HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Tappat diskanten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:10:08  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Satt hemma och fick lite tid över igår, så jag startade upp och lyssnade på Norah Jones Feels like home. Har tyckt tidigare att den skivan låter lite instängd, vill liksom inte klinga ut riktigt om ni förstår vad jag menar. Tänkte att jag provar med Peder af Ugglas Autumn shuffle, skall ju tydligen vara en bra instpelning, och upptäckte att symbalerna på spår 2, som man tidigare nästan velat gå fram och ta på, de hade också misst sin klang lite! Varför? Någon annan som uppfattar Norahs skiva som lite instängd, eller är det något annat knas? Spelar på:
Nottingham interspace (både drivverk och arm)
Harmony design RIAA
Amplifix
Dynaudio Contour 1.3SE
Dynavector 10X5 PU
Conductor Audience högtalarkabel
Supra XLR-kabel mellan RIAA och amplifix.

Eller kan det bero på högtalarplaceringen som någon städat till och ändrat invinklingen lite grann? Vet inte om det påverkar så mycket, blir nästan irriterad av att lyssna på Norahs skiva någon längre stund, och det känns lite som om det slår lock för vänsterörat. Skämtar inte, det känns verkligen så och det släpper när man stänger av stereon. Blir lite ledsen om jag skall vara ärlig.

Edit: Det här kanske inte borde vara under "vinyl" men det är vinyl jag lyssnar på så tänkte det kanske var bättre här. Moderator får gärna flytta tråden om det blev fel

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/01/05 10:13:40

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/01/05 :  20:57:57  Show Profile Send urban a Private Message
låter som något jag själv upplevt och i mitt fall var det lite smuts på nålen, om du inte redan kollat det så är det kanske dags nu. lycka till mvh urban
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/06 :  11:20:18  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hur rengör man nålen på bästa sätt?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:47:32  Show Profile Send Neon Park a Private Message
För väldigt länge sen så spelade jag på ett bättre kassettdäck ifrån Sony som jag har glömt beteckningen på men i alla fall så försvann diskanten och då hjälpte det att avmagnetisera däcket,jag har även märkt att pickuper behöver avmagetiseras jag köpte en Black Exorcist ifrån Gryphon och den hjälpte också,har en Sigma pickup ifrån Clearaudio så nu kör jag avmagnetiseraren med jämna mellanrum.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000