Author |
Topic  |
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:54:03
|
Har intresserat mig för välljud sista året och därmed handlat varje hifi & musik samt high fidelity + varit inne på nätet ganska mycket, inte minst här på detta forum. Mest smygläst för att försöka lära mig av många kunniga forummedlemar. Jag finner dock att nästan vem som helst (hobbynisse likaväl som hifi experten) som skriver om vilken uppgradering som helst, kablar, cd spelare, stärkare, stereorack, möblering/dämpning, skivor eller vad som helst så är beskrivningen av det nya ljudet väldigt likartat varandra. Alltså typ: "byt till denna högtalarkabel så släpper ljudet och basen blir rappare och fastare." Sedan kan man läsa en annan artikel någon helt annanstans och då står där: "flytta ut dina högtalare minst 1m från bakvägg och vinkla in mot lyssningspunkten, då släpper ljudet och basen blir rappare och fastare." Jag skulle kunna ge rätt många fler exempel men ni förstår säkert vad jag menar!? Väldigt allmänt betingat alltså! Detta är inget negativt inlägg utan bara en grej som slog mig nu precis. Jag som då är ny inom välljud blir minst sagt snurrig eftersom nästan vad jag än bytar ut i min anläggning (till någon dyrare variant såklart) så blir resultatet: mer närvarokänsla, 3d känsla, luft mellan musikerna, fasthet, kontroll osv osv Alltså, då sitter man här och vill förbättra ljudet men man vet inte hur man ska börja. Säg att du har ett par schyssta högtalare (jag har B&W 802 S3) så läser man: den här förstärkaren är grym i basen - den här CD spelaren ger den bästa basen vi hört - Den här signalkabeln har en makalös bas - dessa högtalarkablarna är mäktiga i basen - fler borde prova skärmade nätkablar, det blir fantastisk basåtergivning..... Ytterliggare bara ett exempel, men det kan väl bara inte vara så att man kan förbättra "basen" 7-8 gånger med samma högtalare - eller är det faktiskt så? (kanske nån skulle säga: byt högtalare *smile*) Varför jag skrev topicen som jag gjorde var endast ifall det är allmänt vedertaget att man använder 20 adjektiv för att beskriva ljudåtergivning oavsätt vad det är man beskriver? Och att förbättringarna faktiskt är ganska lika varandra - bara man uppgraderar? Från en fundersam villrådig nybliven ljudälskare |
Artphotography |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:26:53
|
Det ligger mycket i vad du säger. En aspekt är att det är svårt att beskriva ljudupplevelser i språk så det blir någon form av ledtrådar. Sedan är naturligtvis en del bättre på det än andra. Visst kan man förbättre basen många gånger, bättre förstärkare, bättre CD, bättre signalkabel, högtalarkabel, nätkabel, placering av högtalaren, fötter, akustiskt material i rummet etc. Det är det som är det förrädiska med vår hobby, det kan alltid bli ännu bättre.
|
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:44:17
|
Tycker det är samma sak med live-konstert recensioner. 'Det lät tajt'.
Väldigt förvirrande är det i alla fall, håller med! Men hittar inga bättre ord själv. Det klassiska 'det var som att dra bort en gardin' kan man ju faktiskt uppleva många gånger om man sitter bakom 100 gardiner ;) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 18:49:00
|
"Det klassiska 'det var som att dra bort en gardin' kan man ju faktiskt uppleva många gånger om man sitter bakom 100 gardiner ;)"
Den var fin ! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 23:21:41
|
Dan, du har fina htalare du=) |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 08:52:47
|
quote: Originally posted by Dan ...Varför jag skrev topicen som jag gjorde var endast ifall det är allmänt vedertaget att man använder 20 adjektiv för att beskriva ljudåtergivning oavsätt vad det är man beskriver? Och att förbättringarna faktiskt är ganska lika varandra - bara man uppgraderar? Från en fundersam villrådig nybliven ljudälskare
Bäste Voxofil!
Det bor väl en liten ingenjör i många av oss. I andra av oss bor det kanske snarast en liten ingen(ting)jör(nån skillnad). Ytterlgare andra, bebos kanske av en liten ingen(ting)jör(så stor skillnad som det just jag köpt eller gjort).
Jag tror att hela hobbyns fortlevande förutsätter en vilja och en strävan att det skall bli bättre, bättre och ännu lite bättre! Fokus ligger i första hand på tron på apparaterna. (Eller viljan att skaffa nya apparater.) I andra hand ligger fokus förmodligen på tron på sin hörsel.
