Author |
Topic  |
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 20:42:30
|
Montana, jag håller dessvärre inte med. Det spelar ingen roll hur perfekta komponenter du försöker matcha till ett perfekt akustikkontrollerat rum. Det blir bara perfekt för inspelningar proucerade med ett specifikt ljudideal. Olika producenter/bolag har olika ideal. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 20:57:24
|
Kom på en sak då jag skrev i klubbstugan.. Det är nog inte konstruktörerna som bygger felaktiga högisar.. Det är väl mer rätt förmodligen att gnälla på vinsterna aktieägarna kräver av produktionen... kvantitet o vinst.. kvalitet o bra ljud i andra hand... Men men.. Kineserna lär skrämma fart på en del i branchen inom dom närmaste åren.. va så säker... 
Och jag personligen bara flinar glatt.. Detta va inte en dag för tidigt..
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 23:38:28
|
Jo nu har jag fått lite svar ser jag Och det börjar klarna i skallen Det verkar finnas lite olika tycke och smak inom Musikstilar VS musikanlggningar. Kul att det verkar gå bra att säga vad man tycker utan att någon ballar ur
Om jag förstår rätt så finns det vissa som vill höjja nivån i basen och möjligen i diskanten för att kompencera till viss grad vissa producenter/bolag idial.
Sedan finns det dom som vill kunna höra hur olika vissa producenter/bolag gör sina utgåvor samtidigt som man vill kunna avnjuta bra inspelningar med gott resultat.
Sedan finns det en del som inte bryr sig nämnvärt och lyssnar glatt på sin musik ändå med sina MP3 eller kompakt annläggningar
Sedan finns det som gillar sina snygga sterio anläggningar och prylar, och ser dessa som möbler.
Sedan finns det vissa som vill framhäva vissa saker i viss musik, om vi tar ett ex: framhäva röster för att man lyssnar mycket på sång eller kanske lite bas rikare för att känna musiken mera fysiskt.
Har jag/vi missat något eller finns det fler som har andra åsikter eller fick jag med allt
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2005/12/27 23:45:23 |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 23:49:06
|
En liten reflektion.
Låt oss säga att en högtalare kan spela en viss musikstil. Den klarar av att reproducera de frekvenser innom vilken musik spelar och den klarar att göra det dynamiskt och med en god känsla av närvaro, fokus, djup oav. Skulle inte denna göra det i samtliga musikgenrer då?
Vilka musikstilar kräver inte samma saker? Att vissa musikstilar inte ställer krav på tillex djupbas kanske stämmer. Men en anläggning som klarar av att spela, i detta exemplet, djupbas. Skulle inte dessa också kunna spela musik som inte ställer dessa krav? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 23:59:55
|
Vemsom: En del musikanläggningar är ju bättre än andra på att klara komplext musikmaterial t ex. så det handlar väl om fler saker än bara frekvensomfång. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:07:03
|
Jo självklart Ohmega. Frekvensomfång säger tämligen lite om ljudet. Men de som klarar denna komplexitet, de borde väll klara mindre komplex musik också? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:08:21
|
jo |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:14:53
|
Vemsom: Det handlar nog inte bara om att vissa musikstilar kräver vissa saker. En del av "problemet" är ju att de som producerat/mixat/mastrat musiken också lyssnat på den på någon anledning. Jag är ganska säker på att det många gånger görs på anläggningar som definitivt inte är "hifi-korrekta". Om vi tar "The Prodigy Expericence" som exempel igen så var den skivan i första hand tänkt som dansmusik, mixningen är nog "optimerad" för ganska bastunga (och inte allt för dyra) PA-anläggningar och liknande, inte för finlyssning på ett 100 000 kr system (mycket musik som släpps i dans-genrena är ju bokstavligen producerad i någons sovrum). För att det ska låta som det är tänkt så är nog därför CV ett bättre högtalarval än B&W.
Som diskuterats i andra trådar får man inte heller glömma att mainstream-pop ofta faktiskt ÄR optimerad för enklare anläggningar, av den enkla anledningen att det är på sådana som 99% av kunderna lyssnar, målet är ju faktiskt att sälja så många skivor som möjligt (var det inte Gessle som i någon intervju sade något i stil med att "om det låter bra när jag lyssnar på bilstereon på vägen hem så är mixningen ok"?) |
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:21:20
|
Jo jag kom att tänka på en sak. En del försäljare skryter med att frekvensomfånget är ända till 50.000Hz och till och med 100.000Hz på högtalare förstärkare. Vad har man för nytta av det när man inte hör så högt upp i frek. Och det betyder knappast att det låter bättre för att det sträcker sig till 100.000Hz eller |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:25:18
|
I see.
Det ligger säkert mycket i det. Men då faller kanske (vad jag trodde var) diskussionen lite. Låt oss säga att någon här, mot förmodan, gillar mainstream-pop. Skulle denne "audiofilen" tweeka in sitt system genom att köpa en kompaktstereo? Eller Gessle-lyssnaren, skulle han / hon kanske satsa på en bilstereo i lyssningsrummet för att få ut optimalt ljud. Sett ur hur det "skall" låta? Jag hårddrar det kanske en aning. Men jag trodde diskussionen gällde olika musikstilar förutsatt att de var bra inspelade, som man hoppas de är. Att en anläggning inte spelar Jazz övertygande, men dock synth. Eller kanske klassiskt men inte rock. Eller samma skilnad. Vivaldi men inte Orff? |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:31:55
|
Problemet är väl att det i en del genreas är ytterst sällsynt med "bra inspelningar", och om man gillar dessa genres så har man nog inget annat än att ofta köpa skivor där inspelningskvalitén är rätt tveksam. Då blir det rätt naturligt att man i alla fall till viss del också anpassar sin anläggning därefter.
