Har slutsteg med 2 st 6c33 som blir väldigt varmt. Hela chassit inklusive trafokåpa och undersida är så varmt att man inte kan hålla handen där mer än nåt ögonblick. Om komponenter ligger an mot tex den varma bottenplattan- utgör det inte en risk? (livslängd etc?)
Jo. Komponenterna behöver inte ens ligga an, det blir nog rätt hett i luften därinne också. Mina blir rätt heta också. Du har väckt en idé. Vid tillfälle ska jag stoppa mätkroppen till en digitaltermometer under chassiet, där nästan alla passiva komponenter sitter (kör också harwired). Det blir intressant att följa efter vilken tid temperaturen stabiliserar sig och på vilken nivå. Många komponenter är specade för max 85 grader, och Rifa anger t.ex. för PEH200 livslängd 6000 tim vid 85 gr, 80000 vid 40 gr dvs. drygt 13 ggr längre!
Har du nåt tips om hur man skall hantera värmen och så gott det går skydda komponenterna? Vad kan tex vara lämpligt att fästa dem med tex? (så att de inte ligger direkt an mot chassi. Silikon?)
Det är en dygd att hålla komponenterna svala om du vill ha en bra livslängd. Under 50 grader är att sträva efter och inte mer än 60. Lytar får ett kort liv om de jobbar på 60-85 grader även om de är 105 graderstyper.
Jag hjälper till hos en gammal radio/TV-meck och har fått veta att dagens elektrolytkondigar är av bedrövlig kvalitet och att tillverkare av konsumentelektronik i stort sett skiter i att skydda lytarna från värme. Om det är lika illa med mer exklusiva kondingar ska jag låta vara osagt. Nog är det värt att hålla kondingarna svala även om de bär en hög temperaturklassning. rejält (effektmässigt) överdimmensionerade motstånd är knappast fel det heller så de inte driver med temperaturen Lufthål både över och under komponenterna är nog en bra idé. Skärmning mot strålningsvärme likaså.