Author |
Topic  |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:06:05
|
Har en oroande känsla att grannarna hör mina bastoner lite väl bra, samt skulle vilja testa att frikoppla CD + Förstärkare och höra om det ger en förbättring.
Vart får man tag på Vibra Absorbenter? Erfarenheter? |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:14:06
|
quote: Originally posted by CDP
Har en oroande känsla att grannarna hör mina bastoner lite väl bra, samt skulle vilja testa att frikoppla CD + Förstärkare och höra om det ger en förbättring.
Vart får man tag på Vibra Absorbenter? Erfarenheter?
Hej CDP! (CD-spelare?) Det gör mycket liten skillnad på ljudsisoleringen till grannarna. Ljudtrycket i rummet är det som bidrar allra mest. Om ljudisoleringen ska försämras 3 dB måste lika mycket energi gå som stomljud genom högtalarfötterna, och det gör det inte. Det enda som hjälper ordentligt är att ljudisolera. Det finns tyvärr inga genvägar till tystnaden.
/Johan Lindroos |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:17:16
|
quote: Det finns tyvärr inga genvägar till tystnaden.
Jo... att dämpa...

/P
|
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:24:49
|
OK!
Ja, CDP är till minne av min nu sålda Roksan Attessa som också hade någon CDP-beteckning (åh! den såg ut som ett rymdskepp och luckan öppnades uppåt i en långsam rörelse som avslöjade den flytande mekanismen inuti). Fantasilöst val av namn, men vad gör man när huvet kört fast.
Nåväl, Ingen förbättring för grannarna att vänta då, men låter grejerna bättre? Eftre en liten sökning har jag fått många träffar och hos en hel del verkar det vara legio att varenda mackapär har olika fossingar under sig.
|
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:26:51
|
quote: Originally posted by Knoppen
Vart får man tag på Vibra Absorbenter? Erfarenheter?
Hej CDP! (CD-spelare?) Det gör mycket liten skillnad på ljudsisoleringen till grannarna. Ljudtrycket i rummet är det som bidrar allra mest. Om ljudisoleringen ska försämras 3 dB måste lika mycket energi gå som stomljud genom högtalarfötterna, och det gör det inte. Det enda som hjälper ordentligt är att ljudisolera. Det finns tyvärr inga genvägar till tystnaden.
/Johan Lindroos
Joo,
Jag har mina högtalare hängande i långa trådar från taket. Ändå kan jag lätt känna i fötterna att golvet vibrerar.
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:31:23
|
Någon som märkt någon kvalitetsskillnad mellan just SD-fötter och Vibra Absorbent? Har själv köpt varken eller (än) men SD-fötterna verkar vara bruna i de flesta fall och deras audiofilfötter verkar kunna bli i vilken färgglad kulört som helst. Lite krav på utseendet ställs dock, och Vibra-fötterna kan alla fås i svart. Ska man specialanpassa fötter efter högtalarnas exakta vikt funkar ju visserligen bara SD, men spelar det någon roll under elektronikprylarna vilket märke man väljer?
CDP: Vibra Absorbent finns på HiFi-klubben. |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:32:46
|
det är mycket möjligt att det låter bättre, i alla fall om du har bra hifigrejor, fast förvänta dig inga jätteskillnader. jag har själv några sort halvmjuka fötter under cdspelaren, fast jag ska villigt erkänna att jag inte hör någon skillnad på ljudet ens om jag lyfter upp cdspelaren och skakar den. bara jag inte skakar den för kraftigt förstås, då hoppas det. |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:39:11
|
Hmmmmm,
Eftersom mitt sytem inte är sååååå högupplösande, kanske det inte märks om CD eller stärkaren får nya fötter. Dock är jag fortfarande sugen på att prova på högtalarna för att höra om det blir bättre, men frågan är om det ok att låna hem, det brukar inte HIFI-klubben vara så positiva till.
Men vilka är bäst till högtalare Vibra eller SD? |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:40:01
|
quote: Originally posted by danielbas
Någon som märkt någon kvalitetsskillnad mellan just SD-fötter och Vibra Absorbent? Har själv köpt varken eller (än) men SD-fötterna verkar vara bruna i de flesta fall och deras audiofilfötter verkar kunna bli i vilken färgglad kulört som helst. Lite krav på utseendet ställs dock, och Vibra-fötterna kan alla fås i svart. Ska man specialanpassa fötter efter högtalarnas exakta vikt funkar ju visserligen bara SD, men spelar det någon roll under elektronikprylarna vilket märke man väljer?
CDP: Vibra Absorbent finns på HiFi-klubben.
Såvitt jag förstår så är väl själva kompliansen per volymsenhet densamma på den dyra som på den billigare SD foten. Det som skiljet är väl "skräddarsyningen" och nån jävla(?) mässingsring.
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 17:18:31
|
OK!
Ja, CDP är till minne av min nu sålda Roksan Attessa som också hade någon CDP-beteckning (åh! den såg ut som ett rymdskepp och luckan öppnades uppåt i en långsam rörelse som avslöjade den flytande mekanismen inuti). Fantasilöst val av namn, men vad gör man när huvet kört fast.
