Author |
Topic  |
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:35:14
|
Jag talar om olika prisnivåer ohmega.. billigaste skräpet kan man reglera.. Det dyraste kan man ofta justera.. mellansegmentet är alldrig snudd reglerbart.. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:43:07
|
Vill man reglera ett område kan man göra det genom att reglera alla andra områden "omvänt". Är det aktivt - och det är det ju - så är det en enkel sak utan nämnvärda kvalitetsförluster.
Håller med Mayro - det är konstigt att inte detta finns i mellansegmentet. Istället skall det matchas och trixas och donas... Märkligt i mina ögon.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:53:25
|
mycket märkligt.. För en gång skull ser det ut som vi i stort allihopa är "likatyckande" snudd på.
Ändå ser inte grejorna ut som VI vill Inspelningarna är inte som vi vill.. osv osv..
och vi är konsumenterna...
Mycket mycket märkligt detta... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/12/28 13:55:17 |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:54:24
|
Mayro quote: Jag talar om olika prisnivåer ohmega.. billigaste skräpet kan man reglera.. Det dyraste kan man ofta justera.. mellansegmentet är alldrig snudd reglerbart..
Jaså du menar sååå  |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 14:07:49
|
EngelholmAudio quote: Vill man reglera ett område kan man göra det genom att reglera alla andra områden "omvänt". Är det aktivt - och det är det ju - så är det en enkel sak utan nämnvärda kvalitetsförluster.
Jomenvisst |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 15:15:32
|
Till viss del kan man väl iofs rätta till en del med en sub med justerbar nivå...det hade i mitt fall nog varit billigast...OM man nu bara kan få till det så ljudet hänger ihop bra å så...kanske..jag kopplade in mina högtalare hos en kompis som hade ett STORT hemmabyggd sub med 15"-bas......tyvärr så ville han dra på subben så in i ...men det verkade ändå lovande på nåt sätt.. |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 15:32:22
|
Jag finner det också väldigt konstigt att inte fler seriösa tillverkare implementerar en riktigt tonkontroll som går att koppla in/ut. Tar man tex och lägger på en skiva med någon äldre rockinspelning så är det nog inte att överdriva om nivån i basen ofta ligger närmare 10db under dagens inspelningar! Idag skulle jag aldrig kunna leva utan dessa justeringsmöjligheter som jag fick i och med Tacten som försteg/filter. |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 09:52:27
|
quote: För en Mettalica-frälst vän är en allsmäktigt ständigt brummande närvaro i form av ett fysiskt kännbart odefinierbart basljud=bra bas.
Varifrån kommer sådana här påståenden? Generaliseringar i all ära, men någonstans måste gränsen dras, det här var klart över gränsen. Bara för att man gillar "tung" musik behöver man väl inte gilla "bullermattor"? Eller måste vi det?
quote: Det underliga är att i bottensegmentet och toppen av hifi´n kan man reglera sakerna.Oftast i alla fall... I mellansegmentet kan man det inte..
väldigt underligt detta "fenomen"
Må vara ett underligt fenomen, men inte alls ovanligt. Det finns/har funnits ialla fall många exempel på detta fenomen. Kommer på 2 st så här i hastigheten, slalompjäxor och skivspelare.
Vad gäller denna tråd, så har jag svårt för att tro att det inte skall gå att få till en bra allround anläggning som man kan leva med. Tänker inte ge upp, utan det är vad jag kommer sträva efter när jag "snart" börjar sätta ihop en anläggning från grunden. Jag är ialla fall övertygad om att just mina öron kommer att bli glada. Känsligare öron får gärna tycka annorlunda. Jag har iallafall tidigare alltid haft "spring i fötterna" oavsett vilken av mina enkla anläggningar jag spelat på, oavsett musikstil. Man måste väl kunna njuta av även av dåliga inspelningar etc, etc, musik blir väl inte dålig bara för att den är dåligt inspelad? Tills jag blir överbevisad (jag bestämmer när ) tror jag att det går. |
J. Ullberg |
 |
|
j0akim
Member

1387 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 10:10:05
|
Kul att se att de flesta är överrens. jag själv har mycket svårt för att hitta anläggningar som passar till tex elektronisk, metall, samt sing/song writer. Det jag saknar i de flesta anläggningar är framförallt spelglädjen och trycket. Många inspelningar är lite torra och tråkiga, och så vill jag inte att det ska låta.
