Author |
Topic  |
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 01:37:33
|
Du är inte ensam om sådana händelser Audiomaniker. Jag själv är i princip alltid osäker vid små skillnader för jag har erfarit att jag inbillat mig tillräckligt många gånger vid det här laget. Dessutom har jag tagit till mig informationen om att människan är skapt på det viset. Det är extremt lätt för mig att inbilla mig. Det är inget fel i det. Inte något som visar att jag är dum eller har taskig hörsel. I blindtester visar det sig nämligen att jag hör det mesta som andra hör.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:03:53
|
Bara en liten undran (hoppas att ingen frågat före mig) Som de allra flesta säkert vet så läses en cd-skiva av optiskt av spelaren. Cd skivan innehåller reflekterande och icke-reflekterande ytor. Hur fasen skulle skivans egenskaper då påverkas av dessa så kallade magnetiska fält, som dessutom förmodligen (om de alls existerar) är så små att de knappt ens är mätbara. Skulle lasern störas av dessa magnetfält eller rent av spelarens elektronik?? 
Någon entusiastisk tweakare eller någon annan som känner för att ge mig en förklaring??
(varför inte bara köpa en bättre CD-spelare istället??) |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:49:56
|
Jag tror inte att det handlar om magnetfält. Observera ordet tror. Allt sådant här är ju subjektivt 
Skulle det finnas någon förändring så borde det handla om elektriska fält. Alltså statiska uppladdningar i CD-skivan (Har jag fel nu?).
Efter vad jag kan förstå så eleminerar man ett elektriskt fält genom jordning. Därför tycker jag att det borde fungera lika bra om man kunde jorda CD-skivan ett tag innan man spelar likväl som att använda en defluxer. Kan möjligen någon som har en defluxer prova om det ger samma resultat?
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:00:59
|
Jag tycker att man får ett liknande resultat om man använder statmat-mattan som tar bort statisk elektricitet.
En gång prövade jag med att spraya på eco-spray på etikettsidan på en cd-skiva, och den tog säkert bort den statiska laddningen, men tyvärr också den tryckta texten som blev helt utsmetad. Rekommenderas inte!
Kan även den statiska elektriciteten bli påverkad av en defluxer? Det skulle ju kunna vara en förklaring. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:24:55
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Är det någon här på forumet som sysslar med sånt och vågar träda fram och erkänna? Förutom jag då. Jag använder en avmagnetiserare för tonhuvuden på kassettbandspelare. Man för den i cirklar över cd-skivan och avlägsnar den sakta. Inga trollformler eller annat ytterligare hokuspokus behövs, men det är en fördel att man är ensam när man utför ritualen. Annars kanske någon kallar på farbröderna i dom vita rockarna. (Om dom kommer från LTS eller mentalsjukhuset har jag inte listat ut, men i hifi-sammanhang har dom väl samma funktion.)
Jag upplever ett lugnare, mer analoglikt ljud, samt stora förändringar i stereobilden. Tyvärr är det lite för ansträngande för att hålla på med i längden men prova om ni har möjlighet.
Jag har en Bedini cdavmagnetiserare av den enklare sorten. Och den ger en viss skillnad ibland. Men inte såpass mycket att jag orkar hålla på med den. Timbre kan få låna hem den och testa den, så får vi se om han uppfattar samma sak. Negativgänget provar som vanligt ingenting. Men skriver som vanligt en massa teorier om varför det inte skulle fungera. Och den som fasvänder ena högtalaren och inte upfattar detta omedelbart, hör nog ingen skillnad på så mycket andra ändringar i systemet att det är värt att lägga pengar på något i anläggningen överhuvudtaget.  |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:02:11
|
Apropå blindtest......den Avmagnetiserare jag testade heter visst Furutech RD-1 (inte Furukawa) .
Jag läste i morse i en av de tyska hifi-tidskrifterna (Stereo nummer 6/2002) att det nu även finns magnetiserare för CD- och LP-skivor från en firma som heter ATT-Saar. Artikelförfattaren påpekar att han tidigare lagt sina CD-skivor på baselementets magnet.......
Efter ca 5 minuter med LP-skivan på magnetplattan (från ATT-Saar) lät det "durchsichtiger und entspannter".
Jaha det var det, nu får vi se om detta blir som bensin på elden! |
Prodigy |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:03:20
|
Tackar för det! Jag har en Ferrograph till bandspelaren, men kan inte avgöra om den påverkar CD-skivor. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:06:48
|
Med en Ferrograph kan man göra bägge delarna. D.v.s. även uppmagnetisera. Kanske blir dagens upptäckt...  |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:39:47
|
Då sammanfattar jag:
Först ska man alltså avmagnetisera cd-skivan för att förbättra ljudkvalién. Sedan ska man återmagnetisera cd-skivan för att höja ljudkvalitén ytterligare.
