HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 olja rem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2006/01/07 :  13:40:17  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag har en Rega P2 som har 3 år på nacken - så jag tyckte det var dags att ge den lite service.

är det nån som vet vilken typ av olja jag ska använda till remmen? och var köper man detta?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/07 :  13:52:00  Show Profile Send mace a Private Message
Jag skulle tro att det blir billigare/bättre att köpa en ny rem !?!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/07 :  14:02:46  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Inte olja på remmen! Olja och alkohol är inte bra för gummi, olja endast till tallrikslagret. Ingen olja i motor och tonarm heller, den gör mer skada än nytta där.
Tvätta remmen med tvål/diskmedel och vatten , rengör ytorna på tallrik och motor som den ligger an mot med isopropanol.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2006/01/07 :  19:22:41  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Inte nog med att olja inte är bra för gummi, oljan riskerar också medföra att remmen slirar mot tallriken.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/08 :  00:58:20  Show Profile Send mace a Private Message
Kanske du tänkte på glycerin som kan användas till att "återuppliva" gummi ??

(Med reservation för fel)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:54:06  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag hade ingen speciell vätska i tankarna...

men men - jag ska INTE använda olja dårå :)

tack för tipsen bostrowskij!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/08 :  16:23:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nisse83; köp in ny originalrem .... för bästa resultat!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/01/10 :  21:54:32  Show Profile Send Egill a Private Message
Det bästa för att återuppliva gummi sägs vara högviskös isoparaffin.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:01:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Glycerin har funkat för mig, smörj in och torka av när remmen sugit i sig så att det inte slirar
Du finner Glycerin på apoteket

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/01/10 23:04:05
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/11 :  23:42:21  Show Profile Send geldis a Private Message
Har sett folk på nätet rekomenderat "Pledge" möbelpolish. Finns på sprayflaska. Knöla ihop remmen i handen och spruta en lagom dusch. Torka torrt med en ren bomullstrasa. Har prövat detta och det fungerar, anser att spelaren låter bättre efter denna kur men...det finns naturligtvis olika gummikvalitér på remmar och JAG kan inte med säkerhet garantera andra fabrikat än på Well Tempered.

Prova på en rem som upplevs så dålig att den skall kasseras om det inte fungerar eller om remmen tar skada på något sätt.
mvh

geldis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000