jag börjar närma mig mitt personliga nirvana nu, men det är en bit kvar.
Det jag dock har märkt är att jag gillar mer ljudet från anläggningar som är i de lite billigare prisklasserna, kanske är det så att de förskönar/försämrar inspelningen, men detta gör inget för mig, så länge det låter som jag vill, då är jag nöjd.
|
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
Edited by - j0akim on 2005/12/29 10:12:42 |
 |
|
Hajfi
Member

531 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 12:14:38
|
Jag har skaffat en Tact förförstärkare med rumskorrigering och mixtrat en del med denna. Nu för tiden använder jag mig inte av själva rumskorrigeringen på denna utan har ställt nivåerna i basen manuellt efter att ha dragit ut utskrift på frekvenskurvan på båda högtalarna och korrigerat nivåerna efter detta. Måste säga att detta funkar mycket bra. Dipparna i basen var som mest 7 db i mitt rum. Tror ej att detta är ovanligt. Jag har ej korrigerat frekvenserna över 1000 hz men märker tydligt hur röster blir mycket mer naturliga när basen är i rätt nivå. Jag har också en 18 tums bas i en låda på 300 liter. Mitt nästa steg är att även korrigera för denna då jag märkt att denna tillför väldigt mycket rumsinformation när den är lågt delad. Detta gör att ljudet "växer" i både bredd och djup. Jag tycker att basen är oerhört viktig för musikupplevelsen även på musik som ej har så mycket bas i inspelningen då det finns mycket rumsinformation i detta register. |
Stereotypen |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 12:39:22
|
Intressanta synpunkter Hajfi! Jag märkte själv tydlig skillnad i övre registren när jag byggt mina basrör för att dämpa rumsresonanser. Detta är en intressant effekt - rensa upp i basen och få renare ljud uppåt. Jag har hört det flera gånger nu. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 12:41:11
|
Bernt: samma effekt upplever jag när jag justerar in baslådekonstruktionen (dvs avstämningen). När den blir "rätt" påverkas även mellan och diskant.
Allt hänger ihop...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 12:56:35
|
Japp, tänkte på det också när det gäller samspelet dipolbasar/paneler i mitt fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Hajfi
Member

531 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 13:08:38
|
Ja till och med diskanten känns mer "rätt" när basen är med. Den upplevs som mjukare och mer följsam och inte så spretig och vass som kan vara fallet annars. |
Stereotypen |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 15:12:55
|
Rumsresonanser förstör för vanliga tonkontroller. Man slår i taket ganska direkt på vissa frekvenser. Om man däremot har en bra akustik och sedan möjligen korrigerat bort återstående problem med en parametrisk eq så fungerar tonkontrollerna plötsligt. Fast då har också det stora behovet av dom minskat. Har tonkontroller, använder dom aldrig, dock har jag rumskorrigerat elektroniskt vilken jag aldrig rör. Tycker det skulle vara förbjudet att sälja subwoofers utan aktiv delning och parametrisk eq till vanliga vardagsrum där man inte kan justera akustiskt perfekt. Entonig bas finns det ingen orkester som framför oavsett musiktyp, det är ett vardagsrumsfenomen. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 15:16:36
|
quote: Entonig bas finns det ingen orkester som framför oavsett musiktyp, det är ett vardagsrumsfenomen.
