Author |
Topic  |
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 12:18:42
|
quote: Som de sa i en berömd inspelning angående mixning och inspelningsteknik: "Kanoner, jag vill ha kanoner, finns det inga kanoner i den här studion...." Dynamik och bas är själva livsnerven i musiken och får ej fattas.
Väl talat! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:07:23
|
Det krävs helt klart en anlägning av kaliber för att reda ut alla stämmor och fraser i stora orkesterverk. Det ställer stora krav på högtalare och förstärkare att mejsla ut samt återge plötsliga dynamik-attacker i form av cresendon och samtidigt behålla microdynamiken så man mitt i cresendot tydligt kan höra och lokalisera tex triangeln. Skillnaderna mellan första och andra stämman bland violinerna samt de individuella stämmorna. Att återge känslan av kraft och dynamik i bleckblåssektionen utan att det blir hårt mm. En bättre anlägning kan ge lyssnaren mer utbyte, sk gles musik typ S. Zelmani låter ju bra på vilken stereo som helst, det är ingen utmaning direkt. Detta gör ju inte att fröken Zelmani låter sämre på en bättre anläggning, tvärtom. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:07:24
|
"problemet" att spela typ rock är ju ofta just medioker bas.. Och då talar vi inte om loudnesbas här.. Utan avsaknaden av nån riktig bas över huvud taget.. Samt hissade diskanter där man har den sk "upplösningen"..
Designade små fjuttelement i små söta fruglädjande högisar som är osynliga kan inte åteskapa stora instrument helt enkelt...Ännu mindre flera stora instrument heller samtidigt spelande..därav glesare musikval.(tror jag)
Högtalarmirakel har ännu inte någon tillverkat mig veterligen..
Inte ens Iö..
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:09:09
|
Jag är inte säker på att vi alla tycker lika om vad som är just "bra bas" eller "medioker bas". |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:14:42
|
Självklart inte adiago.. Medioker eller obefintlig är ju alltid svår att jämföra..
När man hör BRA bas så vet man garanterat vad man hör...oavsett vad man är van vid.. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7383 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:28:49
|
quote: När man hör BRA bas så vet man garanterat vad man hör...oavsett vad man är van vid..
Och det är mycket sällan som man hör BRA bas... tyvärr. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:33:48
|
BRA bas hörde jag både från mina förra högtalare Vienna och även från de små stativarna Phonar Credo...dvs kvalitetsbas om än inte bas ner till 20 Hz precis. Men en ren och rapp bas var det allt. Och det räcker ju för många. Jag personligen vill hellre ha kvalitetsbas än djupast möjliga bas.
Ska man ha bas ner till 20 Hz finns ju kanske risken att det blir bumligt om man inte har ett stort lyssningsrum med bra akustik. Eller? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/12/27 13:37:34 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:46:23
|
Jag kan hålla med om att stativare i regel har svårare att "driva på" i det frekvensområde där elbasen ligger, ganska högt upp i basregistret, typ 70-130hz. Många gånger kan de dock prestera goda basegenskaper i övrigt. Men just rock verkar vara en olycklig kombination av i allmänhet dålig produktion och krav på driv. Vad vi uppfattar som bra bas är individuellt, jag kan inte på ett bra sätt beskriva vad bra bas är för mig. För en Mettalica-frälst vän är en allsmäktigt ständigt brummande närvaro i form av ett fysiskt kännbart odefinierbart basljud=bra bas. För en annan vän kan vad jag kallar för "livlig" bas vara en källa till basglädje, denna form utmärker sig genom en inkonsekvent volym på frekvenskurvan. Ett steg i rätt riktning emot den allsmäktig brummande, men inte bra, är den livliga som vid vissa toner knappt märks för att vid nästa accord blomma ut i en våldsam baston som släcker ut alla andra register och försätter hela rummet med dess möblemang i gungning. "-VILKEN DJÄLVA BAAS!!" Utbrister denne vän, jag kan inte annat en hålla med:"-Djävla bas, ja, just det. Basen i mitt rum imponerar föga på dessa individer, den är knappt märkbar enligt deras preferenser. Nahä men min definition av bra bas är att uppnå samma volym oavsett frekvens och ton, alla accord ska återges lika starkt om det nu är inspelat så, så låter det faktiskt inte live om man ska vara ärlig. En annan prioriterad sak är nyansering och snabbhet, ett måste för mig. Så vi är lite olika i våra preferenser.
|
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:46:27
|
quote: Ska man ha bas ner till 20 Hz finns ju kanske risken att det blir bumligt om man inte har ett stort lyssningsrum med bra akustik. Eller?