Då vet vi det. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:45:47
|
Då sammanfattar jag:
Först ska man alltså avmagnetisera cd-skivan för att förbättra ljudkvalién. Sedan ska man återmagnetisera cd-skivan för att höja ljudkvalitén ytterligare.
Då vet vi det.
  |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:52:19
|
Skall vi vara vetenskapsmän?
Man kan få den uppfattningen av vissa inlägg i den här debatten. Det åligger den som hävdar att det finns en skillnad att påvisa den, sägs det. Däremot tycks de som hävdar att det inte finns någon skillnad inte behöva styrka detta. Varför detta? Det finns ingenting i vetenskaplig metodik som motiverar detta. Inom vetenskapsteorin är man dessutom mera fokuserad på falsifiering av teorier än verifiering. Det är bara de mest naiva som tror att man kan bevisa att en teori är sann. Det finns en standard för statistisk hypotestestning där man sätter upp en nollhypotes (det finns ingen skillnad) och en mothypotes att det finns en skillnad. Men det behöver inte alls vara så att det är skillnaden som är ens egentliga hypotes. Så det här tycks vara en missuppfattning som bygger på metodens formella utformning.
John skriver
quote: Skeptiker som låter sig bli lomhörda får alltså negativa resultat men om ett enda test visar på hörbar skillnad faller skeptikernas test direkt. Det är detta som är det fina i kråksången. Det är alltid öppet för vem som helst att försöka sig på att höra skillnad. Lyckas en enda person med detta så är saken biff.
Det ligger något i det, men är vi vetenskapsmän som samlar sådan evidens? Skall vi starta en pseudo-vetenskaplig tidskrift "Annals of double-blind tested perceptible differences in audio components". Om en person hör en skillnad och detta visas i ett blindtest, vad vet vi då? Egentligen bara att den personern hörde en skillnad. Man kan förstås anta att det finns fler sådana personer. Men hur vet jag att jag också hör skillnaden fast den finns beskriven i Annals? Sedan jag kanske hör skillnaden i testsystemet men inte i mitt eget system. Så vad har jag egentligen för nytta av det? Om det finns personer som vill göra blindtest och presentera resultaten här, så tycker jag detta kan vara intressant. De som tycker att det är väldigt viktigt att fysiskt förklara varför saker låter får också ägna sig åt det. Men sluta att kräva att alla vi andra skall vara likadana! Det borde väl vara uppenbart vid det här laget att det finns många som inte vill. |
Edited by - Anders47 on 2002/11/01 12:53:58 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:04:41
|
Anders47: håller med dig om att man inte skall försöka tvinga andra att tycka och göra samma saker som man själv råkar vara intresserad av. Idealet skulle vara en tråd liknande:
A: Är det skillnad? B: jag hör STOR skillnad. C:jag hör ingen skillnad och jag tror inte att det finns nån. A: Ok, då vet jag..
sen är diskussionen slut! och inget oändligt tjat... visst kan det vara givande att diskuttera lite men när det fastnar och ingen håller med den andra ett dugg är det nog dax att ge sig.
(säger inte att jag själv följer ovanstående exempel dock..)
som det kan se ut nu:
A: Är det skillnad? B: jag hör STOR skillnad. C: jag hör ingen skillnad och jag tror inte att det finns nån. B: du måste vara döv eller ha en kass anläggning! C: nej! för det är du som är dum! och du har ju inte ens blindtestat! B: AARGHH o.s.v.
|
Edited by - norman on 2002/11/01 13:07:26 |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 14:08:16
|
norman, det tycker jag var pedagogiskt och bra. Visst måste man vara kritisk och tvivlande också. Men det är en jätteskillnad mellan att tvivla på att det finns en skillnad och att deklarera att det inte kan finnas någon eftersom... (här kommer då en ibland vettig och ibland helt felaktig en fysikalisk motivering).
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 14:40:40
|
Hej!
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Originally posted by Jorma
... inte upfattar detta omedelbart, hör nog ingen skillnad på så mycket andra ändringar i systemet att det är värt att lägga pengar på något i anläggningen överhuvudtaget.
--------------------------------------------------------------------------------
-Förutom...
/ + /
+ / + /
+ + + /
+ + + /
+ / [size=5]+ ( bla, ed ;)...
... själva A*nläggningen då , , !!!
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/01 15:23:46 |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:24:34
|
OK A. Jag menade förstås på tweaks och annan kringutrustning. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2002/11/01 15:25:14 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 17:23:26
|
quote: Däremot tycks de som hävdar att det inte finns någon skillnad inte behöva styrka detta. Varför detta?
