Author |
Topic  |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 23:10:49
|
... och än mindre använt en vinyl-spelare 
Jag skyller på att jag är född i den digitala eran. Men jag har hört väldigt mycket gott dessa analoga skapelser, och dessutom skall farsan ha en LP-samling någonstans (bara en Carola-julskiva gör det värt att köpa en vinylspelare ) Har lite frågor:
* Om man vill köpa en spelare för runt 1000-2000 begagnat, vad finns det för alternativ i prisklassen och om man köper beggat, och vad skall man kika på (typ slitage)?
* Krävs det att man skall justera den (typ, pickup/tonarm) och är det isåfall svårt?
* Går det att uppgradera pickupen på enklare spelare, om man vill få bättre ljud utan att byta alltihop, eller är det ovärt?
* Hur viktigt är det med ett bra RIAA steg .. om man köper en spelare i ovan nämnda prisklass hur mycket skall man lägga på RIAA eller går det lika bra med det inbyggda i en enklare förstärkare?
* Annat att tänka på?
Tack på förhand   |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2006/03/01 21:46:38 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 00:19:46
|
Vad sjutton, är inte du 18-19 eller nåt (för det är väl samme JonasY som på SweC)?   Jag är 22 och det är klart man hållit i en massa vinylskivor, dock inte så många spelare än tyvärr men jag söker åtgärda i någon mån inom en snar framtid. Det gäller att börja tidigt.  Vinyl är trevligt!
Jag kan bidra med följande:
Tips att kolla på är väl bl a Rega, Pro-Ject, äldre Thorens. Ett tips kan vara att läsa denna artikel för lite småtips vad man ska kolla: http://www.tnt-audio.com/guide/sources_e.html
Du behöver inte normalt inte justera den om du inte byter pickup om det är gjort riktigt från början. Det är för det mesta inte så svårt att justera, eventuellt kan du behöva skaffa en nålvåg för att få rätt nåltryck vid justering. Finns mycket att läsa om hur man justerar osv på nätet, om inte annat kan du ju fråga här.
Om du inte har en MYCKET enkel plastspelare eller någon med udda fäste typ B&O så kan du uppgradera pickupen inom rimliga gränser. Pickup för 25000:- till en spelare som kostade 5000:- ny är ju slöseri. Hör efter så att du får en pickup som passar tonarmen bara.
Ett bra RIIA-steg gör stor skillnad mot ett risigt. Det är lite som den analoga världens D/A-omvandlare, den ska ju justera signalen så att du och förstärkaren har någon nytta av den. Förenklat drar den upp basen och ner diskanten samt förstärker signalen och vi vet ju hur dåliga tonkontroller låter. En del förstärkare har vettiga inbyggda RIIA-steg men många har det inte och oftast tjänar man på ett externt RIIA-steg för ett antal hundralappar.
Hoppas det hjälpte lite i alla fall trots att jag inte är någon "vinylexpert".  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2005/12/20 00:43:02 |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 00:43:16
|
JonasY
Jag är inte heller nån "vinyl-expert"
Jag har inte haft nån skivspelare på 12 år eller så...delvis beroende på att jag är så slarvig av mig.
Hur som helst...jag hade en Rega-skivspelare (Rega planar 2 (?)) som jag tyckt fungerade fint tillsammans med en pick-up i från Auudio technica (AT-95).
Jag köpte denna kring 1990...CD-mediet hade etablerats på allvar å mina bekanta bara ruskade på huvudet (nån som känner igen sig ). Oändligt tjöt om hur ÖVERLÄGSET CD-formatet var fick man ju ständigt höra. Massa siffror ...."CD har ju typ 0,0001% dist...å inget hörbart brus"...osv. En av mina vänner var vid ett par tillfällen tvungen att erkänna att ljudet från vinyl var behagligare att lyssna till.