Eller dipolbasar! Dom spelar med full kraft ner i källaren utan några större rumsproblem.
/J |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 13:56:01
|
Adagio: Väl skrivet! Är man van vid basen från tex ett par Cerwin Vega så är ju basen från tex ett par Audiovector kanske "obefintlig"...men kvaliteten på basen från Audiovector är enligt mig mycket högre, renare och rappare samt dominerar inte över de andra registren. Vilket som är "rätt" vet jag inte, men jag vill helt klart ha en nyanserad och ren kvalitetsbas hellre än fyllig men luddig "imponatorbas". |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/12/27 13:58:49 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 14:34:03
|
Jodå, det vet du nog. Vilket som är "rätt" alltså |
Edited by - Adagio on 2005/12/27 14:35:05 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 15:09:57
|
anser bara det "känns" larvigt att skriva cerwin vega bas här.. trodde vi snackade riktig fin bas med kvalitet o rätt kvantitet...
Fast är det skola för nyblivna så inser jag klart att cerwin bas dyker upp
Jag talar om bra högkvalitativ bas med pondus o rätthet självklart..
Och självklart djup..
Det är inga problem med djup bas.. Dom flesta problemen brukar väl ligga runt 60-120 hz enligt min erfarenhet.. Vilket inte brukar bli mindre problem såvida man inte lirar med 6,5 element utan pondus..
stående vågor.... utsläckningar.(Som jag har tyvärr en del av)
den djupaste basen vet i fasiken om jag ens hört problem med.. Och aldrig på dipoler i alla fall..
Bumliga underförstärka basar av alla möjliga storlekar har jag hört iofs. . Där är väl dom oftast förekommande problemen med rum osv enligt mina lyssningar.. Men jag vet att stora delar anser mig ha fel.. Men det skiter jag i..
Jag säger ändå som jag anser här.. Ni får ju anse vad ni vill ifråga om detta ämne..  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 15:36:43
|
Det kan ju tyckas vara en självklarhet att alla har möjlighet att skaffa sig en anläggning utan alltför stora kompromisser. Så är det nog inte. Rätta mig gärna om jag har fel....inget skulle göra mig gladare . Det kanske går att få tag i t ex ett par begagnade högtalare med goda prestanda för ett vetigt pris....det är ju bara det att förstärkare som skall driva dessa bestar ....vad kostar det?
Spara ihop 25000 för att komma nån vart tar mig 3 år med nuvarande ekonomi...minst.
Sen har jag ett rum som är 3,75*5 meter...hur kommer stora högtalare låta i ett sånt rum?...med väggar, golv å tak i betong.
Det är skillnad på vad som är "önskvärt" och "uppnåbart". Det är således inte tal om "blint åsidosättande" av vissa parametrar i anläggningen - utan istället helt nödvändiga prioriteringar.
Edit: Dessutom så...om man bor i lägenhet så finns det säkert vissa synpunkter ens grannar kan på ett speland med hög volym...säg varför jag skall ha en anläggning som spelar 10 dB över vad dom anser acceptabelt  |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/12/27 15:44:38 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 17:06:33
|
Så rätt ohomega.. Men vi talade ju inte om dom tyvärr erforderliga kompromisser man måste ta pga ekonomi nu . Utan om att det inte går att lira allt i samma anläggning..
Vilket jag i alla fall förklarar med oftast små högisar.. Med underförstärk stärkare.. Via en rad felaktiga kabelval osv.. För att få den ofta förekommande "upplösningen" i dom superdiskanter vi ofta ser...via digitalisstinna cd spelare med kassa inspelningar.. 