Dessvärre, likställer vi kanske ganska ofta "tro" med "fakta".
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:01:22
|
Inte lätt att hitta ord som beskriver det man hör. Då blir det lätt så att man tar till klyschor som man snappat upp från hifi-tidningar. Dessutom låter det ofta imponerande (tror man iallafall). |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:15:48
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Inte lätt att hitta ord som beskriver det man hör. Då blir det lätt så att man tar till klyschor som man snappat upp från hifi-tidningar. Dessutom låter det ofta imponerande (tror man iallafall).
Att formulera sej är svårt. Att säkerställa att mottagaren uppfattar formuleringen på avsett sätt är ännu svårare! Man får se det som en utmanande möjlighet snarare än som ett problem, tror jag.
Skriver jag "god basåtergivning" så kan det tolkas - av olika personer - som: "korrekt basåtergivning" eller... "skitfet dunka-dunka!" eller... "Hm, ännu bättre bas än den jag har nu, förmodligen... Måste provlyssna!" eller... "Wow! Perfekt för min hembio!"
Man har alltså, med sin formulering, petat lite i myrstacken. Och alla som läst fladdrar därefter runt åt olika håll
Strmbrg,
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
Edited by - Strmbrg on 2002/10/31 09:16:47 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:56:55
|
Javisst, vi har alla upplevt (upplever) detta nästan dagligen. Som ny är alla åsikter totalt förvirrande eftersom många är så tvärsäkra på att sin vinkling är den enda rätta. Efter ett tag lär man sig att verkligheten sällan är svart eller vit. Efter ett tag lär man sig att lita mer till vad man själv hör och upplever så att man blir mindre beroende av tyckare. Inte minst sådana i tidningar som ofta är beroende av annonsintäckter vilket gör att de alltid lyfter fram det positiva (missa inte vad de INTE säger).
Min visst kan en parameter förbättras i det oändliga, frågan är bara om DU tycker att det är värt det? Vissa gör det andra inte.
Branchen är full av mer eller mindre tokiga påstående och folk som vill sälja en plastbit för 7.674,90- som inte gör något alls. För att ytterligare komplicera det hela så finns det andra som vill sälja en annan plastbit för 3.251:- som faktiskt gör underverk. Mycket svårt att se igenom.
Det vanligaste "fel" jag upplever att nybörjaren gör är att man inte inser rummets betydelse för slutresultatet. Vissa köper och köper helt i onödan för att kompensera för brist på kontroll av rummet. Vanligtvis kan enorm förbättring göras på en befintlig anläggning utan någon som helst kostnad genom att utnyttja rummet, diffusorer (t.ex. bokhyllor) och absorbenter (t.ex. soffor, mattor etc).
Många försöker ta genvägar eftersom det otroligt dyrt att nå "toppen" vilket gör att man ständigt kompenserar för en brist någonstans. Många av våra samtal här är just runt hur vi prioriterar dessa kompromisser. I det perspektivet blir saker tydligare. Ha det i minnet.
Till sist: Läs om akustik och vibrationer, det finns massor på nätet. Stort utslag och liten kostnad.
Några tips: Mike vans Evers - The art of system tuning Doug Blackburn - Exploding the Myth of the Cone Footer
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:07:36
|
Min erfarenhet är att för att förstå en recension så måste man ha läst recensentens tidigare komentarer på saker man själv hört, först då kan man förstå vad han menar med just sina komentarer. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:07:42
|
quote: Originally posted by Micke Y ...Min visst kan en parameter förbättras i det oändliga, frågan är bara om DU tycker att det är värt det? Vissa gör det andra inte...
Citerar bara detta stycke, men avfärdar naturligtvis inte resten!
Aningslösheten/tilliten är kanske lite för utbredd: "Jo, men det är klart att den firman/den skribenten vet vad dom/han talar om!"
Varför är det klart?..
Som sagt, det finns inte bara svart eller vitt. Därför är inte alternativet att säga: "Äh, dom bara ljuger eller kan inget! Tidningarna skriver vad som helst för att tillfredställa annonsörena! Tillverkarna är bara ute efter att lura oss"
Att ifrågasätta betyder inte att avfärda! Ifrågasätta betyder att tänka själv och ställa frågor!
Nu fick vi dessvärre igår veta, att forumet inte skall användas för att ställa kritiska (Obs! ej lika med "avfärdande") frågor, resonera och presentera tankar. Därför vet jag inte riktigt hur jag skall agera...
Strmbrg,
|