Vem hävdar sådana saker som att det inte finns hörbara skillnader? Vad du menar med tycks vet jag inte riktigt men om det är något du bara anar mellan raderna så kanske det är bättre att du tolkar skribenterna mera ordagrant. Det går inte att visa att det är omöjligt att höra skillnader så ett sådant påstående om nu någon påstår det blir felaktigt bara på den grunden.
quote: Det ligger något i det, men är vi vetenskapsmän som samlar sådan evidens? Skall vi starta en pseudo-vetenskaplig tidskrift "Annals of double-blind tested perceptible differences in audio components". Om en person hör en skillnad och detta visas i ett blindtest, vad vet vi då? Egentligen bara att den personern hörde en skillnad. Man kan förstås anta att det finns fler sådana personer. Men hur vet jag att jag också hör skillnaden fast den finns beskriven i Annals? Sedan jag kanske hör skillnaden i testsystemet men inte i mitt eget system. Så vad har jag egentligen för nytta av det?
Vi vet att det i dessa test visar att skillnader kan höras för minst en människa. Det kan räcka för att inte vilja ha den apparaten för dom som har den preferensen. Dom kanske väljer dom apparater som trots idoga försök inte har kunnat påvisats hörbarheter ifrån. Detta är långt ifrån allas cup of tea. Men eftersom några gör så så finns det uppenbarligen en nytta med blindtester. För övriga som inte är intresserade av att hålla på med sådant här behövs inte en endaste Joule nedläggas i trixande med detta. Dom får hålla på med sitt. Det verkar som om du har fått ihop något sorts "samlad front" i denna fråga? Vi gör olika och några som har samma intresse kan samlas kring detta och samarbeta, men mer än så behöver vi inte dra in varandra i varandras göromål.
Sedan kommer detta:
quote: Men sluta att kräva att alla vi andra skall vara likadana! Det borde väl vara uppenbart vid det här laget att det finns många som inte vill.
Vet inte vem du vänder dig till med detta. Det vore bra om du kunde specifisera vem du talar om i detta fall. Folk kan få för sig att det finns en drös med människor som kräver att andra ska vara på ett visst sätt. Om du vänder dig till mig och jag verkar såpass korkad att jag inte förstår detta så beror det på att jag aldrig krävt detta och att ditt uttalande därför inte passar in på mig förutom om du har gjort ett misstag. Jag antar därför att det riktar sig till någon annan?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 17:26:07
|
Hej J!
Det menade A med !!( inte "värt att lägga pengar på",-alltså, ed :)
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/01 19:53:58 |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:01:33
|
Sedan finns det dom som tror på slagruta! |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:41:35
|
quote: Originally posted by jatttelite
Sedan finns det dom som tror på slagruta!
Men det fungerar ju! Homeopati är ju också väl fungerande trots att de blandar ut alla eventuella medicinska substanser till så små koncentrationer att de statistiskt inte finns... Eller vad det något annat? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:44:24
|
quote: Originally posted by jatttelite
Sedan finns det dom som tror på slagruta!
Nu kom du in på något riktigt kul 
Har du inte provat själv?
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 00:02:32
|
quote: Originally posted by Jorma
Är det någon här på forumet som sysslar med sånt och vågar träda fram och erkänna? Förutom jag då. Jag använder en avmagnetiserare för tonhuvuden på kassettbandspelare. Man för den i cirklar över cd-skivan och avlägsnar den sakta. Inga trollformler eller annat ytterligare hokuspokus behövs, men det är en fördel att man är ensam när man utför ritualen. Annars kanske någon kallar på farbröderna i dom vita rockarna. (Om dom kommer från LTS eller mentalsjukhuset har jag inte listat ut, men i hifi-sammanhang har dom väl samma funktion.)
Jag upplever ett lugnare, mer analoglikt ljud, samt stora förändringar i stereobilden. Tyvärr är det lite för ansträngande för att hålla på med i längden men prova om ni har möjlighet.
Jag har en Bedini cdavmagnetiserare av den enklare sorten. Och den ger en viss skillnad ibland. Men inte såpass mycket att jag orkar hålla på med den. Timbre kan få låna hem den och testa den, så får vi se om han uppfattar samma sak. Negativgänget provar som vanligt ingenting. Men skriver som vanligt en massa teorier om varför det inte skulle fungera. Och den som fasvänder ena högtalaren och inte upfattar detta omedelbart, hör nog ingen skillnad på så mycket andra ändringar i systemet att det är värt att lägga pengar på något i anläggningen överhuvudtaget. 
