HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svarvade CD-skivor då?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:52:04  Show Profile Send joakim a Private Message
Med tanke på den lätt animerade debatten kring avmagnetisering av CDsar. Har nån provat på:

http://www.svalander.se/cdsi/cdsip2.htm

Dvs en sån där svarv som fasar av kanterna på skivan och ger välljud.

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:57:13  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nej, har inte provat men jag är nyfiken.
Här finns ju iaf en förklaring till varför det skulle bli bättre!
En skiva som inte är helt rund kan det ju bli obalans i. Har sett någon artikel där det tom diskuterades obalans pga olika tjocka färgskikt på delar av skivan. Kan man ta bort färgen?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:57:38  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm kan ljus överhuvudtaget komma till kanten och sen tillbaka och ut genom plasten och sen till läshuvet? låter lite konstigt om man tänker på vinkeln för total reflektion..

ok, balansen kanske blir bättre, men det låter konstigt om vettiga cd-spelare skulle ha problem att läsa vanliga cd skivor pga obalans..

Edited by - norman on 2002/10/31 14:01:12
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:07:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har fått några skivor "svarvade" och visst är det skillnad, bättre basdefinition och upplösning tyckte jag, men jag tycker också att Svalanders svarv är alldeles för dyr för att investera i en själv.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/31 14:09:26
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:11:04  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by joakim

Med tanke på den lätt animerade debatten kring avmagnetisering av CDsar. Har nån provat på:

Sannolikt beror myckat av obalansen på ganska stora toleranser hos drivverksmekaniken.

Dock,
Det går inte att spela en aldrig så balanserad disk utan felkorrigeringskretsar!
Skulle dessa kopplas ur, så skulle även den mest påkostade mekanik rendera i att skiten helt enkelt skulle slås av direkt!

Det finns ingenting sådant som att "olika grad av arbetsbelastning" för korrkretsarna renderar i olika ljud ut ur analogkontakterna på apparatens baksida!

Är felet större än vad som kan korrigeras hörs det ett klick, eller liknande.
Eller ännu värre, så stängs allt av, alternativt hakar upp sej, om felet är så stort att apparaten inte ens förstår att den kan fortsätta efter felet!

Det är när korrkretsen inte har kapacitet nog att extra-/interpolera som det går åt pipan.
Och då gör det det direkt!
Utan något för-stadium av gradvis felåtegivning!

Punkt men äfven slut! Anser jag.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2002/10/31 14:13:48
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:19:54  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

... Svalanders svarv är alldeles för dyr för att investera i en själv.

Korrektion: det är alldeles inte fråga om Svalanders produkt, det är tysk Audiodesksysteme Gläss, som står bakom. Nederlandsk 'Audio+Techniek' skrev om prylen redan i 1999, vad jag minns.

Kolla originalsajt (på engelska, något begränsad): http://www.audiodesksysteme.de/en/index2.php

Ni, som kan tyska, har mycket mera att hämta, bl.a. recensioner:

http://www.audiodesksysteme.de/de/referenzen.php

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2002/10/31 14:23:24
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:46:18  Show Profile Send f97mno a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by joakim

Sannolikt beror myckat av obalansen på ganska stora toleranser hos drivverksmekaniken.

Dock,
Det går inte att spela en aldrig så balanserad disk utan felkorrigeringskretsar!
Skulle dessa kopplas ur, så skulle även den mest påkostade mekanik rendera i att skiten helt enkelt skulle slås av direkt!

Det finns ingenting sådant som att "olika grad av arbetsbelastning" för korrkretsarna renderar i olika ljud ut ur analogkontakterna på apparatens baksida!

Är felet större än vad som kan korrigeras hörs det ett klick, eller liknande.
Eller ännu värre, så stängs allt av, alternativt hakar upp sej, om felet är så stort att apparaten inte ens förstår att den kan fortsätta efter felet!

Det är när korrkretsen inte har kapacitet nog att extra-/interpolera som det går åt pipan.
Och då gör det det direkt!
Utan något för-stadium av gradvis felåtegivning!

Punkt men äfven slut! Anser jag.

Mvh
Strmbrg,

Tack Strömberg... Skönt att veta att det finns personer med perspektiv på tillvaron.