Nu gråter jag snart här... 
Hua hua.har torkat tårarna nu.. .. Sedan ska man lira annat än den välproddade glesta sing o song wrighter musiken.. Då pajar skräpet ihop som ett korthus i storm..
Med denna utvekling så skulle snart man kräva en loudnesknapp på elektroniken man ska betala för ... Fast då bottnar ju konerna direkt ändå på stora delar av sortimentet av högisar som finns inom rimliga pengar...samt orimliga också ofta..
Så vete fasiken om snart inte cerwin vega är att anse som "rättare" än dom totalt "felaktiga midrange" som säljs... För många är endast midrange trots sina specar...Där det står att dom är tillverkade och utrustade med baselement också..
såja.. Nu har man "skällt av sig" lite om detta ämne... Ska bli skoj att se då högtalartilverkare börjar tillverka mer välspelande högisar...Som också gräver lite djupare där den riktiga rumsinfon finns...Och inte i diskanten som endast skall sätta kontur på musiken..
Jag skulle vilja se den som går på en konsert o säger..
"ohhhhhh vilken fin diskant"..  Eller den som hör en konsert med violiner live som har gnisslandet upphöjd ggr tre i frekvensen som dom hypade diskanterna fixar till..så rummsinfon kommer via diskant
Nej. fram för mer rätt nivåer mellan elementen så basen får sin roll.. Så står det på mitt plakat jag demonstrerar med...  
Läs nu med lite humor o ironi här.. 
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 17:44:56
|
Mayroquote: Så rätt ohomega.. Men vi talade ju inte om dom tyvärr erforderliga kompromisser man måste ta pga ekonomi nu. Utan om att det inte går att lira allt i samma anläggning..
f'låt |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/12/27 17:45:16 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 17:48:38
|
hahaha kul... |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 17:58:35
|
quote: Jag skulle vilja se den som går på en konsert o säger..
"ohhhhhh vilken fin diskant"..  Eller den som hör en konsert med violiner live som har gnisslandet upphöjd ggr tre i frekvensen som dom hypade diskanterna fixar till..
Hehe, kunde inte hålla med mer. Fräsande diskantljud har då jag aldrig hört live med göteborgssymfonikerna.
Olle Mårtenson sade något intressant i Sladds länk: quote: referensen är inte längre riktig bas - sådan som andas och lever - det är lådresonansbas, dopplereffektbas som inte kan flytta luft och PA-aktig bas från alla möjliga nödlösningskonstruktioner.
Hu vale, nu gör jag dig snart sällskap Mayro och gråter en skvätt jag med. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 17:59:36
|
jag har lite svårt med att peka ut superdiskanterna som boven i dramat, de flesta av oss som passerat 30 bast hör väl med lite tur upp till 16kHz eller? Jag tror problemen med upplevd hårdhet ligger lägre i frekvens, ett utökat "headroom" medger bara mindre distortion och förflyttande av uppbrytning ytterligare över vår hörsel. Basen är det största reela problemet eftersom dessa problem ger utsläckningsproblem och förstärkningar i cykliskt återkommande övertoner innom hela det hörbara området, vilket ger problem som yttrar sig som jobbig/hård diskant.
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 18:10:35
|
Men... Jag håller med er. Många högtalare låter för anskrämligt, hårt och syntetiskt utan musikalitet. Efter att ha lyssnat på många märken i hemmiljö och på mässor stod sanningen klar för mig i form av SonusFaber. De anklgas av många att vara för mörka och mjuka i diskanten...fel. Alla detaljer finns där om man bara lyssnar det är bara att man tänt stearinljus istället för bygg-halogenlampan som är normen i dag. När man går från detta superljusbestrålade till den mysiga levande belysningen kan det verka som att det blir mörkt, inget kunde vara mer fel, när hörseln/synen vant sig träder alla detajer fram men mer levande med nyansrikare skugningar och rikare färger. Mindre korrekt ja men såå mycket mer musikaliskt. |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 18:17:52
|
"Mindre korrekt ja" - jag tycker det du beskriver låter rätt naturligt :) klart musikaliskt kan vara likamed neutralt. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 19:06:06
|
"olika musik passar olika bra till olika anläggningar" - Får jag töja frågan till - olika inspelad musik passar olika bra till olika anläggningar? Med en dåres envishet hävdar jag att ingen musikanläggning kan vara riktigt allround utan tonkontroller. På vissa inspelningar är det för lite bas, på andra för mycket, det gäller understundom även diskanten. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
MONTANA
Member

534 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 19:10:46
|
Ulike anlegg til ulik musikk?