|
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:16:41
|
Jag tror, som med allting annat, att dessto mer man läser recensioner och tester så lär man sig till slut hur man ska tolka dem. Även om alla (be)skriver med olika kvalitet och finess. Kommer förmodligen alltid att bli ens egna öron som får bedömma till slut ifall just den där CD spelaren verkligen är vass i toppen som fyra stycken har skrivit! Och det är väl bara till godo....
Som exempel så köpte jag mina 802:or enbart med att läsa vad andra tyckte om den. (Inser givetvis det "dumma" i det, men jag chansar ibland...) Och vad jag då kom fram till via nätet var att 8 av 10 tyckte högtalaren hade en fantastisk upplösning och förmåga att "försvinna" men samtidigt går basen inte särskilt djupt....med detta i bagaget hade jag helt klart inställningen att jag kommer säkert att kunna leva med dem ett tag men att de till slut måste kompletteras med en bra sub. Ha! jag blev suveränt positivt överraskad när jag satt dem på SD fot en meter ut i rummet och tryckte in Josephine Cronholm från en av High Fidelity's skivor. Jesus vilket underbart ljud!!!! För mig var det välljud upphöjt till två. Så i detta fallet var det klart en fördel att ha lägre förväntningar på att köpa grisen i säcken....
Robin: Visst är dem GOA!? |
Artphotography |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:32:15
|
quote: Originally posted by Micke Y
... Till sist: Läs om akustik och vibrationer, det finns massor på nätet. Stort utslag och liten kostnad.
Några tips: Mike vans Evers - The art of system tuning Doug Blackburn - Exploding the Myth of the Cone Footer
Micke
En liten varning dock för artiklar på Internet om akustik. De är mycket ofta dåligt undebyggda skrivna av "entusiaster". Köp hellre en riktig bok. Finns även på svenska, t ex "Elektroakustik" av Johan Liljencrantz, "Ljud och vibrationslära", Marcus Wallenberglaboratoriet, Mendel Kleiner Chalmer har också skrivit en bra bok (kommer ej ihåg titeln). Böcker som handlar om studior är oft något överslätande i innehållet, men kan ändock vara bra om man bara vill ha en introduktion. Min favoritbok är nog Johan Liljencratzs som är innehållsrik och roligt skriven. Den innehåller även kapitel om högtalare. Inga Qts och Vas där inte!
Vad är Doug Blackburn - Exploding the Myth of the Cone Footer? En bok, artikel på internet, eller vad?
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:41:08
|
Knoppen, är det mycket svår matte i dom? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:46:18
|
quote: Originally posted by Knoppen ...En liten varning dock...
Absolut!
Bara för att något står skrivet på ett dokument betyder det naturligtvis inte att det är sant eller ens trovärdigt. Inte ens om det står i en bok! Det behöver självklart inte heller vara sannare än det som skrivs här eller det som sägs muntligen.
En bok är sannolikt trovärdig, men inte garanterat trovärdig!
Läs mycket, men tänk själv dessutom!
Strmbrg, |

