Som topic säger, vågar jag doppa lytar i vatten(avmineraliserat) eller finns det risk att det läcker in vätska i dom? Ska försöka få bort rester av cola. Har ingen lödkolv till hands här.
Ska jag testa eller ska jag ta med den hem och löda bort lytarna(23423048234 stycken) först?
Ingen som har ett kopplingsschema till en Marantz SR6200?
Det flesta komponenter tål tvätt utan möjligtvis öppna trimpotar. Svar ja alltså men se till att torka kortet väl. 40-60 grader en timme kanske. Vanligt kranvatten duger också men "rent" vatten är förstås bättre.
PA: Jag tänkte låta det stå och torka en längre stund än bara en timme. Får nog stå över en dag eller så. Tack för ditt svar.
Gaffa: Nej jag tänkte inte vara så "seriös". Funkar det inte så blir det chassi, fläns och trafo till en ny förstärkare. Det hade nog kostat för många burkar för att jag ska orka med det.
Sådär. Nu ligger vissa delar i blöt för upptorkning av colan. När jag skruvade sönder såg jag felet till att förstärkaren inte ville starta. Dock blir jag lite fundersam då det var fembenta trissor? Nån Fet kanske?
Funderar på att kapa loss paret och testa om det går att starta den utan den kanalen.
kan vara en trissa med inbyggt emittermotstånd, t e x sanken SAP16/16 .
elyter är helt täta eftersom de är fyllda med vätska tränger inget ut eller in. På lång sikt (flera år) diffunderar vattnet i elektrolyten ut genom höljet , därmed torkar ju elyter men det är inge problem här.
skölj gärna rikligt efteråt, det räcker itne bara med att "lägga i blöt "
cola är bland det jävligaste , eftersom det innehåller fosforsyra mm som gör det elektriskt ledande. Det fräter inte så mycket på komponenter mm, då hade ju vi inte kunnat dricka det. (men visst kan man bli sur i magen av cola?)
japp, grogg i förstärkaren är inge bra. speciellt Bacardi o Cola som sätter sig rejält. bara att borsta med en tandborste o isopropanol eller liknande elektronikrengöringsmedel.