Nåväl, Ingen förbättring för grannarna att vänta då, men låter grejerna bättre? Eftre en liten sökning har jag fått många träffar och hos en hel del verkar det vara legio att varenda mackapär har olika fossingar under sig.
Jag är själv väldigt ointresserad av både mjuka fötter eller spikfötter, så jag är egentligen fel person att fråga, trots att jag tidigare jobbade med just buller & vibrationer. Eller så är det kanske tack vare det som jag inte sysslar med sådant på elektronikprylar. Ljudtrycket ensamt ger oftare mer vibrationer än de som går via fötterna. Minska vibrationerna kan man göra genom att ställa apparater på varandra, eller ställa dem i ett annat tyst rum, om man är orolig för att ljudet förändras kraftigt.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 08:50:27
|
Ja, det kanske är missriktad energi att joxa runt med dylika ting. Förresten såg jag priset på de där mässingsringarna -eh, jobbar jag i fel bransch, eller??? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 09:06:02
|
Mitt råd: Köp Vibra Absorbent. Där dom hamnar till slut behövs vare sig mässingringar eller viktanpassning. |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 09:15:35
|
Ja, det kanske är missriktad energi att joxa runt med dylika ting. Förresten såg jag priset på de där mässingsringarna -eh, jobbar jag i fel bransch, eller???
Mässingsringarna är väl bara en utseendepryl om jag fattat rätt, för att slippa se de färgglada fötterna.
Timbre: menar du att det är oväsentligt att förhindra vibrationer i exempelvis cd-spelaren? Eller har du en bättre variant än SD/Vibra?
Såg precis på tweaks-tråden att du har Black Diamond Racing, är det under alla apparater eller även högtalare? |
Edited by - danielbas on 2002/11/01 09:18:58 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 09:27:31
|
BDR rakt över och jag pysslade med kuddar i flera år. På bilden finns en kudde som forfarande kommer till användning. Kan du upptäcka den... 
 |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:22:33
|
quote: Originally posted by Timbre
Mitt råd: Köp Vibra Absorbent. Där dom hamnar till slut behövs vare sig mässingringar eller viktanpassning.

BDR-koner då, var hamnar de till slut? Kan man elda med dem, de verkar bestå av kol?  |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:26:08
|
Och vad kostar BDR?
/P
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:00:26
|
Går det att elda med kolfiber...  Har inget aktuellt pris. Ultimate Audio har säkert en prislista. |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:07:43
|
Är BDR och A.R.T. Q-dampers under högtalarna att rekommendera även om man har parkettgolv på betongstomme? För oss som bor i lägenhet är ju troligen detta det vanligaste underlaget. Enligt Ultimate Sound fungerar inte Q-dampers bra på hårda stengolv och detsamma borde ju gälla BDR isåfall. Ni som hyllar BDR mest (läs: Timbre och Jorma, vad jag kan minnas) verkar ha parkett på träbjälklag. Några åsikter?
Har man stativhögtalare och ska man placera BDR mellan både högtalare och stativ och under spikes på stativ kommer ju därav högtalaren upp kanske 7-8 cm (med kon och puck). Inte så lyckat om man vill behålla sina gamla stativ och inte tycker det är snyggt med ett gäng uppslagsverk under soffbenen...
Kan endast Q-dampers under spikes på stativ vara en hygglig kompromiss, förutsatt att det ändå fungerar bra på hårdare golv? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:17:57
|
Intressanta synpunkter. Har själv (svajigt) furugolv på bjälklag och här fungerar det. Q-dampers under koner var den första och största förbättringen tyckte jag. BDR blev ytterligare en förbättring (läs renare ljudåtergivning) men den var inte lika omtumlande. Hur det fungerar på betongstomme vet jag inte. Någon... |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:36:25
|
jag vet var sdkudden finns =) |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:38:17
|
quote: Originally posted by danielbas
Ni som hyllar BDR mest (läs: Timbre och Jorma, vad jag kan minnas) verkar ha parkett på träbjälklag. Några åsikter?
Jag har parkett på träbjälklag, och även om jag inte är förspråkare till BDR (har inte erfaring med dom ännu), kunde jag erbjuda dig lite fakta i stället för subjektiv tyckande.
Om di vill veta, hur mycket vibrationer på golv och på toppen av högtalaren påverkas av SD kuddar mellan stativ och högtalare, är du välkommen att kolla min sajt med grafisk presentation av faktiska mätningar. Vibrationerna är ju fysisk, ikke psykologisk fenomen, så att säja!
Markku's resonance test with sweep tone
Du vill se skarp top på grafiken, det är fråga om ca. 63Hz resonans, som rummets höjd, 2.80 meter åstadkommer. (Jämför det med 125Hz på SD:s sajt, inte relevant över huvudtaget!)
Efter denna har jag köpt accelerometer, som kan mäta resonanser och vibrationer både på horisontal och vertikal plan. Det är fråga om dagar till jag kan presentera effekten. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:43:19
|
ska bli väldigt intressant att se vad du kommer fram till men du får testa BDR också sen =) |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:46:59
|
Jag skall börja med Q-dampers och Finite Elementes Ceraball, sen får vi se om jag skall få BDR... |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:47:54
|
hoppas lite på ceraball då dom är billigast =) |
 |
|
|