|
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:50:32
|
quote: Originally posted by Strmbrg
Nu fick vi dessvärre igår veta, att forumet inte skall användas för att ställa kritiska (Obs! ej lika med "avfärdande") frågor, resonera och presentera tankar. Därför vet jag inte riktigt hur jag skall agera...
Strmbrg,
Vilket inlägg baserar du denna slutsats på? |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:54:58
|
Jag baserar det på detta:
"Originally posted by Pjotre På detta forumet är inte det viktigaste varför man upplever saker utan vad man upplever. Om det man upplever inte går eller kan förklaras med fysiska o/e mattematiska förklaringar spelar ingen som helst roll... Du upplever det du gör och det kan ingen ta ifrån dig..."
Men, jag har kanske missförstått Pjotre. Det är det ju inte på något vis uteslutet att jag gjort!
Mvh Strmbrg,
|

|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:02:44
|
jahopp.... alla tolkar ju som dom vill ????
=(((((( |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:05:41
|
quote: Originally posted by n00b
jahopp.... alla tolkar ju som dom vill ????
=((((((
Ja, eller som dom tror att det skall tolkas!
:-) |

|
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:37:22
|
Jag tycker du tolkar det Pjotre skriver lite väl hårt. Jag ser inga förbud mot kritiska frågor i det han skriver. Backa 2 steg och tänk är det inte en uppmuntran att tyckande utan bevis i högsta grad är tillåtet och uppmuntras på forumet.
Något förbud mot kritiska frågor, resonemang och presentation av tankar ser jag det inte som. Jag har inte läst hela tråden och i sitt sammanhang kanske det kan uppfattas på ett annat sätt men då ber jag alla snällt att backa och fundera, resonera och tänka om vi verkligen kan mena att vi vill hämma eller stoppa kritiska frågor och tankar?
Naturligtvis vill vi inte detta men den kritiska granskningen bör inte ske i form av åklagare/domare-stilen. Jag menar att ingen skall sätta "tyckaren" på de anklagades bänk utan advokat. Har han ingen advokat som kan motivera och förklara hans upplevelser fysiskt eller matematiskt så skall ingen domare döma honom för det!
LEX Pjotre...
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:42:02
|
quote: Originally posted by Mikael2
Bäste socialmoderat!
Backa, är ju nåt jag brukar propagera för, ja! Så det skall jag försöka tillämpa även för egen del!
!!! ???
Jahapp... Nu blev jag nog den förste som sprungit in i väggen baklänges...
:-) |

|
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:53:58
|
Jo jag gillar ditt sätt att backa för att hitta nya vinklar på problem men i det här fallet stod du nog redan mot bakväggen eller så körde du för fort och inte hann bromsa i tid
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:56:25
|
Jo jag gillar ditt sätt att backa för att hitta nya vinklar på problem men i det här fallet stod du nog redan mot bakväggen eller så körde du för fort och inte hann bromsa i tid
Apropå köra, så körde jag till bilprovningen i morse. Dom hade sönder framvagnen när dom skulle köra ner bilen från bryggan...
Tyckte mest det var komiskt, faktiskt!
Strmbrg, |

|
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:01:07
|
Läste om nåt liknande fast då gällde det en unik motorcykel som de hade sönder på besiktningen. Svårt att få ut full ersättning för såna klantigheter. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:15:10
|
Läste om nåt liknande fast då gällde det en unik motorcykel som de hade sönder på besiktningen. Svårt att få ut full ersättning för såna klantigheter.
Ja, här var det bara ett styrstag som måste fixas, som tur var. Jag tyckte faktiskt lite synd om den gamle besiktningsmannen...
Strmbrg, |

|
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:22:01
|
quote: Originally posted by Knoppen
Vad är Doug Blackburn - Exploding the Myth of the Cone Footer? En bok, artikel på internet, eller vad? /Johan
Google.com hjälper, så som jag också: "Exploding the Myth of the Cone Footer" finns online i adressen
http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb.htm
|
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
Topic  |
|