Author |
Topic  |
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 22:54:13
|
High Fidelity, avsåg från början "hög naturtrohet". Jag har uppfattat det så att det reproducerade ljudet med hög grad skall efterlikna det ljud som finns i naturen- verkligheten.
Idag när 98% av musik är producerad för att "låta fett eller häftigt", finns inget behov av referenser. Det gäller mer att försöka skaffa utrustning som efterliknar den studioutrustning där favoritmusiken producerats och sen hänga med i svängarna eftersom det som var bra på 80-talet var ute på 90-talet.
För oss övriga 2%, som lyssnar på konstmusik, är det inga större problem att veta vad som är bra, oavsett om man lyssnar på Consentus Musicus inselningar från 60 talet eller Musica Anticva Köln inspelningar från 2000-talet. Synd bara att vi är så få!
Bo Hansson Rauna |
Bo |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 23:06:59
|
Så´är det. HiFi är idag delat i "två" läger;underhållning och musikåtergivning. Det finns anläggningar för hur mycket pengar som helst som inte har ett dugg med musikåtergivning att göra. Peter lemarc skriver i sin skiva lemarc sjunger lemarc;
"När man lyssnar igenom skivor från den tiden (80-tal) , både mina egna och andra, blir man chockad över hur det bitvis låter. Oskyldiga låtar har byggts ut till tanks med larvfötter. Det är synthar i surround som anfaller från alla håll. Det är 20 kanaler med enbart gitarrpålägg. Det är fläskiga körer som för tankarna till fotbollsläktare och T-shirts med texten 'Öl byggde denna vackra kropp'."
Det finns anläggningar idag - tok dyra - som presenterar musik på detta sätt. Det är inte kul. Men lemarcs omdömme om 80-talets ljud är hur kul och rätt som bara den. :-)
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 23:33:20
|
Kul att se dig här, Bosse Hansson! 
Din fråga aktualiserar en gammal tråd i just detta ämne och jag drev en fråga om hurvida vi (hifientusisaster) behöver en intresseorganisation som ser om vårat intresse. Du berör en del av pudelnskärna och jag lägger gärna till att industrin (skiv- såväl som apparatindustrin) fördummar oss konsumenter med sina hemmabiopaket för 2990kr och cdskivor med sämre och sämre kvalite.
Lägger vi till detta på inredningstrenden som är "Stilrent, enkelt, skandinaviskt" så är det döfött" med hifi - hur skulle det kunna låta bra i ett rum på 30kvm med en designstol, en pall, en bänk och en tavla på en avlad hund?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 23:34:15
|
quote: För oss övriga 2%, som lyssnar på konstmusik, är det inga större problem att veta vad som är bra, oavsett om man lyssnar på Consentus Musicus inselningar från 60 talet eller Musica Anticva Köln inspelningar från 2000-talet. Synd bara att vi är så få!
Jag håller absolut med om ovanstående, har man akustisk musik som referensram underlättas byggandet av anläggningen betydligt. Lyssnar/spelar man på akustiska instrument har man en erfarenhetsbank att utgå ifrån. Studioproducerad musik har man ju inte en aning om hur den lät från början och då blir det till att få till det efter andra principer.
|
Bravo  |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 23:39:07
|
Jag spelar akustisk gitarr men ändå låter det aldrig om mig så som det låter från stereon... Undrar varför? 
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 00:04:02
|
quote: Jag spelar akustisk gitarr men ändå låter det aldrig om mig så som det låter från stereon... Undrar varför?
Vill du verkligen att vi skall lista troliga orsaker till detta EngelholmAudio  |
Bravo  |
 |
|
Lord
Member

1020 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 00:07:24
|
Att påstå att olika anläggningarlåter låter olika bra på olika musikstilar är för mig helt abbsurt !! Oavsett viken musikstil man lyssnar på vill man väll ändå lyssna till "hela" musiken  Jag kan bara referar till mig själv , oavsett vilken musikstil jag lyssnar på låter det alltid bätter på en "bra" anläggning. Även om texten skulle vara det vetala, så är känslan med musiken ändå den del som gör att man gillar den ... alltså helhetan . Jag skall påpeka att jag är "allätare" och spelar mer än gärna på trioder ..
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2005/12/31 00:23:50 |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 00:22:05
|
öööö nu tycker jag nog att "självklarheterna" staplas lite väl vanskligt...Nog finns det högtalare som har olika typer av brister ...men som inte uppdagas lika lätt i varje musikgenre. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/12/31 00:22:44 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 00:24:33
|
Jag finner detsamma högst naturligt Lord, att optimera sin anläggning vill säga. Visst borde en anläggning klara av att spela all musik lika bra, tyvärr är sällan så fallet. Här vittnas det ju om att enklare anläggningar ger ett mervärde till vissa inspelningar och musikstilar osv. Dessutom har vi inte i många fall inte en susning om hur det lät från början. Med begränsade resurser, vilket gäller för de flesta av oss, så blir det naturliga nog att optimera det önskvärda, möjligen minimera det inte önskvärda, snarare än att försöka få ihop en superanläggning. Vi har en idé om hur det borde vara och det vill vi få fram för den musik vi fördrager mest, t.ex högupplöst mellanregister eller riktigt tung bas osv.
|
Bravo  |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 09:21:56
|
Jag har konstaterat att jag i bilen lyssnar på helt annan musik än jag gör hemma och detta gäller säkert många. Det som låter bra och medryckande i bilen låter ofta platt och tråkigt i hemmet. Det som låter storslaget och imponerande i hemmet faller ofta platt i bilen.