Hej! Jag tror att det finns fysikaliska förklaringar och så finns det psykologiska. Musik handlar mycket om det senare. Och hifi. Om man köper en dyr produkt eller någonting överhuvudtaget så blir det ofta en förlängning av ens egen självbild. Ett statusobjekt. Och är man nöjd så varför inte. "Everything is good for you if it does´nt kill you". Olika tweaks o experiment som inte kostar skjortan faller inte under statusobjekt, lyckligtvis. Som att släcka ljuset . Eller skruva ner värmen . Ljudet låter renare, bättre. Och det är ju bara positivt. Mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 00:42:30
|
Slagruta fungerar inte, det torde vara bevisat vid många tillfällen. Men prova gärna själv: gräv ett hål där slagrutan ger "utslag" om du träffar på vatten, så köp en avmagnitiserare för plastskivor en trisslott! Menmen huvudsaken är vad man upplever som bra ljud alla medel är tillåtna! Handla aldrig på stroppafären ReferenceAudio!!!!!!!!!!! |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:12:15
|
Kan bara konstatera att jag hör stora skillnader med vissa typer av tweaks och inga skillnader alls med andra typer av tweaks. Jag lyssnar på musik varje dag cirka 1-2 timmar aktivt i min anläggning och har provat många olika former av tweaks, cirka 75% av det som jag har provat hittills har inneburit förbättringar men med övriga 25% har jag inte kunnat uppfatta nån skillnad alls. Om sedan mina tweaks går att förklara vetenskapligt eller inte det bryr jag mig inte om, bara de gör nån positiv förbättring så är jag nöjd. Jag förstår mig inte alls på folk som ifrågasätter allt möjligt utan att ens ha provat själva först. Det måste väl ändå bero på nån typ av psykologisk "spärr"??? (att vägra prova för det kan ju omöjligt vara så...)
För några år sedan ansågs ju även bättre högtalarkablar vara rent "hokus-pokus" men idag är detta allmänt accepterat (trots att det säkert är mycket svårt att "uppmäta" någon skillnad på signalen beroende på om det är t ex en "Supra Ply" eller en "Audioquest Slate" kabel som används). De ljudliga skillnaderna är större än de mätmässiga helt enkelt.... |
Man borde inte sova. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 10:05:42
|
Signaturen "jattelite" ombeds tagga ned en smula. Forumet är inte ett substitut för att sparka på väggar....
I sakfrågan om slagruta så var det absolut något jag avfärdade som hokus pokus. Definitivt nonsens. Tills jag var med själv en gång. Två enkla grova kopparledare som vinklades och kompisen gick i väg över mina hagar. Ganska exakt prickade han in var dräneringen gick. Provade själv och skiten rörde på sig när jag gick också. No kidding. Sedan kan man nog inte "gräva ett hål" för att påvisa existensen av bluff bara för att det inte finns vatten i hålet....
Vad man sedan de facto får fram med metoden har jag ingen aning om men ett är säkert: jag rörde ine på prytlarna, de rörde sig själva, i mina händer, på samma ställe i hagen.
När det gäller Homeopati så är det en "legitimerad bluff". Det finns de som upplever att det fungerar och som går bort veckan efter i den behandlade åkomman... Med homeopatin följer ett språk och diverse konster som handlar om "energier" och "balanser", oftast i njurar och lever. De vetenskapliga studier som används vid normal framtagning av medicin visar aldrig vad jag vet på någon effekt. Pillren och kurerna innehåller mycket riktigt ingenting - eller så nära ingenting man kan komma. I så motto är verksamheten i mina ögon släkt med mannen som säljer undergörande folie att fästa bak på CD-spelaren. Homeopati är allvarligare dock eftersom det ibland hindrar människor att bli bättre. Eller det kan innebära värre saker....
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 11:04:28
|
Det finns också de som blir friska av, eller kanske trots, en homeopatibehandling. Det man tenderar att glömma i sådana här sammanhang är att det normala för en sjuk människa är att bli frisk, eller att dö om sjukdomen är obotlig. Döda patienter klagar sällan och de som blivit friska är jättenöjda med behandlingen - de blev ju friska - trots att behandlingen kanske inte hade någon verkan alls.
"För några år sedan ansågs ju även bättre högtalarkablar vara rent "hokus-pokus" men idag är detta allmänt accepterat (trots att det säkert är mycket svårt att "uppmäta" någon skillnad på signalen beroende på om det är t ex en "Supra Ply" eller en "Audioquest Slate" kabel som används)."
Att det finns skillnader mellan kablar har nog ingen ifrågasatt. Ingen med elektriska kunskaper i alla fall. Det som ifrågasatts är väl istället just hur stora de hörbara skillnaderna är, samt det faktum att kablar marknadsförs som ljudförbättrande. |
 |
|
Topic  |
|