Author |
Topic  |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 08:54:24
|
Jag har nu äntligen blivit klar med min hemmabio anläggning...
Den består nu av 2 par Minima Amator, en st. Solo Home och en Gravis till detta har jag nad elektronik.
Nad har ju ett dsp-läge som de kallar för EARS ((Enhanced Ambience Retrieval System)http://nadelectronics.com/Technical.html), och jag har testat att lyssna och jämföra EARSläget mot 2 kanals stereo och det jag kommit fram till oroar mig lite.
jag tycker nog nämligen att det låter bättre på ca 90% av mina skivor....
det hela började med att jag gick över till att lyssna på Ambient plattor i ears läget, där är det kanske inte så förvånande att det funkar fint, då musiken mest består utav sväviga ljudbilder.
Men när även norah jones, Danzig och Cure Acoustic hits låter mkt bättre mer dynamik kraft och pondus helt enkelt, slitna uttryck men jag vet inget annat sätt att beskriva det.
Visst det blir ju lite mer elementarea vilket kanske skulle kunna förklara den extra pondusen, men ljudbilden borde ju bli luddigare då det blir flera diskantelement inblandade i soppan....
Det jag egentligen undrar om är ifall det är flera nadägare som har upplevt att EARS läget faktiskt är ett dsp läge som går att ha till ngt? eller om det bara är jag som tappat lyssningsförmågan?
mvh N |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 08:58:18
|
Att stereobilden kan förbättras med fler högtalare har man ju läst om i ansedda hifi-tidningar. |
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:00:51
|
vilken då t ex.... skulle gärna läsa artiklarna.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:07:56
|
Då får jag hem och rota i gamla hifi-tidningar. |
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:12:22
|
hehe ok, ja det behöver du kanske inte göra... jag kan ju söka lite istället.... men tack iaf.
/n |
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:14:52
|
Det fanns flera artiklar i olika tidningar om att man kunde ordna ett "fusk-surround" genom att ta ut skillnadssignalen mellan kanalerna och mata den till två bakhögtalare. Man kopplade hötalarna i serie mellan +terminalerna på förstärkaren. Då skulle man höra rumsekon i bakhögtalarna och närvarokänslan skulle öka. Självklart provade jag detta. Jag hade ett par lämpliga 4ohms-högtalare som jag riggade upp med högtalarkablar kors och tvärs genom rummet. Sedan satte jag mig ner och började lyssna med stor spänning. Jag hörde ingenting från bakhögtalarna. Jag satte örat till högtalaren och hörde... ingenting.
Jag kände mig ungefär som dom som gick på det där med damstrumpan över TV:n för att få färgtv. |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:20:47
|
De dära effekterna är juh där FÖR ATT DET SKALL LÅTA BÄTTRE!  Så NAD kanske har lyckats med en DSP effekt?
quote: Originally posted by niklass
Jag har nu äntligen blivit klar med min hemmabio anläggning...
Den består nu av 2 par Minima Amator, en st. Solo Home och en Gravis till detta har jag nad elektronik.
Nad har ju ett dsp-läge som de kallar för EARS ((Enhanced Ambience Retrieval System)http://nadelectronics.com/Technical.html), och jag har testat att lyssna och jämföra EARSläget mot 2 kanals stereo och det jag kommit fram till oroar mig lite.
jag tycker nog nämligen att det låter bättre på ca 90% av mina skivor....
det hela började med att jag gick över till att lyssna på Ambient plattor i ears läget, där är det kanske inte så förvånande att det funkar fint, då musiken mest består utav sväviga ljudbilder.
Men när även norah jones, Danzig och Cure Acoustic hits låter mkt bättre mer dynamik kraft och pondus helt enkelt, slitna uttryck men jag vet inget annat sätt att beskriva det.
Visst det blir ju lite mer elementarea vilket kanske skulle kunna förklara den extra pondusen, men ljudbilden borde ju bli luddigare då det blir flera diskantelement inblandade i soppan....
Det jag egentligen undrar om är ifall det är flera nadägare som har upplevt att EARS läget faktiskt är ett dsp läge som går att ha till ngt? eller om det bara är jag som tappat lyssningsförmågan?
mvh N
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:02:22
|
Hrmm ja jag kan nog tänka mig att hävda det, jag hade dock velat höra ifall ngn annan här på forumet hade lyssnat på just denna effekten och isf delade min uppfattning.
JA Niklas effekterna är ju som bekant till för att det ska låta bättre.... oftast är väl inte så fallet.... vem har inte tyckt att det verkar häftigt att sitta i en kyrka o lyssna på sin favvis death metal t ex (eftersom det nog inte skulle hända i verkligheten :) och sen bara blivit besviken med för att det låter skit!...
grejen med just ears (om jag nu förstått den ngt kortfattade beskrivningen på nads hemsida rätt) så läggs det ju inte till ngn info i denna dsp utan musiken delas bara upp för att spridas bättre i rummet.
/n |
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:14:34
|
Det du beskriver Björn-Ola kallas ambiofoni och funkar bara på vissa inspelningar, beroende på vilken inspelningsteknik som använts. |
 |
|
|
Topic  |
|