Bara ett exempel på hur anläggning och musik påverkar varandra... |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 10:30:09
|
Jag förstår fortfarande inte varför en bra anläggning inte skulle kunna återge all slags musik bra. Vad är bra basåtergivning? Det är definitivt inte att man hör en massa bas där det inte ska vara någon, vilket är ett alltför vanligt knep att få mediokra anläggningar att falla dem i smaken som gillar bastung modern musik.
Om jag byter mellan Gillian Welch "Time-the relevator" och Low "The Great Destroyer" - den första typiskt gles och spröd, den andra massivt tung och tät - så ska det låta lika bra. Liksom om jag skiftar mellan Monteverdis madrigaler och Berlioz "Symphonie Fantastique". Jag kan väl inte ha olika anläggningar för all slags olika musik jag gillar.
Kul att se Bo Hansson här - håll fanan högt! |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 13:58:11
|
quote: Lägger vi till detta på inredningstrenden som är "Stilrent, enkelt, skandinaviskt" så är det döfött" med hifi - hur skulle det kunna låta bra i ett rum på 30kvm med en designstol, en pall, en bänk och en tavla på en avlad hund?
  Bra skrivet.. Och tillägger detta om den snudd alltid bestämmande frun som intalat oss män vi inte heller gillar lite pryttlar i våra rum.. Eller som resolut tar allt ifrån männen o bestämmer varenda kvadratmeter i våra hem..
  Dom har till o med lyckats påverka hela hifi industrin ju dom rackarna 
Tänk om dom fått intresse för bra ljud.. Då skulle skivorna låta bra på en vecka..  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 14:06:56
|
mapem: quote: Jag förstår fortfarande inte varför en bra anläggning inte skulle kunna återge all slags musik bra.
En riktigt bra anläggniing kanske är bra på allt....men det hindrar ju inte på nåt sätt att anläggningar kan vara bra på bara viss musik. Sen om tycker att en sådan anläggning är TILLRÄCKLIGT bra eller inte..är väl en fråga var man lägger ribban.
Eller är det verkligen så att en anläggning är bra på ALLT eller INGET....enligt den "logiken" så räcker det således jag jag finner nåt som låter riktigt bra i min anläggning....sedan blundar jag för allt vad realiteter heter..å påstår att den spelar lika bra på allt allt annat också. Jajamänsan. Nja.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 21:29:14
|
En riktigt bra anläggning kan givetvis återge det mesta bra, men och återigen men, det är nog en kostnadsfråga som jag skrev ovan. Därtill finns ju frågan om allt därmed låter bra, att skivor som optimeras för bergsprängaren eller bilstereon skall låta bra i finanläggningen är ju inte självklart. I vissa fall blir då en, ska vi säga mer tolerent, anläggning att föredraga om man vill att det skall låta så bra som möjligt. Hur det än är blir man nog tvungen att göra ett val för det mesta. I det fallet har jag som uteslutande lyssnar på akustisk musik måhända det något lättare. |
Bravo  |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 11:37:02
|
Skivor som optimerats för bergsprängare eller bilstereo tror jag inte jag vill lyssna på överhuvudtaget... så det är inget problem för mig. Fast jag har svårt att tro att de trots en sådan optimering skulle låta sämre på min anläggning än i såna apparater de är avsedda för, för i såna låter ingenting bra. Inte dom skivorna heller. Nån bergsprängare har jag inte, och när det gäller min bilstereo har jag för länge sen gett upp alla ambitioner att lyssna på musik i den. Det låter för illa, bilen låter dessutom för mycket för att det ska vara njutbart. Så det blir nästan bara P1 i bilen för min del.
Min anläggning är inte tolerant, den avslöjar dåliga skivor obönhörligt. Men det har sällan med musikgenren att göra. Det finns bra och dåliga inspelningar inom alla sorters musik. Om musiken är bra får man stå ut med en dålig inspelning eller avstå från att lyssna på just den musiken. En bra anläggning har, tycker jag, även om den är avslöjande, en förmåga att ändå lyfta fram musiken ur sörjan. Jag vill inte ha apparater som maskerar och slätar över dåliga inspelningar, för då går något förlorat också i musiken, och då blir det tråååkigt! |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 00:21:53
|
Mapem, till viss del håller jag med dig, numera tillbringar jag så lite tid i bilen att det inte känns rimligt att kosta på en riktigt bra bilstereo, men inga lågprofildäck på min bil, de bullrar för mycket. Tyvärr är åtskillig nyproducerad populärmusik så vidrigt komprimerad att den bara är uthärdlig för mig i bilen, men jag spelar den huvudsakligen för allmänbildningens skull, inte för musikaliska kickar. Å andra sidan om man har kunskapen och medlen att korrigera illaljudande inspelningar till det bättre ser jag inget fel i det. I dystra stunder får jag funderingar på om de musikaliska kvaliteterna på audiofilinspelningar (i allmänhet) är omvänt proportionella mot de tekniska kvaliteterna? |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Topic  |
|