Den del ljus som propagerar i skivan ut till kanterna, reflekteras och återvänder till pickuppen kommer att vara sanslöst liten, så liten att man omöjligt skulle märka någon skillnad på signalen från pickuppen. Att det skulle göra någon skinnad därför kan alltså avskrivas.
Att skivan skulle bli mer balanserad är också struntprat. Om det var ett så stort problem med obalanserade skivor skulle Pioneer's teknik med en tung "skivtallrik" på vilken man la skivan upp och ned slagit igenom mycket mer. I ett sådant system när skivan ligger på en talrik vars vikt överstiger skivan med en faktor 50 så är det helt ointressant om kanten på skivan är lite knöglig eller om den är perfekt avsvarvad.

Micke
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:55:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
f97mno, skulle du säga att alla CD-transporter fungerar likadant, eftersom det är digital utgång, så borde ingen ljudskilnad kunna upfattas?
Jag har själv aldrig lysnat på separata transporter och gämfört.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:58:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by f97mno
Tack Strömberg... Skönt att veta att det finns personer med perspektiv på tillvaron.

Den del ljus som propagerar i skivan ut till kanterna, reflekteras och återvänder till pickuppen kommer att vara sanslöst liten, så liten att man omöjligt skulle märka någon skillnad på signalen från pickuppen. Att det skulle göra någon skinnad därför kan alltså avskrivas.
Att skivan skulle bli mer balanserad är också struntprat. Om det var ett så stort problem med obalanserade skivor skulle Pioneer's teknik med en tung "skivtallrik" på vilken man la skivan upp och ned slagit igenom mycket mer. I ett sådant system när skivan ligger på en talrik vars vikt överstiger skivan med en faktor 50 så är det helt ointressant om kanten på skivan är lite knöglig eller om den är perfekt avsvarvad.

Micke

Tack själv!

Samtidigt är det ganska intressant att reflektera (tankemässigt, alltså) över det faktum att vissa tillverkare lägger ner en hel del kostnader och arbete på att bygga stabila mekaniker! (TEAC & Pioneer exempelvis.)
Jag får det inte att gå ihop riktigt. Det borde ju finnas konstruktörer, hos dessa företag, som förstår vad som är väsentligt och vad som är fullständigt överflödigt!

Det enda jag kan tänka mej - som förklaring till detta - är att de visst vet, att den nyutvecklade, dyra transporten inte renderar i bättre ljud ut ur kontakterna på apparatens baksida.
Men, de är instruerade att ändå konstruera dessa imponatormekaniker på order från annat håll i företaget!

TEAC hade ju för övrigt en tittlucka på apparatens ovansida, som kanske bekräftar mitt resonemang...
:-)

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:58:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

Är det inte så att cd:n gissar när felkorrigeringen inte räcker till? En slags felkorrigering det med iofs, men inte 'ickeförstörande'. Det borde leda till annat ljud ut emellanåt?

Apropå läsningen av skivor, så verkar spelaren jobba ganska mycket med att hitta rätt i spåren. Allt som underlättar detta borde innebära en förbättring. Nedanstående citat är från en recension av 47 labs PiTracer transport, en 'öppen konstruktion' där man ser vad som händer under avläsningen:

"But man, is there a lot of sled movement required to keep the laser in the pits. Watching the PiTracer's quick-reacting, high-torque, coreless motor shimmying wildly as it moved the sled back and forth to keep the information under the optics—even with the CD held flat—gave this astounded user a good idea of just how big a problem it is." Jonathan Scull, Stereophile

http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?430

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:11:07  Show Profile Send danielbas a Private Message
Jag hade en cd där textetiketten satt aningens, aningen snett. Alla spelare jag provade den i vägrade spela upp den. Jag provade att lägga min Holfi CD Stabilizer (av aluminium tror jag) på skivan och då funkade den finfint i spelarna. Så att skivan snurrar så jämnt som möjligt bör vara av vikt.
Skivan byttes dock, lite tradigt att alltid behöva använda stabiliseraren.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:21:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

Jag hade en cd där textetiketten satt aningens, aningen snett. Alla spelare jag provade den i vägrade spela upp den. Jag provade att lägga min Holfi CD Stabilizer (av aluminium tror jag) på skivan och då funkade den finfint i spelarna. Så att skivan snurrar så jämnt som möjligt bör vara av vikt.
Skivan byttes dock, lite tradigt att alltid behöva använda stabiliseraren.

Visst!

Det exempel du beskriver handlar rimligen om att det var ett gränsfall!

Koncentriteten (eller vad det nu var...) var precis lite för stor för att det skulle funka.

