Jag funderar på att byta subbar där hemma till dessa elementen. Ni som har lite erfarenhet på att räkna o simulera lådor kan väl ge en åsikt. Lite data: Vas: 132.2 Fs:25.2 Qts:0.48 Xmax: en väg 20.32mm Qms:7.20 diam:15" spl:92db/1w
Jag skall berätta sen när jag har köpt alla element nädå. Jag vill inte skriva vad det är för ett element , då en del dissar det direkt pga priset / modell.
du kan få det elementet att gå lågt men det kräver son låda oxå. om du vill få ner -3db punkten mer så kan du lägga på ca 30 liter på classes förslag. om du stämmer av den vid 21Hz så kommer den -3dB att hamna på 19Hz ungefärr men du kommer troligtvis att få lite bummligare bas med det..
beroende på aplikation så går det elementet tackvare sitt låga Fs att använda i sluten låda och då kanske en 115L låda som rullar av runt 37Hz passar?
Ja det stämmer. En del verkar inte gilla "bilbasar" men det finns många feta element. W15gti har nästan samma parametrar som JBL vertec vt 4881 compact sub som är grymm ( jbl 2256g element ). Det är mycket små skillnader på dem.
En sådant bilelement behöver väl inte skämmas för sig. Negativismen mot bilelement kommer nog ifrån att de ser balla ut, men passar bäst i bilar, så hemmiljö ger ett sämre utgångsläge.
Om storleken har ngn betydelse tycker jag definitivt du skall kika på nån variant med elektronisk korrigering och en mindre sluten låda, med mindre menar jag nog under 100 men över 50 liter.
/MI
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Dom flesta bilbasar har ju lite för högt fs för hemmasub bruk. Jbls Gti serie är dock ett av undantagen. Har själv sneglat på 10" modellen. Men det blir ju rätt mycket slantar för två sånna så jag har inte kommit så långt med dom planerna.