HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svensk högtalarhistoria
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:08:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tänkte starta en tråd med svensk högtalarhistoria. Andra nyare svenska märken finns ju naturligtvis (som diskuteras mycket på detta forum). Men vilka andra företag har varit pionjärer och gjort internationella framträdanden? Viss historia finns ju att läsa på en del sajter, och vissa har ju gått i graven. Själv började mitt HiFi intresses när Audio Pro A4-14 var ganska heta högtalare, och användes i Råd & Rön som referenshögtalare vid deras högtalartest en gång i tiden.

Några företag:

Audio Pro, med deras B2-50 och A4-14, där A4-14 fick product of the year på en mässa i Chicago.

Carlsson högtalarna, vars historia beskrivs ganska omgående på Carlssonplanet. Hur de har mottagits internationellt genom tiderna vet jag inte.

Sonab, var de ett separat från Carlsson högtalarna? Och Mirsch, sprang de fram från Sonab, när Sonab försvann?

Sound Design fanns ett kort tag också.

Ino har funnits sen mitten av 70-talet om jag inte minns fel.

Rauna, där Rauna Tyr gjorde sig ett namn i USA. Rauna Tyr ska väl gå att köpa än idag.

Fler märken/kommentarer?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/14 :  02:02:48  Show Profile Send LCohen a Private Message
vi har ju audio tronic också. Som verkligen inte går att lyssna på om man får använda hårda och kritiska ord :). Men det är ju min uppfattning förstås. Andra tycker att de har gjort bra högtalare.

Men företaget existerar nog inte längre vad jag har förstått.

De gjorde visst några högtalare som hette Mega Trend, stor som en lagårdsdörr och hade 18 st(!!!) 8tummare. Och en jättestor skrika (diskanthorn).

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/14 :  07:34:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen
...

De gjorde visst några högtalare som hette Mega Trend, stor som en lagårdsdörr och hade 18 st(!!!) 8tummare. Och en jättestor skrika (diskanthorn).

Jag hade tillgång till ett par Megatrend i en studio för ungefär 10 år sedan. Högtalarna klarade av att prestera enorma ljudtryck så länge som diskanten höll. Ljudkvalitén var dock lite svår att bedöma eftersom lyssningrummet i studion var tämligen litet ...

Lite info om Audiotronic: http://www.algonet.se/~upside/audio-tronic.htm
Lite info om Megatrend: http://www.algonet.se/~upside/page3/main.htm

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Edited by - neriks on 2002/10/14 07:35:04
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/10/14 :  08:07:00  Show Profile Send joakim a Private Message
Megatrend var väl en akustisk dipol-högtalare. Basarna var från Kef.

Jag lyssnade på dessa på Vision-86 mässan i Sollentuna 1986 (om jag inte minns fel - vilket är mycket möjligt!).

Då var de ganska imponerande vill jag minnas.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/14 :  08:33:46  Show Profile Send B Peter a Private Message
Zachry-högtalare står det hemma hos mina föräldrar, jag tror att de är svenska. Sen så har vi Mumma Audio, som gjort bl.a. Mosen och Boren.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/14 :  08:53:34  Show Profile Send gromit a Private Message
Glöm inte betonghögtalarna från OPUS3. Modellerna hette bl a Chorus, Chaconne och Crescendo. En speciell finess var de deltaformade högtalarkabinetten som skulle eliminera stående vågor.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2002/10/14 :  08:58:08  Show Profile Send mus a Private Message
QLN såklart!

QLN One kom 1981 har jag för mig, tillverkas väl inte längre men Signaturen är ju samma idé i en lite djupare låda. QLN Signature var för övrigt den första "riktiga" högtalaren jag lyssnade på (Radiolagret i Gbg 1992). Jag kan nog säga att det var på grund av dem man sitter här nu...

Edited by - mus on 2002/10/14 09:01:55
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:39:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sonab kom två i kategorin "HIFI historiens sämsta" i den engelska tidningen HIFI News & Music review för något år sedan...

Rauna har några fan i USA på Audio Asylum. Jag vet de har frågat mig om hur man kan köpa dem.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:42:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Luxor, Scantic, Ericsson, AGA? Hade ett par Ericsson rörstärkare (100w) en gång...en titt i gamla årgångar av Populär Radio (vad det så den hette innan R&T?) ger säkert obskyra resultat...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/14 :  10:25:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Innan QLN One fanns QLN V1. Tillverkades i Mölndal.Liten kompakt tung låda, slutet system, baffeln skjuter ut där basmembranet sitter så att det blev en liten hylla under diskantelementet.
Påminner faktiskt om en annan svensk högtalare av I.Ö.
12 Ohms impedans och låg känslighet.
Hade den själv i 10 år. Gav mig mycket glädje.
Oj, vad nostalgisk jag blir.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/14 :  10:40:06  Show Profile Send Per a Private Message
hörni historielösa meddrivare på hififorumet. ni glömmer ju gamla hederliga aga-baltic. inte bara högtalare, de gjorde hela ljudsystem för film, från inspelning till biograf. detta långt innan dolby ens var blöt glimt i brevbärarens ögon.

yonas ara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/14 :  10:49:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Innan QLN One fanns QLN V1. Tillverkades i Mölndal.Liten kompakt tung låda, slutet system, baffeln skjuter ut där basmembranet sitter så att det blev en liten hylla under diskantelementet.

