HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på prisvärd FM-antenn...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/01 :  13:41:58  Show Profile Send karvid a Private Message
Gott Nytt ÅR alla Hifi-entusiaster!!!

Min första fråga 2006 är om någon har ett riktigt bra och prisvärt tips på FM-antenn? Är Magnum Dynalab FM-antenn för 1200:- enda alternativet?

Just nu använder jag en Pioneer bilantenn som fungerar hyffsat men eftersom mina mottagningsförhållanden kunde varit bättre kanske någon har ett bättre förslag...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/01/01 14:15:18

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:10:09  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Om du menar för utomhusmontage har jag god erfarenhet av denna:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30214&path=


www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:17:57  Show Profile Send karvid a Private Message
php:
Tack, den är ju sannerligen inte dyr, men 3db förstärkning är inte mycket för en takmonterad antenn, eller?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:19:57  Show Profile Send cittroman a Private Message
Här kommer 2st prisvärda tips:


http://www.kjell.com/?item=30212
Kräver att man riktar den mot den sändare man vill åt, finns även 5 elementare om man behöver mer signalstyrka.


http://www.kjell.com/?item=30216
Fungerar mkt bra i dom flesta fall men har mindre antennvinst "förstärkning", behöver ej riktas in mot sändaren.






En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/01 :  14:33:12  Show Profile Send karvid a Private Message
Tackar!
Men, har ingen provat att bygga en egen ?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2006/01/01 :  15:54:14  Show Profile Send orthanc a Private Message
Om inte byggtarmen suger för mycket så har du ett alternativ från sniktema
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86235

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/01 :  16:27:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Hej,
Bygg en vanlig dipol av vad du har hemma!
Avstämd för mitten av bandet blir den ((300/97)/4)*0.97=0.75m/ben
Du kan göra den i stort sett av vilket ledande material du vill, men aluminium är vanligast och enklast att jobba med.

_______0.75________]COAX[_______0.75___________

Har byggt många antenner för VHF/UHF och kortvåg (radioamatör som man är )


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/01 :  18:47:18  Show Profile Send karvid a Private Message
McGyver:
bygga en "dipol" menar du en enkel "kabelantenn" som ibland är "medskick" till apparaterna eller köpas för ~25:-?
Eller menar du att coaxalens skärm kopplas till ena sprötet (0,75) och signalen till det andra???

Kan man genom materialval förbättra den så den blir bättre än en bra bilantenn (hos mig fungerar bilantenn bättre än en enkel kabelantenn enl ovan).

Suck.. kanske blir det att lägga ut 1200:- för en Magnum Dynalab ST-2. Känns lite surt!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/01/01 18:50:35
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/01 :  20:06:47  Show Profile Send tommypeters a Private Message
quote:
php:
Tack, den är ju sannerligen inte dyr, men 3db förstärkning är inte mycket för en takmonterad antenn, eller?

Det är väl vad man kan få med en runtstrålande antenn...

För övrigt undrar jag lite över om det finns några uppgifter någonstans var olika sändarmaster finns. Bor en dryg mil sydväst om Stockholms centrum och skulle helst vilja ha en riktad antenn, men vet inte riktigt om de olika stationerna placerar ut lokala slavsändare och var de finns. Vi har höjder med skog på runt omkring, så mottagningen är inte precis ideal...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12

Edited by - tommypeters on 2006/01/01 20:23:16
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/01 :  20:19:51  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Hej Karvid,
Ja och nej !
De antenner som medföljer är oftast visserligen dipoler, men oftast en "vikt"-variant och gjord av bandkabel. Den har en impedans på ca. 200 Ohm. Om du ansluter 0.75m till skärmen på en koaxialkabel och 0.75m till mittledaren så har du en vanlig dipolantenn (se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_antenna).
Denna har en impedans på ~70 Ohm och passar således direkt till den koaxkaben du troligtvis använder. Tänk på att polarisationen av antennen är viktig!Om sändaren har en horisontelt polariserad sändarantenn skall din antenn vara det samma, annars tappar du ca. 20dB i mottagningsignalstyrka och detta är ju en hel del!
Detsamma gäller givetvis om sändarantennen är vertikal = din antenn vertikalt!
En rätt dimensionerad dipolantenn skall ha ca. 3db bättre förstärkning mot en "vanlig" bilantenn (som valigtvis är en 1/4vågs GP=GroundPlane antenna)
Klipp till ett par kablar på 0.75m - löd och prova.
Har du dålig mottagning - ändra polarisation ("rotera" antennen 90grader)

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/01 :  20:31:10  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, ett tillägg till min undran om sändarplacering är då förstås en undran om sändarpolarisation...?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/02 :  00:35:48  Show Profile Send karvid a Private Message
McGyver:
nu har jag provat ett antal varianter... Det blir som du säger klart bättre än bilantennen!!
Både vikt/slinga och "öppen" dipol (öppen enl din rekommendation) med både blank koppartråd och kopparfolie fungerar.