Det renderade alltså i just det jag var inne på:
Det funkade inte alls!
Sedan applicerade du en stabilicering.
Då hamnade koncentriteten något innanför det gränsvärde som korrkretsarna klarar av att hantera.
Det funkar igen!

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:21:58  Show Profile Send f97mno a Private Message
danielbas: Din skiva med sne etikett hade förmodligen fungerat utmärkt i en Pioneer spelare med skivtallrik. Skivtallriken fungerar då precis som din stabilisator.
Spelaren har en viss snabbhet i återkopplinen i reglersystemet som styr pickupen men så fort den lyckes spela skivan betyder det att den klarar att följa spåret och då hjälper det inte att stabilisera skivan ytterligare.

Micke
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:39:36  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Strmbrg: Klart att det inte är teknikerna som bestämmer hur en produkt ser ut.

Gissningsvis upplevs tyngden på stereogrejor som ett tecken på god kvalite. Så bygger man lite tyngre kan man ta ut ett högre pris på produkten för kunden upplever den som en bättre produkt och är villig att betala mer.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:49:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by H

Strmbrg: Klart att det inte är teknikerna som bestämmer hur en produkt ser ut.

Gissningsvis upplevs tyngden på stereogrejor som ett tecken på god kvalite. Så bygger man lite tyngre kan man ta ut ett högre pris på produkten för kunden upplever den som en bättre produkt och är villig att betala mer.

//Henrik

Sen finns det ju små närmast enmansfirmor ingenjörn och VDn är kanske samma person...
Lik förbannat sitter vederbörande och filar till någon raffinerad mojäng, som tveklöst har snäva toleranser och oklanderligt utförande!

Här handlar det kanske om god ingenjörskonst men dåligt omdöme...

Och, precis som du skriver:
På vad sätt ger den dyra frontplattan sitt bidrag till välljudet? Visst, de väsentliga komponenterna kan ju vara bra ändå! Men man måste ändå vara medveten om att prisskillnaden inte består i välljud allena!

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/31 :  16:20:14  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Min dotter har lärt sig att räkna ettor och nollor men tyvärr så lär hon sig aldrig klockan!

Är det inte det som skiljer mellan en bra och en dålig transport? Det pratas om jitter och jag hittade nyligen en bra artikel i Stereophiles arkiv som jag hade tänkt läsa som tog upp skillnader mellan olika transporter och vad det beror på. Nu hittar jag den inte längre

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/31 :  20:26:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är skillnad mellan olika transporter, det vet jag av egen erfarenhet. Det som förbryllar mig mest är att när man provar olika CD och även DVD-spelare som transporter, så får ljudet ungefär samma ljudkaraktär i slutändan (efter den externa D/A'n), som spelarna har när man använder dom för sig själva. Jag har alltid trott det var analogdelen i spelarna som påverkade ljudet mest men detta pekar på att det också är "transporten" som bestämmer ljudkaraktär och kvalitet till viss/stor del. Jag har provat med ett antal spelare i olika prisklasser och flera externa D/A omvandlare också. Alltid med samma resultat. Märkligt?

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/31 20:30:16
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/31 :  21:11:30  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Klipper in från en annan tråd

"Nästan alla separata DAC:ar använder inkommande dataström till att skapa en ny masterklocka i DAC:ens mottagare. Denna masterklocka låser sin frekvens på dataströmmen vilket innebär att den även låser på inkommande jitter.

Minskat inkommande jitter betyder populärt uttryckt att jittret minskar i DAC:en vilket resulterar i bättre ljudåtergivning. Det är förklaringen till varför transporter,digitalkablar och kontaktdonen för digitalkabeln kan påverka ljudet.

Den populära mottagaren CS8412 skapar en ny masterklocka som nominellt har frekvensen 256*fs alltså 256*44100 Hz.

Integrerade spelare är oftast mer jittertoleranta eftersom digitalfiltret använder transportens masterklocka.

Kan man med olika åtgärder påverka hur lasern läser av skivan är det fullt möjligt att det kan resultera i en stabilare dataström och mindre jitter (i varje fall om separat dac används).

DrM

--------------------------------------------------------------------------------
Edited by - DrMabuse on 2002/10/31 19:56:07 "

Det handlar inte så mycket om förlorade bitar utan om med vilken tidsmässig precision de levereras.

DrM

Edited by - DrMabuse on 2002/10/31 21:15:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000