Så QLN är an produkt av Ingenjör Öhman, eller? Bara en vänligt menad fråga. MvhKristofer
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/14 :  10:52:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Skulle inte tro det va... ;o)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/14 :  10:57:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Så QLN är an produkt av Ingenjör Öhman, eller? Bara en vänligt menad fråga. MvhKristofer

Nej.
Tanken var att löptidskorrigera elementen men man gick
ju sedan över till att luta baffeln istället.
Det bara slog mig när jag satt och skrev att likheten finns.
Om killarna som startade QLN och I.Ö inspirerat varandra eller kommit fram till detta var för sig har jag ingen aning om.
Det var inte meningen att insinuera någonting.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/14 :  11:10:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Skulle inte tro det va... ;o)

Som sagt, jag vet inte, det var därför jag frågade. Hade inte hört det någon gång tidigare. MvhKristofer
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/10/14 :  11:49:28  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Björn-Ola

Nej det är det ej mvh Arcam
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/14 :  12:03:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ingen som nämnt dom fina kloten Rondo tror jag dom hette, lät mycket bra på akustiskt musik!
JWS har vi också från Sveriges största Högtalartillverkare med Proson och Genexxa.
http://www.proson.se/main.html

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/14 :  12:14:11  Show Profile Send Timbre a Private Message
Så har vi Skanska och deras bidrag till svensk högtalarhistoria.
Cheops, pyramidformad i något betongliknande material...
Blev ingen hit...
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/10/14 :  12:34:13  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Har vi nämnt herr Stridbeck?! Gör inte han högtalare?

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/10/14 :  12:57:37  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
När jag började intressera mig för högtalare i slutet på 60-talet var det på grund av att en kompis till mig jobbade hos Martin Persson som var en ganska stor konkurrent till Olle Mirsch. Martin Persson (MP kallades högtalarna) var den som kontruerade de så kallade "papperskorgarna", det var åttkantiga högtalare med ett uppåtriktat element och flera diskanter riktade framåt runt överkanten. Det fanns också en senare variant med ett nedåtriktat element också. Senare (jag tror att det var ca -73) började de att tillverka basreflexsystem med tidskorrigerade diskantelement. En populär modell hette Silverring för den hade en dekorring runt basreflexöppningen som var blank. Dessa högtalare kan kanske ha varit föregångarna till IÖ's högtalare med hylla för de såg ut just så.
De konstruerade också flera modeller åt andra firmor bl.a. Hitachi.

På den tiden så var det nog Mirsch, MP och Carlsson (Sonab) som var de stora svenska märkena.

PS. Jag glömde de en gång i tiden så populära "Miniring" som var en riktigt liten högtalare, basreflex med en 4" bas och en kondiskant som var tidskompenserad. Lådstorlek b x h x l: 14 x 30 x 20 cm. Jag använder ett par som datorhögtalare.

Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/10/14 13:40:33
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:51:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Alexi,

Rondo var väl Mirsch sista skapelse (?)

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:16:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Stutz Elektrostater väldigt lika ML skulle låta bra.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:37:20  Show Profile Send mus a Private Message
Vad hette de där pyramidformade trevägarna? Response ART eller något liknande har jag för mig. Har aldrig hört dem själv men känner en som håller dem som de bästa högtalare han hört.
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:39:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Nostalgi, det här är ju bara helt fantastiskt. Jag tror jag kan börja på 60-talet med Gothenburg Sound mm men tar mig ända fram till 1973
som ett första inlägg. DÅ gjorde Tommy Jenving ( just sladd -konstruktören ) en horn högtalare MKII som blev dokumenterad i tidningen Radio och Television. Med JBL element ( proffsvarianterna )
Dom var avbildade på första sidan och sen har de efter div moddningar
v a r i t mina !!! nu som historia men ändå..
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:46:38  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Luxor gjorde ett antal högtalare med hifi-ambitioner under sent 70-tal, bl a en stor bumling med fyrsiffrig modellbeteckning som jag inte riktigt lyckas minnas i detta nu... Den fanns i alla fall, en smula förvånande, i ett klassrum på Musikhögskolan i Örebro i början på 90-talet. Riktigt kul var det att se (och höra) Carlssons OA52:or i klassrummet när jag läste Populärmusik under 1900-talet på Musikhögskolan här i Stockholm år 1999.

Pekka Johansson

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:50:05  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Alexi,

Rondo var väl Mirsch sista skapelse (?)

T

Ingen aning faktiskt.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000