HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Liten fråga om rörglöd...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/12/30 :  13:48:16  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hejsan!

Är helt ny på detta med rör så ni får ursäkta min okunnighet Jag har sökt runt lite på forumet men inte lyckats hitta något om detta.
Jag håller på och bygger på ett litet försteg med 1 ecc82/kanal. Jag har en trafo med en 6.3V linning på så för att göra allt enkelt för mig så tänkte jag köra 6.3vac till glöden... Kruxet är det att när jag pluggar in allt och testar glöden så mätar jag 7,5-8V på glöden... Känns lite väl mycket! Som jag har lyckats förstå det hela så beror detta på att jag inte har någon mitt tap på 6.3V linningen som jag kan jorda så jag får alltså ingen referens punkt?? Eller? Iaf. det jag undrar är om jag kan, istället för att dra ena polen till pinne 4+5 och den andra till pinne 9, lägga en pol på 4 den andra på 5 och jorda pinne 9?? Fungerar det att göra så? Har även lyckats luska fram att man kan lägga två motstånd i serie parallelt över polerna och punkten mellan dessa motstånd jordas.. Om ni förstår? Men nu har jag helt enkelt inte några lämpliga motsånd som tål den effekten...

Tacksam för alla svar, tips och idéer!!

MVH
Gustaf

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/12/30 :  15:03:49  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej.

Om du jordar pinne 9 (antar att det är den gemensamma ändan till de båda glödtrådarna i röret) så kommer ingen ström att flyta dit eftersom ingen av trafons båda tåtar är jordad, ingen sluten krets mao...
Du kommer i praktiken att seriekoppla glödtrådarna och således få halva spänningen på varje glödtråd...

Ingen mening som jag ser det alltså... (eller förstår det)

Menar du att du mäter ca 8V på trådarna från trafons sekundär när den är obelastad, eller mäter du över röret?

Kan nämna att jag kopplade DC-glöd och mätte mer än 7V på matningen obelastat. Spänningen sjönk till lite mindre än 6.3V när jag kopplade in rören...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/12/30 :  15:31:39  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hej!

Hmm, okej... Det va det jag misstänkte!

Jag mäter alltså ca 8V med rören inkopplade... Obelastat så mäter trafon ca 6,5V.
Det är det som är så konstigt tycker jag...

MVH
Gustaf
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/30 :  16:23:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du måste ha mätt fel på något sätt...

Ena tåten på 4+5 och andra på 9 är rätt. Du kan ju sätta ett lagom effektmotstånd i serie så du får 6,3.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:04:03  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hehe, du har så rätt Bernt!

Det visade sig att en av mätprobarna till mitt instrument var dålig...
Mätte upp trafon obelastad när jag fick den. När jag mätte den nu så var allt riktigt konstigt fick typ 12V på glöden obelastad och 260V på den andra sekundären där det tidigare var 120V... Sen när jag mätte på inkommande 230 så hade jag över 400V där... Har ingenaning om vad som kan ha hänt med den ena mätproben men när jag byte den så ser allt ok ut! Men det är ju inte det första man misstänker.. hehe, teknikens under! ;)

MVH
Gustaf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000