HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 När skall man byta nål?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2006/01/09 :  23:39:59  Show Profile Send whyman a Private Message
Hur vet man att det är dags att byta nål?

Tror jag läst att de varar ca 18 månader om man spelar 1 skiva per dag. Stämmer detta?

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/10 :  00:22:53  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nä ....... de skulle bli mycket dyrt!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/01/10 :  10:37:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Förr.... då menar jag på 50,60-talet då sa man att en diamant håller c:a 1000 timmar. Jag måste säga att jag funderar aldrig på om nålen är sliten. Jag köper en ny när jag hittar något som jag tycker låter klart bättre än det jag har. F.ö. så har jag inte bara en PU utan jag byter mellan olika. Just nu användr jag mest en OM30 och två nålar till den. Jag använder också MC, men då till en annan spelare. Det kommer att bli aktuellt att byta MC men jag har ännu inte hittat någon bra till ett rimligt pris.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/01/10 :  13:53:27  Show Profile Send lennartj a Private Message
Förr hade seriösa handlare bra mikroskop, och man kunde komma in med sin pickup och få nålen inspekterad.
(Det fanns oseriösa också, som låtsades titta i mikroskopet en stund och sade, "oj - den nålen är slut, måste bytas", även om man kom med en nästan ny pickup.)
Någonstans har jag sett bra närbilder på hur en sliten nål ser ut jämfört med en osliten. De var på vanliga runda och elliptiska nålar, som är lättare att bedöma eftersom de normalt slits på en begränsad yta som ligger an mot skivspåret sett framifrån.
Hur superellips, fine line, Fritz Gyger och Van den Hul ska se ut vet jag inte, det vore kul om någon kunde hitta jämförbara bilder på alla.

Citat från http://www.vandenhul.com/artpap/frogart.htm
“Van den Hul believes that our cartridges are good investments in the long term,” Stanwick explained. “To begin with, we estimate stylus life at up to 3000 hours — about 50% greater than is typical.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:16:41  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Här finns lite mikroskopbilder på både vinylspår och nålar
http://micrographia.com/projec/projapps/viny/viny0000.htm
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/01/11 :  08:10:35  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm klart intressant att läsa...
Trevligt att någon tar sig tiden att skriva / ta korten och lägga ut sådan här info...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2006/01/13 :  09:49:06  Show Profile Send whyman a Private Message
Så byte av nål är bara om man känner att man behöver nåt bättre. Då får det bli nåt bättre nångång under våren

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:08:41  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Generellt kan man väl säga att sfäriska och elliptiska nålar slits snabbare än hyperellipser/fineline, men kvalitetskillnaden mellan olika fabrikat kan ju också variera mycket.
Ibland är det själva nålupphängningen som rasar före nålspetsen slits ut.
Billiga piratnålar bör man väl undvika helt, i alla fall inte köra dom mer än c:a 300-400 tim max. Högkvalitativa nålar kan som Lennartj citerar hålla upp till 3000 timmar. Även Ortofon anger 3000 timmar för sina bättre nålar.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:11:13  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ta alla tider med hållbarhet med en nypa salt. Jag har bytt nål rätt ofta och har haft en 5-6 olika typer av PU. Det har alltid blivit ett ljudlyft vid byte (500-1000 timmars drift). En PU-nål försämras gradvis och är inte slut vid en speciell tidpunkt. En fräsh nål sliter mindre på skivorna och det låter bättre. PUs som bara behöver 1-1.5 grams nåltryck för att spåra sliter också mindre på skiva och nål. Garanterat.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/01/16 :  22:50:18  Show Profile Send lennartj a Private Message
T.A. har du bytt till exakt lika pickup fast ny? Det har jag och jag hade svårt att höra någon skillnad, det var mest en trygghetsänsla, att vara rädd om skivorna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/01/17 :  23:24:56  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
LJ,

bytt nål i exakt samma hus flertal gånger med följande PUs (har säkert glömt ett par som jag haft)

Gäller Ortofon OM30 samt VMS30, Linn Basik, Linn K9, Clearaudio Alpha, senast nu Shure V15VxMR. Den sista har jag inte bytt nål på ännu men planerar att göra det innan nålen tar slut i lager (eftersom PUn inte finns att köpa längre). Hinner den ta slut så får jag byta. Sen ska vinylen arkiveras på CD.

I samtliga fall har det alltid blivit bättre med ny nål relativt snart efter inköp. Diskanten fått nytt liv, spårningen bättre samt lägre bakrundsbrus. Märks särskilt väl på krävande skivor.

Jag har också vid flertalet tillfällen inspekterad nålspetsen i mikroskop. Särskilt Clearaudio Alpha slets fort ner och en av PUna förstörde några skivor permanent. Skulle lärt mig att högt nåltryck som denna PU skall ha, inte är bra generellt (Shuren har ett rekommenderat effektivt nåltryck på 1.0 gram, medans Clearaudio låg på 2.0-2.2 gram.)

Vetenskapliga studier har ju också visat ökande skivslitage och degradering av ljudet med nåltryck över 1.5 gram.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/10141.html

En välpolerad nål orsakar mindre friktion och mindre slitage, men efter en tids spelande är nålspetsen inte lika välpolerad. Friktionen ökar och därmed slitage på både nål och skiva.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/08 :  00:00:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
allowing 1 new stylus for every 10-20 LP's will be worthwhile.


Jag ser av föregående inlägg att inte många delar uppfattningen ovan. Det är ett utdrag ur ett svar till en stackare som ville ha hjälp med vinylöverföring till hårddisk. DET var ett mkt dyrt förslag tycker jag

J. Ullberg
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/02/10 :  00:12:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
Vi har lite olika inställning till saker och ting. För mig är skivslitage ett försumbart problem. Det är få skivor jag kommer att spela mer än 10 gånger under min livstid. Ser man dessutom till att ha rena skivor (speciellt om man köpt beg.) med en bra skivtvätt och dessutom gör rent nålen med t.e.x. Goldrings Professional Elecronic Stylus Cleaner efter max 10 skivsidor, menar jag att äkta Van den Hul-nålar hänger med ett par tusen timmar. Jag har inte använt några andra sedan 1981.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/11 :  20:33:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
En pickupnål håller länge - om den inte drabbas av någon olycka. Vi kan dela in problemet i två delar den första, Cantileverns upphängning kan "säcka" eller bli styv på grund av "kemisk" rengöring eller dåligt material och åldring, det ger sig i första hand till uttryck i bas och viss mån mellanregister. På MM pickuper byter du även upphängning men MC kan verka hela när du kollar nålen och trots det fungera dåligt. Det andra är "urslag" i diamanten, det märks ofta direkt på distorsion i diskanten "Esss" ljud eller rättare sagt oljud. Då kan du kolla med ett mikroskåp eller en lupp med 50 ggrs förstoring (kostar en hundring) och bra syn.
Jag använder f.n en pickup från början av 70 talet, kanske inte så mycket spelad men den är fullt frisk.
Sen vill gärna försäljare hävda att pickupen MÅSTE bytas 2 ggr om året, men det är nog mer om omtanken om egna affärer än din börs. Det är "bondfångeri" vi skall bekämpa!

Bo Hansson Rauna/Opus3


Bo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000