SÅ jag rekommenderar verkligen dom som inte har erfarenhet av vinyl att provlyssna...det KAN ju faktiskt vara DET ni letat efter men inte visste var det fanns. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 07:33:43
|
JonasY: Stackars dig, men då har du nåt att ta igen. Lycka till med nya spännande upptäckter....... |
nyfiken skeptiker |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 20:18:19
|
ztenlund: Sant, är 19 Topicen kanske var lite överdriven (tog den från ett engelskt forum). Tack för tipsen, har kikat lite på begagnade Pro-Jects och Regor.
ohmega: Låter intressant .. Kanske skall gräva fram den gamla Lencon och se om den funkar efter 10 års dvala?
krellmaster: Tackar, får satsa på att ta igen det jag missat 
|
 |
|
denada
Member

501 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 09:07:49
|
Pro-Ject bygger mycket trevliga spelare. Det är nog det som står på min lista över önskningar till jul... Tyvärr så tycker frun att barnen behöver kläder och annat skit i stället för att jag ska få en ny Pro-Ject... Så jag får nöja mig med min AKAI spelare från hedenhös... funkar kalas för övrigt (efter en dust med bitumin och annat...) |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:51:39
|
Det ser jätteroligt ut när nån som aldrig hållit i vinyl tidigare ska försöka ta ut skivan och lägga på den på skivtallriken, för att inte tala om när den ska tillbaka i sitt konvolut! ;-) |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 22:21:12
|
lindvall: Då får jag väl smygträna innan jag gör något sådant publikt  |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 21:43:29
|
Denna tråd kräver en uppdatering. Efter ett infernaliskt städande i förrådet, där allt bråte samlats, hittades först ett stycke vinylsamling beståendes av cirka 30 LP's i medelmåttigt skick (nån var iofs oöppnad!). Några timmars röjande senare hittades även tillhörande spelare, en Lenco L85 (någon som känner till den spelaren?).
Bytte till jordad kontakt, och i med den i eluttaget. Den snurrar! Kopplade snabbt ihop den med vår halvfärdiga bioanläggning, och genast konstaterades det att det lät annorlunda. Oerhört mjukt ljud, mycket dynamik. Men också mycket knaster, skivorna är dammiga och spelaren oanvänd i typ 20 år ...
lindvall: Att ta ut/i skivorna ur konvolutet går rätt bra efter lite övning :-)
Lite funderingar:
* En skivborste behövs nog, någon som har ett bra tips på var man köper det?
* Skivspelaren bör nog ställas in och smörjas in, bytas rem etc. Dessvärre är vi helt nollställda på sånt. Frågan är om det är värt att lämna in den? För runt 1500:- får man ju t.ex en Thoréns i bra skick på Hifimagasinet. Att lämna in saker brukar ju kosta en slant |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 22:43:58
|
Jag har haft en L85 i tidernas begynnelse. Kanske inte fullt så länge sedan, men väl inköptes den för ca 30 år sedan. På den tiden ansågs den vara riktigt bra. Det var ialla fall det jag fick höra. Kommer dock inte ihåg varför jag skaffade ny "svarv". I mitt förmenande så borde den duga gott med ialla fall en ny nål, så här i början av vinylkarriären, så kan du ju under tiden verkligen ta reda på vad du vill ha, och lägga undan lite till inköpet medan du funderar. |
J. Ullberg |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 07:49:42
|
Lenco L85 var enligt Lenco själva deras toppmodell under mitten av 70-talet. http://www.btinternet.com/~a.d.richarson/hifi/lenco/ads/ad_family_1974.html Frächa upp den och byt nål så är du helt klart på banan. www.svalander.se har både nålar och ny rem om det skulle behövas. Där finns även skivborstar. Maila honom och berätta din historia så kan han nog tipsa om vad du behöver köpa och göra. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 09:36:39
|
Det som är sämst på den skivspelaren är just tonarmen dels för att lagren oftast är slut men det går att byta men det är rätt mycket meck innan man kommer till. Goggla lite så kan du säkert få hjälp då det finns en heldelsidor om Lenco.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
|
Topic  |
|