känslig och man lyssnar på icke "processerad" o statisk( ex akustisk, ed )-musik, samt att man dessutom då - som i ekman´s resonemang - redan vet om att "tonkontrollen" var urkopplad så... ... hörs det självfallet direkt att ingen ljudpåverkan har skett, men annars så!!( kan hjänan vara 1st mkt kraftfull "AlterneringsProcessor" / "SonikTransformator", ed ;).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/31 21:05:21 |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:56:13
|
å va ni är för sköna allihopa =))))
har ni äntligen fått igång lite bråk =))))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:07:45
|
Hej n!
Japp , , !!!
Mvh A*. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:11:02
|
likaväl som vi som hör skillnader kan inbilla oss skillnader bör ju ni som inte hör skillnader kunna inbilla er frånvaron av dom så varför tas det aldrig upp? |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:19:01
|
likaväl som vi som hör skillnader kan inbilla oss skillnader bör ju ni som inte hör skillnader kunna inbilla er frånvaron av dom så varför tas det aldrig upp?
Det kan nog mycket väl vara så! (så det vettigaste om man vill blindtesta nåt är ju att låta nån som är övertygad om att det finns skillnader lyssna, jag skulle kunna tänka mig att om jag blindtestade t.ex. avmagnetiseringen så skulle jag inte höra skillnad även om det var lite skillnad bara för att jag vägrar tro att det är skillnad.. så där har vi ett problem..) |
Edited by - norman on 2002/10/31 21:22:43 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:23:25
|
Hej ek!
1st bra fråga!! Om 1st person vill att det inte ska vara ngn skillnad är det nog precis lika lätt/svårt att alternera/förändra(inbilla är fel ord, ed (?) sitt ljudintryck även i detta avseende.
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/31 21:26:46 |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:36:48
|
likaväl som vi som hör skillnader kan inbilla oss skillnader bör ju ni som inte hör skillnader kunna inbilla er frånvaron av dom så varför tas det aldrig upp?
Bra poäng! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:50:15
|
Fascinerande! Jag blir lite nyfiken på om någon av er har testat att fasvända nätkabeln till CDn. Hörde du någon skillnad?
Vill för övrigt påpeka att det verkar som om det blir lite bjäbbigt då och då.....men det kanske bara är jag som uppfattar det så....
Är det någon som vet vad materialet i CD-skivorna heter. Har alla aluminium som reflektor? Kan det hända att vissa skivproducenter använder en reflektor som faktiskt ÄR magnetiserbar (och isåfall skulle det väl vara möjligt att avmagnetisera denna)? En fråga till: Vad består färgen av? |
Prodigy |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:54:47
|
quote: Originally posted by prodigy
Jag blir lite nyfiken på om någon av er har testat att fasvända nätkabeln till CDn. Hörde du någon skillnad?
Eftersom ena sidan av primärlindningen på trafon är mer kapacitivt kopplad till jord än den andra så kan man få skillnad i störningar om man vänder kontakten, alltså inget mystiskt . |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:56:05
|
Jo, bra poäng av Ekman och naturligtvis helt riktigt. Förväntningseffekter kan ju dra åt båda hållen så att säga. Tänkvärt är ju också att blindtester inte är så tillförlitliga för de mest notoriska skeptikerna eftersom man medvetet/omedvetet kan "vägra" att höra en skillnad vare sig den finns eller ej. |
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
|
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 22:04:45
|
en del är duktiga på fotboll
somliga kan dansa, andra lär sig aldrig hur mycket de än tränar
vissa är bra på matematik
en del är duktiga lyssnare och iakttagare, andra är det inte......
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 22:20:25
|
erfarenhet spelar nog in en hel del också jag "tror" att med mer erfarenhet av att lyssna efter skillnader osv i sin egen anläggning så sållar man bort många sk placebo upplevelser och lär sig höra när saker händer och när dom inte händer... |
 |
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 22:21:47
|
Hej Norman,
jag har detta klart för mig och ber om ursäkt för att jag inte var mera klar i min framställning. Frågan var om ändringen av fas uppfattades som en förbättring/försämring av (den kritiska)lyssnaren. |
Prodigy |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 23:27:34
|
quote: Originally posted by DHT
Jo, bra poäng av Ekman och naturligtvis helt riktigt. Förväntningseffekter kan ju dra åt båda hållen så att säga. Tänkvärt är ju också att blindtester inte är så tillförlitliga för de mest notoriska skeptikerna eftersom man medvetet/omedvetet kan "vägra" att höra en skillnad vare sig den finns eller ej.
Ännu värre blir det om man inte får höra någon skillnad... |
 |
|
Light Head
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 23:37:04
|
Har ni inte testan en sådan där "CD-svarv"??
Den skulle ju göra otroliga underverk?!!!
/Light Head (eller var det "CD-fräs... )  |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 23:58:06
|
quote: Tänkvärt är ju också att blindtester inte är så tillförlitliga för de mest notoriska skeptikerna eftersom man medvetet/omedvetet kan "vägra" att höra en skillnad vare sig den finns eller ej.