Punk?
|
|
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 15:54:08
|
Nej. inte ens punk är så entonigt som väldigt många stereoanläggningar är i basen. Eftersom anläggningen inte kan veta vad som spelas på den så skall en anläggning ihop med rummet återge musiken så neutralt som möjligt. Vill man ha en bashöjning av någon anledning är ju tonkontroller bra, men att köpa en anläggning gjord för pop måste ju betyda att den har grava färgningar som läggs till den redan "fixade" musiken. Å andra sidan lyssnar man på stråkkvartetter så låter ju inte en menlös anläggning neutralt heller. |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 15:58:25
|
Den dummaste produkten som finns måste väl vara en biosubba? En subbas som är så dålig att det inte går att spela musik på den. Eller vad menas? Vad som gäller är väl en sub som det går att spela tillräckligt högt med och att det fortfarande låter "bra" vare sig det är en orkester eller en tågolycka. Hur skall en sub bete sig om det är en musikal på DVD eller en VCD? |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7383 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 16:17:52
|
quote: Den dummaste produkten som finns måste väl vara en biosubba
Nja, jag tycker inte att s.k biosubbar är något fel. Sådana subbar är till för att få rejält tryck i effekter, så att det känns och sådant kan vara kul faktiskt |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 16:21:19
|
quote: Nej. inte ens punk är så entonigt som väldigt många stereoanläggningar är i basen.
En viss sarkasm skulle skönjas i mitt inlägg...Du tog det seriöst.
Men visst, självklart skall det vara "tonsäkert" även i basområdet! Allt annat är ju kompromisser
Problemet är ju att alla dynamiska element har en ökande dist med lägre frekvenser och som inte det vore nog problem så är rummet ett riktigt problembarn när det gäller lågfrekvens...
|
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 23:07:22
|
Buggson> Läs om, läs rätt. "En Mettalica-frälst vän" (en vän till mig) Ej generalisering utan ett exempel, dessutom ett verkligt sådant. Han finns, jag lovar. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 23:48:59
|
quote: Buggson> Läs om, läs rätt. "En Mettalica-frälst vän" (en vän till mig) Ej generalisering utan ett exempel, dessutom ett verkligt sådant. Han finns, jag lovar.
Så kan det gå när man lämnat läsglasögonen på hyllan.
Jag tror dig, visst finns han. Det finns säkert fler också. Blev bara så trött när jag trodde det var en vanlig generalisering, av ett slag som det finns alldeles för många av. |
J. Ullberg |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 00:15:34
|
quote: Nja, jag tycker inte att s.k biosubbar är något fel. Sådana subbar är till för att få rejält tryck i effekter, så att det känns och sådant kan vara kul faktiskt
Och varför skall inte en vanlig sub klara det? Fattar fortfarande inte varför extra tryck samtidigt betyder extra dåligt? Om jag vill höra Kraftwerk med extra tryck vad skall jag då välja? Motsätter mig bestämt att man skall behöva sänka kvalitén och öka disten bara för att man skall se film. |
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 00:46:07
|
Misstag kan det bli väldigt lätt här på forumet, och det beror nog med all sannerlighet på att vårat språk/komunikation består till 70%av kroppsspråket i vardagliga möten öga mot öga, och då kan man nog förstå hur liten och osäker komunikationen kan bli i bland Jag är imponerad på er som verkligen driver denna diskution mot sitt slut, om det nu finns något slut Detta ämne som rör musikstil och anläggningen har stora diskutionsmöjligheter och berör en stor skala folk, till och med Producenter/ljudtekniker har jag nu fått erfara med ett på läpparna. Jag passar även på att hällsa gott nytt år till er alla även till er som är ljudtekniker
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 17:28:49
|
Harry_up m.fl. Du får mycket mer muller för pengarna med en "biosubba" än med en "Hi-Fisubba" som ska kunna spela rent och snabbt med tonalitet dessutom. Det är svårt och därmed dyrt att få allt på en gång. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Topic  |
|