HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 små dunk dunk dunk i thoren´s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:19:25  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Hej!
Får ibland ett litet tyst dunkande i intervaller från min thorens 318 från 90-talet ellet slutet av 80 tror jag. Hörs bara då man går fram och lyssnar eller om det är helt tyst runt en. Ett litet tyst dunk dunk dunk varje sekund. Om jag petar till lite på tallriken eller bromsar till den försvinner det tills jag stänger av och startar igen (men inte säkert). Kommer kanske någon gång i veckan.

Tror inte lagret är sönder då det borde vara så hela tiden. Kan det vara något litet som ligger mot i halvautomatiken, eller?
Är inte så bra på att skruva men om någon hört detta själv eller vet vad det är skulle jag kanske våga öppna och kolla eller be en kompis.
Tack i förväg
/Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:11:04  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Kan det vara så att remmen kommer åt bygeln som ligger över drivhjulet, den finns väl där för att hålla remmen på plats när man startar upp spelaren. Om det är så kan det vara läge att byta rem.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:24:05  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Lägg yttertallriken upp och ner på innertallriken så är det lättare att se vad som kan orsaka ljudet. Kolla "remskivan" på motorn. Vet inte hur det är på 318 men på min 166 är det en "slirkoppling" eller rättare sagt en sorts fjädring i remskivan och den gav ifrån sig ett "tickande" ljud, tror att det kan vara en liknande slirkoppling på 318. Min gick att ta isär och efter rengörning och ihopsättning försvann ljudet.
Har läst flera rapporter om det här "dunkandet" från både Thorens och Linn, det kan också vara så att motorn inte står riktigt "lodrätt" , om motorlagren då är lite slitna kan det uppstå dunkande eller tickande ljud. Man kan då försöka justera motorns läge. På de äldre Thorens sitter motorn i tre fjäderbelastade skruvar.

Edited by - bostrowskij on 2006/01/13 17:27:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000