Det blir en liten tankevurpa här. Om man ska bevisa något. Till exempel om det finns hörbara skillnader. Då ska den som påstår att det är skillnader bevisa detta och inte den som påstår att den inte kan höra skillnad. I alla fall om en tvist uppstår i frågan och att den ska avgöras med tester. Att enstaka personer inte vill höra skillnader är inget att haka upp sig på för vill man visa att det är skillnad är det bara att se till att gissa rätt i ett blindtest.
Om någon tenderar till eller ligger i riskzonen till att inbilla sig eller lura sig själv är det inget problem för andra egentligen. Det är bara att bevisa i praktiken hur det ligger till om sanningen verkar stå i motfalls med den som verkar inbilla sig alternativt låta den som påstår något bevisa detta. Kan inget av dom båda göras så får man gå i okunskap.
Detta om man nu vill gå den vetenskapliga vägen förståss.
En fråga till er som inte kör med blindtester utan säger er att ni "litar på eran hörsel". Litar ni på vad andra säger om sina lyssninsomdömmen som om dom vore verkliga hörbara saker? Tvivlar ni aldrig på sådana uppgifter? Om ni tvivlar, var drar ni gränsen för vad som ligger på rätt sida om gränsen för troligt respektive på fel sida om samma gräns?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 00:23:43
|
Vad jag säger är att ett blindtest som görs av en grupp människor som har en förutfattad mening om att ingen skillnad kan finnas, sannolikt ger ett annat resultat än om samma blindtest utförs av en grupp där inga förutfattade meningar finns.
|
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 00:28:02
|
quote: Vad jag säger är att ett blindtest som görs av en grupp människor som har en förutfattad mening om att ingen skillnad kan finnas, sannolikt ger ett annat resultat än om samma blindtest utförs av en grupp där inga förutfattade meningar finns.
Du menar precis som med öppna tester?
John |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 00:36:57
|
Jo, tanken med det hela är att båda grupperna "skeptikerna" och "de okritiska" kan bli vilseledda av förväntningseffekter vid öppna test, medan skeptikerna även kan få felaktiga resultat vid blinda test. |
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 01:02:28
|
quote: Jo, tanken med det hela är att båda grupperna "skeptikerna" och "de okritiska" kan bli vilseledda av förväntningseffekter vid öppna test, medan skeptikerna även kan få felaktiga resultat vid blinda test.
Vid öppna tester kan sådana här saker utgöra förödelse för resultatet. Främst för att lyssnarna kan få för sig att dom hör skillnader från vad som helst om dom ligger i den riskzonen. Skeptiker som blir lomhörda hör ingenting. Dessutom är det lätt att inbilla sig oavsett förväntningar.
Ett resultat kan bli negativt vid ett blindtest. Då har man inte kunnat bevisa någonting alls. Detta kan tas som ett tecken på att det är åtminstone så svårt att höra skillnader att det inte gick i det testet. Något annat har man inte bevisat. Skeptiker som låter sig bli lomhörda får alltså negativa resultat men om ett enda test visar på hörbar skillnad faller skeptikernas test direkt. Det är detta som är det fina i kråksången. Det är alltid öppet för vem som helst att försöka sig på att höra skillnad. Lyckas en enda person med detta så är saken biff. Problemet ligger inte i att skeptikerna får negativa resultat utan i att dom som påstår att fantastiska grejor ger hörbara skillnader inte vill eller kan visa detta i blindtester.
John |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 01:08:51
|
Låt mig förtydliga ytterligare. Du säger att vid öppna tester kan både skeptiker och dom okritiska inbilla sig. Vid blindtester kan skeptikerna inbilla sig.
Man kan vända på steken och säga att i ett fall utesluts inbillning och det är vid blinda tester där dom okritiska eller vem som helst får positivt resultat. Det är alltså det man ska sträva efter. Bara det räknas som bevis och inbillning har uteslutits. Om man kör blindtestvägen vill säga. Gör man inte det har man andra förhållningssätt.
John |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 01:21:38
|
Då är du och jag helt överens i sak. Jag har ett flertal gånger hört/läst skeptiker i sin argumentation föra fram negativa blindtest i tron att det skulle vara någon sorts bevis på att ingen skillnad finns.
Godnatt på er, okritiska och skeptiker  |
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 01:22:35
|
Hej( igen, ed ;)!
1st annat / -exempel var när A + polare testade skillnaden mellan ett rör-micpre resp 1st transistor dito, fram o tillbaka där A inget såg ifrån sin vågräta position på marken( golvet, ed ;) det var skillnad som med stor sannolikt nog hade kunnat "prickas in" i ett dolt-test men vid ett tillfälle när både A o polare lite smålyriskt kunnat konstatera att p´s takttal faktiskt lät bättre med rörPre´n så upptäckte A´s p att han aldrig switchat ifrån transistor-Pre´n så att det var den som hade haft den där varma o goa rörklangen, !!
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/01 01:26:41 |
 |
|
Topic  |
|