Bäst tycker jag det blivit (minst eller helt utan brus) med de 3 bästa varianterna kopplade parallellt till coaxialkabeln.. Vad tror du detta innebär? Kan det uppstå problem jag inte uppmärksammat?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/01/02 :  00:55:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
tommypeters:

Svaret på din undran finns här:
http://se.radiofakta.com/frekvenser/frekvensersok.asp

Frekvenser, mastplacering, polarisation mm. framgår.


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/02 :  09:44:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Hej,

Bra sida, med all information man behöver ang. radiostationer!
Har faktiskt inte funderat så mycket på hur radiostationerna sänder tidigare (FM- vertikalt/horisontellt), men det gör stor skillnad om din mottagarantenn har rätt polarisation eller inte (20dB).
Generellt vid antenner (och kanske annat med ) gäller, -Ju större, desto bättre!
Vid mottagning är det inte så kritiskt, men då vi radioamatörer inte bara lyssnar utan vi sänder även med våra antenner och då måste de vara avstämda för rätt frekvens.
Det du upplevde när du kopplade ihop dina försöksantenner, var just –Ju större, desto bättre!
Mer aluminium/koppar i luften fångar upp mer HF, under förutsättning att antennen är någorlunda avstämd för frekvensen.
Det du egentligen skulle göra, är att ”stacka” flera dipoler för högre förstärkning m.h.a. fasningskablage.
Var fördubbling av antenner ger ~+3dB förstärkning, d.v.s. två antenner +3dB, fyra antenner +6dB o.s.v.
Men frågan är om du vill ha en rundstrålande antenn (tar emot signal från alla riktiningar) eller om du behöver en riktantenn ( förstärkning i den rikning den pekar – typ TV-antenn)?
Behöver du en riktantenn, så kan jag simulera en liten 3-4 elementare som byggs för några tior!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/02 :  10:28:10  Show Profile Send karvid a Private Message
McGyver;
Stort tack för din värdefulla information!
Jag skulle tro att om jag kan få bättre förstärkning/lägre brus och starkare signal med en riktantenn iställer för de prov jag nu använder så vill jag prova! Speciellt med tanke på att jag bor ca 30 km utanför Göteborg och de flesta sändare ligger i ungefär samma riktning.

Vad tror du man tappar i signalinformation med en sämre antenn (även om man tycker ljudet är bra, dvs bakgrundsbruset är obefintligt). Dynamik, bas eller vad?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/01/02 10:29:07
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/02 :  10:57:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Hej Karvid,

Hittade denna sida som har lite ritningar på riktantenner för FM-bandet: http://www.cebik.com/vhf/fm2.html

Har du bra signalstyrka = inget bakrundsbrus, så har du all information i signalen!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/02 :  12:59:59  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Tack också för Radiofakta-länkenb, hade själv hittat http://www.teracom.se/?page=506 men den saknade en hel del.

Man ser ju där att vi lyssnar både på horisontella och vertikala stationer, dessutom har vi en apparat i vardagsrummet och en i köket. Riktning mot Nacka kräver montering på taket, vilket inte är aktuellt nu på vintern. Skulle möjligen vara en test av en antenn uppe på vindsförrådet, kunde vara värt ett försök - sedan kanske muxa ihop signalen med Kabel-TV, kabeln går ner därifrån. Men då krockar det väl med ComHems sunkiga kabelradio...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12

Edited by - tommypeters on 2006/01/02 13:06:43
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:25:56  Show Profile Send tommypeters a Private Message
McGyver, har du någon byggbeskrivning eller liknande för en riktningsantenn så vore jag tacksam. Om man behöver ta in både horisontella och vertikala kanaler, bygger man då ihop som en serie plus eller måste man ha två antenner?

Alla kanaler vi lyssnar på verkar sändas från Nacka Forum eller i ungefär samma riktning, så det är ju i alla fall bra...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/09 :  09:29:51  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Hej,

Skall du ta emot både horisontellt och vertikalt kan du göra det på följande sätt:

1. Använd två antenner en monteras vertikalt och en horisontellt, fasas ihop med hjälp av fasningskablage som är x*1/4 våglängd (x=1,3,5,7,o.s.v)

2. "Slå ihop" de två antennerna och byggg en cirkulär antenn= antenelement både horisontellt och vertikalt på samma bom, fasningskablage på 1/4 våglängd i matningspunkten.

Bor du inte allt för långt från sändarna, så hade jag byggt två dipoler och monterat en vertikalt och en horisontellt, fasat ihop dem med x*1/4 våglängd kabel(x=1,3,5,7,o.s.v). Fördelen med denna antenn är att den blir ganska rundstrålande, men du får även en viss riktverkan beroende på hur den horisontella dipolen monteras.

