HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tysta trafo med epoxy?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/12/29 :  17:08:40  Show Profile Send Johan H a Private Message
Gott nytt år allihopa!
Först snabbt: är knaak servern nere, eller är det bara jag som inte kommer in för att lägga upp bilder? Nåväl jag får beskriva med ord och lägga in bilder senare.

Jag har cd-spelaren cambridge azur 640c. Den har bra dynamik och livligt ljud som passar bra med mitt rörförstärkeri. Det förtretliga är att den lever om en del, bl.a. är det ett ljudligt hum från trafon när nätsladden är ikopplad, även när den är avstängd.

När man lyfter på skalet ser man att trafon är täckt/skärmad med en rund koppardosa. Tar man bort dosan blir hummet betydligt lägre, så dosan verkar resonera och förstärka trafohummet. I min förstärkare är en trafo ingjuten i epoxy, därav undrar jag om jag kan göra följande:

Skruva lös trafon från lådan, men behålla alla in/ut-gående sladdar, stoppa in den i koppardosan och fylla hela rasket med epoxy så att allt täcks och bara sladdar går in och ut. Skruva tebaks.

Går detta, eller kan det bli kortis eller kemisk påverkning av epoxyn? Jag inser ju att man måste klippa bort den om den går sönder men det får jag ta. Andra lösningar är väl att klä dosan i bitumen, vilket jag ändå ska dämpa chassit med, eller byta ut trafon mot en ny, bättre. Erfarenheter tas tacksamt emot.

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2005/12/29 :  17:22:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
knaak är inte nere, ser både bilder och kan logga in på servern så där ligger inte problemet...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/29 :  18:22:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Du har inte fel fas då? En del trafos beter sig illa med felvänd fas. Vänd på stick-kontakten i väggen.

Annars så skulle jag nog hellre klippa en massa bitumen och knöka "dosan" full med bitumen och på så sätt baka in hela trafon. Sen mer bitumen på utsidan dosan. Bitumen är ju lättare att ta bort än epoxy?

Mvh,
M
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/12/29 :  19:35:28  Show Profile Send Johan H a Private Message
Tackar för svaren.
Ztenlund - Hrrrm, då får jag be min systemvetande kompis se över modeminställningarna.

Rannagarden - Nej, inget fasbekymmer. Den hummar lika mycket oavsett hur man vrider kontakten.

Om trafoexperterna godkänner användande av epoxy på detta sätt vill jag gärna försöka det, annars blir det bitumen ā la din beskrivning.

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/12/29 :  21:18:02  Show Profile Send Draken a Private Message
Jag har provat bådeoch - Hjälpte inte ett smack!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/12/30 :  00:00:10  Show Profile Send time a Private Message
Nej, det går inte utan en vaccumdosa där du lägger den och pumpar ut luften. Gummidämpare då ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/01/02 :  14:18:34  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Brummet uppstår när ledarna i trafon gnuggar mot varandra och sedan förstärks brummet av resonanser i skalet runt den och i chassit.

Att limma epoxy för att hålla ledarna mer fast mot varandra kan minska resonanserna med stänger även in värmen i trafon mer, så kolla gärna först hur varm trafon blir.

Kopplingen mellan trafo/chassi/skal kan dämpas ganska mycket med någon form av buffert. Gummiduk är vanliga att använda. Tänk på att skalet skall ha god elektrisk kontakt med chassit för att ge bra skärmning. Bufferten kommer också minska värmeöverföringen, men här brukar det inte vara speciellt kritiskt.

Jag skulle börja med att prova med buffert eftersom det är lätt att återställa. Om du inte har gummiduk eller annat lämpligt hemma så kan ett papper som vikts lagom många gånger duga bra för att testa.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/01/02 :  14:39:19  Show Profile Send Stormen a Private Message
har testat att limma trafar osv med nagellack, lim etc. med mindre framgång på de transformatorer som är lindade i flera lager (de flesta)
Därimot så brukar de tystna när de utsätts för tryck, dvs de kan inte vibrera. (handtaget på en skruvmejsel, felsökningsverktyg nr 1)
Så jag tog o lindade en trafo som inte blev allt för varm med elastisk el-tejp under bra tryck. Givetvis torkar eltejp efter något år. Så vulk tejp är mkt bättre av den anledningen. Men det går inte att linda tilräckligt hårt med en sådan.
Alternativt kombinera metoden med epoxy som kommer imellan trådarna och sen surra den med el-tejp.
Det är klart lite oproffsigt men funkar det gratis så gör det.
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/10 :  13:25:44  Show Profile Send Johan H a Private Message
Tackar igen för svaren, väldigt interessanta!
Jag har haft lite ledighet i dagarna och inte haft möjlighet till att svara. Däremot har jag pillrat färdigt med cd´n och jag tänkte visa arbetsgången och meddela resultatet i DIY-bildreportage.

Tack igen för tipsen.

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000