Definitivt ikke om man satser på en non-compromise approach "från början". Ekte full-range, ultralineære, ultradynamiske og ultraoppløste høyttalere backet opp av pre-/poweramps med nærmest ubegrensede strømreserver og de fineste komponenter tilgjengelige samt førsteklasses signalkilder og kabler, vil alltid spille ALLE TYPER musikk på den mest engasjerende og tilfredstillende viset.
En bastant påstand? You bet!! 
Når dette er sagt, så skal også sies at mange ikke VIL eller kan prioritere en non-compromise appraoach. Alle er ikke "audiofreaks" som prioriterer audio/musikk like høyt og ingen har eksakt like store hi-fi-budsjetter. I sådanne tilfeller kan ulike systemer som har iboende kompromisser/begrensninger til ulike typer musikk i en del tilfeller ha noe for seg.
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/27 : 20:02:14
|
Sladd..
Jag vet att som hifiknuttar har vi säkert mer likheter än olikheter.. 
Adiago.. Bra inlägg om SF....
Lennartj
Du har nog rätt.. Jag har ju snott dotterna intigrerade stärkare till hemmabion.. Allt är på "flat".. Men fasiken va rätt det låter med finskivorna.. Inte bra.. Men ändå rätt på nåt sätt.. På med rock. O tryck sedan in loudnesen.(orkar inte gå fram o ställa på mer bas.. Så därför knappen med loudnes ).  Scorpions live blir helt plötsligt skitkul att lyssna på.. Inte rätt fortfarande.. Men ändå skoj.
Att det inte blir rätt är ju för stärkaren inte är en höjdare i sig själv direkt.. Fast kul att lyssna blir det ju..
adiago igen. superdiskanterna är ju för dom lägger stålarna på nån "larvig" diskant av exotiska slag.. I stället för att slå till med bra samansatt totalljud. Via att faktiskt spela upplösningen där den SKALL komma.. Via mellan o BAS!! Diskanten skall fortfarande endast sätta konturer och inget annat .. Det behövs endast en bra diskant för att klara detta.. inga super diskanter krävs för sådant..
jag har ju inte hört någon superduperdiskant låta bra direkt.. endast mycket däremot har jag hört vansinnigt hög diskannivå som flistrar så man snudd blir mörkrädd.. Smackandet har ju låtit skitbra helt sant ..
Medans musiken skrikit hårt hårt i öronen.. .
Men man har ju hört enormt fint smackande läppar iofs. . Och detta är ju ständigt återkommande att "så skall det ju vara".. 
nej.- fram med dom burkar som BORDE tillverkas.. Ta stålarna från dessa skitdyra skräpdiskanter enligt mig o lägg dom på bas o mellanreg.. Och också på lådorna.. Se till att dom går till minimum BRA 30 Hz såsom minimum..under detta så ska det inte få ha stämpeln HIFI...Då skall det enbart heta högtalare.. Inget annat.
Och vid 25 hz så får man heta "hifi plus".
Och vid 20 Hz så ska det stå "Fullrange" på stämpeln.. Och certifiera detta såsom att man MÅSTE testas för att FÅ ha stämpeln också..
Så fanns det helt plötsligt en handfull av högisar kvar som kallades hifi på marknaden. . Resten fick ingen stämpel ju..
Då jäklar blev det fart på tillverkarna att fabrisera så dom fick stämpeln. Ingen köper ju utan THX idag av "biosvennarna" väl??
hmm.. fast det görs väl kanske.. jag vet ju ärligt inte..  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Topic  |
|