Author |
Topic  |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 17:44:50
|
påverkas ljudet av att man har ett extra par högtalare ståendes i rummet? jag har själv haft ett par stativare stående nån halvmeter bredvid (rakt åt sidan, dvs elementen är parallella) fråm de högtalare jag använder i ungefär ett år nu. jag har läst på många ställen att högtalare ska "spela med", men jag har förgäves lagt örat mot dom och lyssnat, inget ljud. har ni lyckats höra ljud från högtalare på detta sätt? i så fall kanske det är bäst att jag ställer in dom i garderoben bara för säkerhets skull :)
en viss dämpning har de förstås som alla andra "passiva" objekt. |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 17:50:31
|
De spelar inte med så att det hörs på det sättet om du lägger ett öra emot. Däremot så spelar dom med på det sättet att dom sabboterar timingen i musiken, musiken blir grötigare/otydligare. Så ja det skall inte vara några passiva högtalare stående i rummet om man kan undvika det, det gör stor skillnad.
mvh Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 17:51:32
|
jupp, de spelar med... försök istället att lägga händerna på basen när du spelar högt, då känns det att den vibrerar...fast det kanske inte påverkar så mycket, jag har aldrig blindtestat |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:08:56
|
quote: Originally posted by yalpa
jupp, de spelar med... försök istället att lägga händerna på basen när du spelar högt, då känns det att den vibrerar...fast det kanske inte påverkar så mycket, jag har aldrig blindtestat
Fast spelar man högt och känner på dörrar, tavlor och fönster så känns det att de vibrerar. Frågan är om det är väsentligt. Vill man se till att vibrationerna är så låga som möjligt så kortsluter man högtalaringången på de högtalare som inte är används vid tillfället. Då vibrerar de mindre p g a att de får högre elektromotorisk dämpning. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 18:23:57
|
Om det är fråga om basreflexlådor kommer Helmholtzresonansen att exciteras, vilket kan ge påtaglig effekt |
-I LOVE KRELL- |
 |
|
Light Head
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:09:07
|
Jovisst så dämpar ett par extra högtalare ljudkvaliteten! Jag förstod inte riktigt varför du var tvungen att ha båda paren högtalare ståendes i samma rum?
Min erfarenhet är att med flera högtalare (passiva) i rummet så dämpas de lägre frekvänserna och timingen blir klart sämre. En högtalare är bättre på att dämpa än en dörr eller ett bord.
/Light Head
Har du lyssnat på Reference A3 högtalarna? Intressanta mackapårer, då de helt saknar delsningsfilter! |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:14:51
|
quote: Originally posted by Stroppo
Om det är fråga om basreflexlådor kommer Helmholtzresonansen att exciteras, vilket kan ge påtaglig effekt
Fast den(resonansen) är ju om man har ordentliga lådor rätt långt ner i frekvens! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:58:20
|
Ja, de "spelar med", i allafall i de lägre frekvenserna och allra helst om det är lådor av basreflexprincip.
Ställ in dem i garderoben! |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:25:11
|
En företrädare för Linnbutiken i Umeå vägrade att demonstrera en skivspelare åt mig om jag inte skulle ta av mig mitt digitalur (det sitter en liten högtalare i den) en gång för länge, länge sedan. Det blev ingen skivspelare från den butiken. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:36:09
|
Stackars alla hemmabioinnehavare som vill spela 2-kanal. Är det helt säkert att basen skulle bli sämre med extra högtalare i rummet? Membranen borde fungera som membran-absorbenter och dämpa basen i rummet vilket sällan är någon nackdel. |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:46:39
|
Hmmmmm.... Tror återigen att det är skillnad på teori och praktik... Hemma hör jag absolut ingen skillnad om jag har center och bakhögtalare i rummet eller ej.... |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:23:35
|
Har ett par hornhögtalare som mullrar hörbart när något stort fordon ex sopbilen kör förbi. Det är frågan om väldigt låga frekvenser då.
|
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:28:39
|
Det är bara att prova. Hör man ingen skillnad spelar det ingen roll, men för mig ör skillnaden stor. Och hör man skillnaden är det oväsentligt vad teorin vill påstå.
|
Blås på! |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:36:01
|
quote: Originally posted by anders
påverkas ljudet av att man har ett extra par högtalare ståendes i rummet? jag har själv haft ett par stativare stående nån halvmeter bredvid (rakt åt sidan, dvs elementen är parallella) fråm de högtalare jag använder i ungefär ett år nu. jag har läst på många ställen att högtalare ska "spela med", men jag har förgäves lagt örat mot dom och lyssnat, inget ljud. har ni lyckats höra ljud från högtalare på detta sätt? i så fall kanske det är bäst att jag ställer in dom i garderoben bara för säkerhets skull :)
en viss dämpning har de förstås som alla andra "passiva" objekt.
Förmodligen helt enkelt "Äh!". En "passiv" högtalare påverkas väl ungefär lika mycket som vänster "aktiv" högtalare påverkar den högra "aktiva"! [Ja, ja... vice versa också! :-)]
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:51:48
|
quote: Originally posted by Dahlberg
En företrädare för Linnbutiken i Umeå vägrade att demonstrera en skivspelare åt mig om jag inte skulle ta av mig mitt digitalur (det sitter en liten högtalare i den) en gång för länge, länge sedan. Det blev ingen skivspelare från den butiken.
Haha! ojoj man vet inte om man skall skratta eller gråta... |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 14:05:30
|
quote: Originally posted by norman
quote: Originally posted by Dahlberg
En företrädare för Linnbutiken i Umeå vägrade att demonstrera en skivspelare åt mig om jag inte skulle ta av mig mitt digitalur (det sitter en liten högtalare i den) en gång för länge, länge sedan. Det blev ingen skivspelare från den butiken.
Haha! ojoj man vet inte om man skall skratta eller gråta...
Får man associera lite fritt? ... Tack! :-)
Det var gång för länge sen, en kille som råkade gå in på Linnbutiken i Stockholm. Han behövde ett nytt kassettdäck. "Va har'u fö' skivspelare?" Sa expediten, misstänksamt. "Öh, sa killen, Jag har en (...va're nu va' han hade...) "Du, sa expediten, du ska tjacka upp dej på en LP Tolva! De e de'ru behöver, sirru!"
(Fritt citat från J-E Perssons muntliga framställan.)
:-)
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
|
Topic  |
|