Finns intresse, så beskriv vad för egenskaper du vill att antennen skall ha så skall jag försöka scanna in en skiss, då det är svårt att beskriva med ord!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/09 :  10:27:56  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har väl ett par mil till Nacka forum, vi kan koncentrera oss på den sändaren eftersom jag inte är säker på om det är någon annan inblandad - det är en kanal jag inte har uppgift på. Det är ju inte så långt, men problemet är som nämnt att huset är nere på en slätt med höjder med skog runt om. Så en (eller två) riktningsantenn verkar vara det rätta, lär behöva både att få mer förstärkning än 3dB av den önskade signalen samt att inte förstärka annat eterbrus.

Vi har två radio på nedervåningen, en i köket och en i vardagsrummet. Ingen används speciellt mycket, eftersom mottagningen är så dålig. Men då har de ju bara den enklaste varianten av "kabeldipol" för 29 kr också...

Pga höjderna runt om vill man ju få upp antennerna. Helst på taket, men det är radhus med snedtak utan taklucka - så nu på vintern får man nog försöka med vindsförrådet uppe under snedtaket och dra kabel ner genom övervåningen ner till undervåningen. Eventuellt utnyttja Comhems befintliga TV/radiokabel (som tyvärr saknar de intressanta kanalerna). Det går en matarledning mellan husen uppe i vindsförråden och sedan har vi en nerledning från en kopplingsbox till övervåningen och en annan till undervåningen. Vet inte hur det skulle bli att muxa sig in på den, varken m.a.p. signalkvalitet, utförande eller ev. krockar med de kanalfrekvenser ComHem valt. Det är trångt med möjligheter att dra fler kablar, det märkte jag när jag installerade parabol (ComHem har vi bara för de vanliga TV1-TV5 etc, det ingår i radhusföreningens abonnemang).

Så antennen ska väl vara bra, billig och enkel att bygga och montera - du får nog fråga mer specifikt om du vill ha bra svar...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/09 :  12:47:37  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag förstod inte riktigt det där med fasningskablage. I mitt fall behöver jag en inomhusantenn, eftersom jag bor i hyresrätt utan balkong.

Skulle jag alltså kunna placera 2*0,75 m vanlig kopparkabel vertikalt i ett hörn respektive 2*0,75 m horisontellt längs golvsocklarna och låta någon form av koax-/fasningskabel löpa mellan deras mittpunkter och vidare till radioapparaten?

Ska spröten/ledarna vara så tunt isolerade som möjligt? Funkar vilken koaxkabel som helst?

Eller finns det något bättre alternativ som kan gömmas hjälpligt i ett vanligt bostadsrum? Jag bor vid universitetet och kan montera antennen på insidan av en betongyttervägg som har "fri sikt" mot nackamasten.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:43:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Hej,
Ja, det verkar som om du har kläm på det Guldfisk!
Koaxen skall vara vanlig 75 Ohms som du hittar hos vilken TV/Radiohandlare som helst.
Montera 2x0.75m kabel som en dipol i ena ändan, och efter X*0.75 m (x=3,5,7,9...) monterar du nästa dipol, sedan kabel vidare till radion.
I_____x*0.75m____I__________________Radio
I I
Angående kabel till dipolerna, så går det egentligen med vad som helst. Ju grövre kabel desto bättre, men man tar vad som är estetiskt och praktiskt helt enkelt.
Isoleringen på kabeln spelar mindre roll, det är ju kopparn som fångar upp HF'n !
/R


Ed. -Fel namn!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/01/10 16:30:26
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/10 :  10:37:29  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Man kanske kan köpa ihop lite delar från metallskroten och bygga en hyfsad riktnings-FM-antenn? Är det bara koppar som funkar?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/10 :  14:31:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Tommypeters:
En 3-elements X-yagi blir nog tyvärr för stor för att kunna monteras på en vind om du inte har väldigt gott om utrymme.
Du behöver ~1.5m fritt åt alla håll, d.v.s. 3.4 kubik "ledig luft" !
Jag hade först provat med ett par stackade dipoler enligt bilden nedan.



Har inte hunnit, men jag skall räkna på en 3-elements Yagi vid tillfälle, så återkommer med mått så fort den är klar!

Som material passar aluminium alldeles utmärkt!

Har själv byggt många antenner av vad jag hittat på skroten.

T.ex. denna 12elementaren för 144MHz (25mm bom & 6mm element)



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/10 :  16:16:38  Show Profile Send tommypeters a Private Message
OK, tack. Jag ska upp och kolla/mäta vid tillfälle, men du har nog rätt i att det är lite för stor grej - alltid finns det någon takstol eller något annat i vägen. Men uppe på taket - när man väl kan/vågar ta sig dit - finns det inte direkt något att fästa i... snedtak med tegelpannor, minimalt litet "ventilationstorn" istället för riktig skorsten...

Vad tror du om att använda nerledningen för kabel-TV/radio också för den här FM-signalen?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/10 :  21:51:45  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Kan/bör man förresten inte ha både en A- och en B-dipol på samma plats (så man får ett "plus" vid varje fästplats. två plus på din skiss) - eller fattar jag totalt fel? När jag tänker efter verkar det så...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000