HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Liten fråga om rörglöd...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/12/30 :  13:48:16  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hejsan!

Är helt ny på detta med rör så ni får ursäkta min okunnighet Jag har sökt runt lite på forumet men inte lyckats hitta något om detta.
Jag håller på och bygger på ett litet försteg med 1 ecc82/kanal. Jag har en trafo med en 6.3V linning på så för att göra allt enkelt för mig så tänkte jag köra 6.3vac till glöden... Kruxet är det att när jag pluggar in allt och testar glöden så mätar jag 7,5-8V på glöden... Känns lite väl mycket! Som jag har lyckats förstå det hela så beror detta på att jag inte har någon mitt tap på 6.3V linningen som jag kan jorda så jag får alltså ingen referens punkt?? Eller? Iaf. det jag undrar är om jag kan, istället för att dra ena polen till pinne 4+5 och den andra till pinne 9, lägga en pol på 4 den andra på 5 och jorda pinne 9?? Fungerar det att göra så? Har även lyckats luska fram att man kan lägga två motstånd i serie parallelt över polerna och punkten mellan dessa motstånd jordas.. Om ni förstår? Men nu har jag helt enkelt inte några lämpliga motsånd som tål den effekten...

Tacksam för alla svar, tips och idéer!!

MVH
Gustaf

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/12/30 :  15:03:49  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej.

Om du jordar pinne 9 (antar att det är den gemensamma ändan till de båda glödtrådarna i röret) så kommer ingen ström att flyta dit eftersom ingen av trafons båda tåtar är jordad, ingen sluten krets mao...
Du kommer i praktiken att seriekoppla glödtrådarna och således få halva spänningen på varje glödtråd...