Author |
Topic  |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 13:40:17
|
jag har en Rega P2 som har 3 år på nacken - så jag tyckte det var dags att ge den lite service.
är det nån som vet vilken typ av olja jag ska använda till remmen? och var köper man detta? |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 13:52:00
|
Jag skulle tro att det blir billigare/bättre att köpa en ny rem !?!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 14:02:46
|
Inte olja på remmen! Olja och alkohol är inte bra för gummi, olja endast till tallrikslagret. Ingen olja i motor och tonarm heller, den gör mer skada än nytta där. Tvätta remmen med tvål/diskmedel och vatten , rengör ytorna på tallrik och motor som den ligger an mot med isopropanol. |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 19:22:41
|
Inte nog med att olja inte är bra för gummi, oljan riskerar också medföra att remmen slirar mot tallriken. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/01/08 : 00:58:20
|
Kanske du tänkte på glycerin som kan användas till att "återuppliva" gummi ??
(Med reservation för fel )
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2006/01/08 : 12:54:06
|
jag hade ingen speciell vätska i tankarna...
men men - jag ska INTE använda olja dårå :)
tack för tipsen bostrowskij! |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/01/08 : 16:23:35
|
Nisse83; köp in ny originalrem .... för bästa resultat!!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
Egill
Member

376 Posts |
Posted - 2006/01/10 : 21:54:32
|
Det bästa för att återuppliva gummi sägs vara högviskös isoparaffin. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts |
Posted - 2006/01/11 : 23:42:21
|
Har sett folk på nätet rekomenderat "Pledge" möbelpolish. Finns på sprayflaska. Knöla ihop remmen i handen och spruta en lagom dusch. Torka torrt med en ren bomullstrasa. Har prövat detta och det fungerar, anser att spelaren låter bättre efter denna kur men...det finns naturligtvis olika gummikvalitér på remmar och JAG kan inte med säkerhet garantera andra fabrikat än på Well Tempered.
Prova på en rem som upplevs så dålig att den skall kasseras om det inte fungerar eller om remmen tar skada på något sätt. mvh |
geldis |
 |
|
|
Topic  |
|