|
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 00:47:55
|
För mig har även dåliga inspelningar låtit bättre och bättre allt eftersom jag byggt vidare i min annläggning, även de bra så klart. Längre tillbaka i tiden för mig så lät dåliga inspelningar hemskt riktigt hemskt men även dessa låter faktiskt bättre (mera lättlyssnade) men man särskilljer dessa lättare åt givetvis |
Edited by - levande on 2005/12/28 01:06:07 |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8487 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 01:22:05
|
Mina BL-horn med FE107E blir lite förvirrade ibland när jag byter skiva från Johnny Cash till Carcass... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 01:25:58
|
lennartj: Ingen tvil om at ulike innspillinger låter ulikt, men evnen til å formidle nyanser og nerve i musikken øker som en generell hovedregel proporsjonalt med oppløsningen og kvaliteten på audiokomponentene, hvilket også gjelder innspillinger av middels og dårlig kvalitet. Man får helt enkelt mer musikalitet ut av den enkelte innspilling, ganske uavhengig av innspillingskvaliteten og type musikk, det være seg klassisk, blues, rock, jazz eller andre stilarter. Unntak må kanskje gjøres for helt ekstremt dårlige innspillinger og rom med en ekstremt atypisk akustikk (ekstremt dårlig demping eller altfor mye demping), hvor "ulineære" audiosystemer kanskje kan låte mer "pleasant" enn et ultraoppløst system, men disse tilfellene hører til sjeldenhetene.
levande: Jeg deler dine erfaringer fullstendig.
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 10:28:20
|
Men faktum är att idag skulle jag gärna ha lite möjlighet till tuning av bas o diskant faktiskt..
På "fininspelnigarna behövs det ju aldrig.. Men en rock gör sig fasiken bättre med lite "loudnessstuk" faktiskt...
Sen får folk säga vad dom vill. Men rock skall ha rå botten för att bli skoj.. "highendrock" är trist...
Och helt ärligt så har jag aldrig förstått VARFÖR det en dag blev fult att ha korrigeringsmöjligheter
Det var som i början av fin hifi.. Då fick man inte ha fjärr  För fina grejor hade inte fjärr.. Billigare skräp typ paketstereo hade fjärr.. High end skulle INTE ha fjärr..
Vilka dumheter va?  Ett plakat till fram.. Bättre högisar plakat har jag redan.. Nu skall bas / Diskantkontroller dit på demenstrationsplakatet också..
Fast.. Bäst vore kanske att alltid ha aktivt filter med volymer enbart så man kan höja o sänka lite. Som infinitys stora burkar har från förr.. p]
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 11:59:36
|
Jag har basjusteringsmöjligheter i min Ino-rigg. Kan justera +- 6dB i basen utan att kompromissa med ljudkvalitén.
Det du Mayro 
Verkligen kanon att ha den möjligheten i basfattiga eller baskraftiga inspelningar.
Mvh |
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:15:27
|
Baltazar; Precis - det är min "melodi" det också, iom aktiv delning.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:21:49
|

tror jag måste starta en tråd och fråga varför man INTE skall ha justeringsmöjligheter faktiskt.. 
För justeringsmöjligheter finns ju ofta förekommande på toppsystemen.. Då kan man ju undra varför sådant skall anses "fult" på midi som vi rör oss i oftast här..
Skulle va rätt skoj att veta faktiskt.. Det som är helt korrekt på det ena anses sedan fult på det andra o kallas då för att skapa loudnessljud.. På toppsystemen anses det ofta som självklart för att få ut bästa möjliga
jo allt är solklart i hifivärlden ser man ju..
Hmm.. har nog redan startat en ny debatt här.. Detta ingår ju i topic trotts allt väl hoppas jag..
För med justeringsmöjligheter så kan man ju justera även kassa inspelningar så anläggningen blir "bredare" i sin möjlighet att ge allt en fin återgivning..
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:30:16
|
Aktiv delning med nivå reglering vore kanon...när det gäller "vanliga" bas å diskant reglage är jag lite kluven. Det är ju bra om det i så fall finns en "urkopplingsfunktion" för dessa reglage. |
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:47:13
|
EA: Det är en "catchig" melodi minsann  I mitt fall är det dock ingen aktiv delning som ger den fördelen(BasStöd 60).
|
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:47:27
|
mayro: visst är det så! Det finns en sorts "fin hifi" som väl närmast beskrivs under rubriken "puristisk hifi". Dvs få komponenter, få delar, få kablar, få inställningsmöjligheter...
Kunden förväntas välja rätt produkter själv, matchning för att få en någorlunda vettig balans och när allt stämmer - med just den *där* skivan - är det sjunde himmeln. Fast korthuset faller rätt ofta...bara ett "bevis" på hur kritiskt det är, hur detaljerat och avslöjande det är...

|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7383 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:00:54
|
quote: Jag har basjusteringsmöjligheter i min Ino-rigg. Kan justera +- 6dB i basen utan att kompromissa med ljudkvalitén
Tycker att detta är en kanon grej som man verkligen kan ha nytta av! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:06:17
|
Det underliga är att i bottensegmentet och toppen av hifi´n kan man reglera sakerna.Oftast i alla fall... I mellansegmentet kan man det inte..
väldigt underligt detta "fenomen" |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/12/28 13:07:32 |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:17:35
|
Det borde vara mer komplicerat att reglera mellanregister då det handlar om en reglering i ett bandpassfilter istället för ett lågpass eller högpassfilter. |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 13:22:29
|
Om det därimot handlar om nivåreglering av mellanregistret i ett aktivt system - så borde ju detta inte vara ett problem |
Edited by - ohmega on 2005/12/28 13:24:41 |
 |
|
Topic  |
|